نادر طالب‌زاده، تهیه‌کننده، کارگردان و مجری پیشکسوت سینما و تلویزیون نهم اردیبهشت ماه بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.

روایت فتح «نادر»

او به عنوان مجری در برنامه‌های مختلف تلویزیونی همچون «راز»، «عصر» و... حضور داشت و در طول دوران کاری خود مستندهای بسیاری را تولید کرده بود. طالب‌زاده همچنین کارگردانی فیلم سینمایی و نسخه سریالی «بشارت منجی» را نیز در کارنامه خود دارد. او همچنین در مدیریت فرهنگی و سینمایی دستی بر آتش داشت و علاوه بر فیلم‌سازی، می‌توان به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های او یعنی برپایی جشنواره «عمار» اشاره کرد. کنفرانس «افق نو» نیز از دیگر رویدادهایی بود که با دعوت از چهره‌های بین‌المللی در عرصه مبارزه علیه استعمار و استکبار برگزار می‌کرد که مجموع این اتفاقات منجر به تحریم او از سوی آمریکا شد. از سال گذشته بر اثر نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد و در این ایام نیز با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد تا اینکه بر اثر تشدید بیماری درگذشت.
مهدی عظیمی میرآبادی، تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به تأثیرات نادر طالب‌زاده بر جبهه فرهنگی انقلاب می‌گوید: به نظرم مرحوم طالب‌زاده فردی است که بی‌اغراق باید او را هم‌تراز شهید آوینی قلمداد کرد. ایشان یک ویژگی مهمی در حیات حرفه‌ای خود داشت؛ اینکه خودش این مسیر را انتخاب کرده بود. 
آن روزهای نخستی که مرحوم طالب‌زاده به عنوان طرف قرارداد و خبرنگار CBS آمریکا به ایران آمده بود و می‌خواست فیلمی درباره اشغال لانه جاسوسی بسازد، زمانی که با این اتفاقات و ماجرا روبه‌رو شد در ایران ماند و دیگر بازنگشت. کاملاً مشخص است سیر حرکت او از یک انتخاب آگاهانه نشأت می‌گیرد و این مسئله بسیار مهمی است.
وی در ادامه تأکید می‌کند: همان‌طور که شهید آوینی متوجه شد گمشده‌اش را باید در این مسیر پیدا کند و آن‌قدر جست‌وجو کرد تا به نتیجه رسید؛ مرحوم طالب‌زاده هم فعالیت در جبهه انقلاب اسلامی را انتخاب کرد و به کارش ادامه داد و در نهایت هم دیدیم فعالیت‌هایش مخلصانه، عمیق و پیش‌رونده بود و حتی تا روزهای پایان عمرش هم این کار را ادامه داد. به نظرم طالب‌زاده یکی از الگوهایی است که باید خودمان را به او نزدیک کنیم.

۴شاخصه ممتاز طالب‌زاده

طالب‌زاده از جمله متفکرانی بود که به واسطه فعالیت‌های فرهنگی و تلاش برای همراه‌سازی متفکران بین‌المللی در راستای مبارزه با استکبار جهانی، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود. میرآبادی درباره اینکه اندیشه و تفکرات او چه تأثیری بر روحیه غرب داشت که در نهایت منجر به تحریم او شد، می‌گوید: برای اینکه بتوانیم تأثیر کسی را بسنجیم چند شاخصه وجود دارد. در وهله نخست اخلاص فرد است که وقتی کاری را انجام می‌دهد برای خدا باشد و دنبال خودنمایی و نمایش نرود؛ این نخستین شاخصه مرحوم طالب‌زاده بود و طبیعتاً این مسئله تأثیر فعالیت‌هایی که داشت را بیشتر می‌کرد. 
به گفته مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس؛ شاخصه دوم مربوط به شیوه عملکرد او بود. کاری که طالب‌زاده انجام می‌داد یک کار علمی و درست بود و می‌توان از آن به عنوان عمل صالح نام برد، چراکه همه چیز در آن، اصولی و به قاعده بود. او در کارش هم تحقیق و بررسی داشت و هم به لحاظ فنی قواعد کاری را به درستی می‌شناخت و سعی می‌کرد آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

نگاهی جهان‌شمول داشت

وی در ادامه می‌افزاید: کار او جهان‌شمول بود و به این فکر نمی‌کرد که فقط برای خودش و اطرافیانش این کار را انجام دهد، بلکه همیشه در این اندیشه بود کاری انجام دهد که در دنیا تأثیربگذارد و واقعاً هم همین‌طور بود.
این تهیه کننده سینما ادامه می‌دهد: چهارمین شاخصه هم به استمرار فعالیت‌های او بازمی‌گردد، یعنی اتفاقی نبود که ناگهانی به وجود بیاید و به یکباره هم از بین برود. نادر طالب‌زاده در تمام این سال‌ها یعنی از سال ۵۹ تاکنون همان مسیری که آغاز کرده بود را پیگیری می‌کرد و نکته آخر هم اینکه سعی می‌کرد کارهایش از حاشیه‌ها دور باشد و از مواردی که بی‌ارتباط با موضوع است بپرهیزد.

تأثیر او را از تحریمش می‌توان فهمید

عظیمی میرآبادی با توضیح اینکه مجموعه این موارد به کار او تأثیر و اهمیت بسیاری بخشیده و به عنوان یک فیلمساز و مدیر فرهنگی به حدی رسیده بود که آمریکا او را جزو افراد تحریم شده‎اش قرار داده و از ورود به خاک این کشور منع کرده بود می‌افزاید: ضمن اینکه مسئله تحریم وقتی نمود بیشتری پیدا می‎کرد که او پیش از این آموزش‌دیده دانشگاه‌های آمریکایی و انگلیسی بود و با وجود این او را راه نمی‌دادند و همین مسئله نشان می‌دهد تا چه اندازه فرد تأثیرگذاری است.
وی در پاسخ به این پرسش که جریان رسانه‌ای انقلاب در نبود مرحوم طالب‌زاده چگونه باید این نوع گفتمان را پیش ببرد، تأکید می‌کند: بارها گفته‌ام ما در حوزه فرهنگ و هنر، فیلم و سینمای انقلاب اسلامی افراد کارآمد کم نداریم و حتماً جای خالی نادر طالب‌زاده پر خواهد شد. 
اگرچه ناراحت این هستم که او از میان ما رفته اما ان‌شاءالله با همین احساسی که از رفتن شهادت‌گونه حاج نادر به ما منتقل می‌شود نتیجه کارهای ایشان و بچه‌های جبهه انقلاب با بهترین کیفیت و بیش از پیش نمود خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.