۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 796932

دیگر هیچ‌چیز مثل قبل نیست و حالا به وضوح، معادله امنیت و وحشت در یک منطقه پرآشوب تغییر کرده و طرح جدیدی از گسترش عجیب و همه جانبه مقاومت در حال شکل‌گیری است، به‌طوری که این جریان از قلب سرزمین‌های اشغالی تا بیروت و تهران به یکدیگر دست داده و اتودهای اولیه آن به خوبی کار کرده است.

محاصره امنیتی

به گزارش قدس آنلاین، اسرائیل دیگر هیچ جا امنیت ندارد و حقیقتا می‌توان وضعیت فوق‌العاده فعلی را یک پله بالاتر از انتفاضه سوم دانست چون عملیات‌های انفرادی، یک گام منحصر به فرد و جدید در مسیر مقاومت در فلسطین محسوب می‌شود که مرز جغرافیایی مشخصی ندارد و ممکن است در هر جایی از مناطق مختلف اشغالی در داخل مرزهای ۱۹۴۸ اجرا شود و این وضعیت، معادله امنیت را کاملا علیه اسرائیل تغییر داده است.

سازه‌های اصلی انقلاب و گسترش مقاومت

شاید بهتر باشد قبل از این‌که وارد مصادیق این موضوع شویم آن را در پارادایم فکری انقلاب اسلامی بررسی کنیم و ببینیم ایران چگونه بر هندسه قدرت مقاومت اسلامی به ویژه در منطقه غرب آسیا تأثیر گذاشته است؟

جمهوری اسلامی بر اساس سازه‌های اصلی انقلاب که مقاومت در برابر نظام سلطه(نومحافظه کاری) از مهمترین ارکان آن است، از سه طریق، هندسه قدرت مقاومت در غرب آسیا را تحت تأثیر قرار داده است. ایران ابتدا بر اساس مبانی مادی قدرت، به تقویت پایه‌های مقاومت در لبنان و بعد از آن پشتیبانی از جنبش‌های اسلامی در منطقه، مثل جنبش جهاد اسلامی و حماس می‌پردازد.

دوم، ایران به‌دلیل تلاش برای ائتلاف با جنبش‌ها و تشکل‌های غیردولتی، سعی کرده تا مبارزه با راهبردهای نظام نومحافظه کاری درکشورهای‌ غرب آسیا را نهادینه کند و به همین دلیل همواره مقابل کشورهای دیکتاتوری منطقه مثل بحرین و عربستان رویکرد انتقادی داشته است. سوم هم ارزش‌ها و بنیان‌های اعتقادی مقاومت است که با گسترش هنجار مقاومت، خودآگاهی سیاسی و رواج فرهنگ شهادت عملا در تحقق ابعاد معنایی مقاومت اسلامی در بین ملت‌های مسلمان غرب آسیا موثر بوده است.

ضد زدن به مهندسی امنیتی صهیونیست‌ها

رصد این فضا به خوبی به ما نشان می‌دهد، معادلات مقاومت کاملا زیر و رو شده و پیچیدگی شرایط برای صهیونیست‌ها حالا از همیشه جدی‌تر است، حتی بدتر از دورانی که آنها کابوس عملیات‌های یحیی عیاش را داشتند، مغز متفکری که در پس سلسله عملیات‌های استشهادی ضدصهیونیستی در دهه ۹۰ میلادی قرار داشت و به عنوان فرمانده و طراح بزرگ آن عملیات‌ها تا زمان شهادتش در ژانویه ۱۹۹۶، عملا جو شدیدی از وحشت را برای جامعه صهیونیستی ایجاد کرده بود.

اسرائیلی‌ها هنوز وحشت آن سال‌ها از یادشان نرفته است و ما حالا در سال ۲۰۲۲ دوباره داریم به همان دوران بازمی‌گردیم؛ اما این بار تفاوت‌های زیاد و بیشتری به نفع هندسه مقاومت دارد که در ادامه به بررسی ضعیت جدید هندسه مقاومت خواهیم پرداخت. 

با توجه به این‌که رژیم صهیونیستی و برخی رژیم‌های سازشکار عربی از جمله مصر، مغرب، بحرین و امارات مشغول شکل‌گیری یک ناتوی عبری-عربی علیه محور مقاومت بودند و وزرای خارجه این کشورها با وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا در صحرای نقب و در نزدیکی قبر بن گوریون اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کردند، یک ماه از آن نگذشته بود که مقاومت زیر میز بازی آنها زد. 

مثلا قرار بود آن نشست در بئرالسبع اسرائیل برای طراحی مهندسی امنیتی جدید منطقه و تشکیل ناتوی عبری عربی باشد؛ اما محور مقاومت در تقابل با این تخریب‌گری، شاکله جدیدی ایجاد کرد و همه دیدیم چطور همزمان با نشست صحرای نقب شش عملیات زنجیره‌ای شهادت‌طلبانه در حساس‌ترین مناطق امنیتی تحت کنترل رژیم صهیونیستی در اراضی ۱۹۴۸ توسط رزمندگان فلسطینی صورت گرفت.

پیام تهران به تل‌آویو

عملیات‌های انفرادی فلسطینیان به شکل کامل کلمه، کابوس شب و روز اسرائیل است و نه فقط سیدحسن نصرالله این سبک جدید را ستود که آیت‌الله خامنه‌ای هم در روز قدس این وضعیت را مورد حمایت قرار دادند و گفتند که کل فلسطین به صحنه مقاومت تبدیل شده و مردم فلسطین بر ادامه جهاد وحدت نظر یافته‌اند.

این پدیده‌های مهم به معنی آمادگی کامل فلسطینی‌ها برای مقابله با رژیم غاصب است و دست سازمان‌های مجاهد را باز می‌گذارد تا هر زمان لازم دانستند، وارد عمل شوند. این یعنی سیاست جدید مقاومت فلسطین به تایید رسمی ایران رسیده و حزب‌الله لبنان هم به عنوان بزرگ‌ترین سازمان سیاسی-نظامی حامی این ایده مهم است. این مساله روزهای پر چالشی را پیش‌روی رژیم نفتالی بنت قرار داده است و اسرائیل آن چنان تحت فشار امنیتی و روانی قرار گرفته که ممکن است دست به جنون بزند.

تحلیل جدید رهبر انقلاب هم از ضربات حقیقتا سهمگین از داخل و بیرون مرزهای ۱۹۴۸ که بر پیکر اسرائیل وارد می‌شود نشان می‌دهد آنها چطور به استیصال رسیده‌اند.  البته ایران اعلام کرده در صورتی که در منطقه در معرض تجاوز دشمن صهیونیستی قرار بگیرد احتمال دارد مستقیما به رژیم اسرائیل حمله کند و آن‌طور که از آرایش سیاسی جبهه مقاومت بر می‌آید، مقدمات این حمله هم در حال فراهم شدن است،‌ این خبر را سیدحسن نصرالله هم وقتی به مناسبت روز جهانی قدس سخنرانی می‌کرد تایید کرد و با افشای خبر مهم دیگری از آشفتگی صهیونیست‌ها گفته است که عملیات‌های استشهادی اخیر فلسطینی‌ها به شدت اعتماد شهرک‌نشینان به ارتش و کابینه اسرائیل را متزلزل کرده و تأثیرات زیادی روی صهیونیست‌ها گذاشته است. البته ظاهرا تهران پیامی هم با این مضمون برای کشورهایی که روابط خود را با رژیم عادی‌سازی کرده‌اند، فرستاده و تاکید کرده هرگونه تجاوزی از خاک این کشور به ایران بدون پاسخ نمی‌ماند و این پیام به دست رژیم صهیونیستی هم رسیده است.

گسترش جبهه مقاومت

همه اضلاع مقاومت از جمله رهبر معظم انقلاب، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌ الله لبنان، سرلشکر سلامی فرمانده سپاه و سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس،‌ انصارالله یمن و جبهه مقاومت اسلامی حماس، در روز قدس مختصات شرایط جدید مقاومت را برای ملت‌های منطقه و دشمن صهیونیستی تبیین کردند که چگونه در حال محاصره امنیتی اسرائیل هستند و نشان دادند طرح شکل‌گیری ناتوی عبری- عربی در عمل زمین‌گیر شده و جبهه مقاومت نیز در مقابل در حال گسترش جبهه خود است.

محور مقاومت اکنون با سازماندهی جدید و ابتکار عمل‌های بومی توانسته است، مهندسی امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا را برای تغییر ساختار منطقه به نفع اسرائیل به چالش اساسی بکشاند و در این فضای بدیع و دلگرم کننده به سمت گسترش حوزه نفوذی خود از اراضی ۱۹۶۷ به سمت اراضی ۱۹۴۸ برود. یعنی همان مرزهایی که اسرائیل در خواب هم نمی‌دید امنیت آنها از دست بدهد و فقط در طول یک ماه اخیر عملیات‌های پی در پی در قلب تل‌آویو رمق صهیونیست‌ها را بگیرد تا جایی که رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کند که حرکت یهودیان و صهیونیست‌ها در تل‌آویو به خاطر مسائل امنیتی با مشکل مواجه شده است؛‌ این یعنی اعتراف بالاترین ژنرال میدانی ارتش رژیم‌ صهیونیستی که به خوبی روایتگر استیصال بی‌سابقه رژیم از لحاظ امنیتی است و نشان می‌دهد چگونه کنترل رزمندگان فلسطینی به لحاظ گسترش کمی و کیفی عملیات عملا نشدنی است. 

البته چالش‌های رژیم فقط محدود به داخل نیست و افشاگری سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس درباره ورود پهپاد به قلب اسرائیل نشان می‌دهد آنها چطور تضعیف شده‌اند و یک پهپاد کاملا پیشرفته به عمق سرزمین‌های اشغالی ورود می‌کند و می‌تواند موازنه قدرت را به نفع محور مقاومت تغییر دهد. سردار قاآنی این ماجرا را اینطور روایت کرد که  دو پهپاد ناشناس به سمت سرزمین اشغالی حرکت کردند اما ۴۱ هواپیمای جنگی و شناسایی و پهپاد این رژیم از سر شب تا صبح مشغول شناسایی این پهپادها بودند، اما نتوانستند کاری کنند. در حالی که رژیم مدعی بود اگر پشه‌ای در آسمان سرزمین اشغالی حرکت کند، آن را خواهد زد.

اکنون محور مقاومت در یمن هم با پیروزی انصارالله همراه بوده و  آتش‌بس یکجانبه عربستان نشانه قدرت محور مقاومت در شرایط جدید است. شکست داعش در عراق و فرار تدریجی نیروهای آمریکایی از این کشور در کنار شکست و فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان و در ادامه دومینوی شکست آمریکا در بحران ۱۱ ساله سوریه این تصویرسازی را به ما می‌دهد که هندسه محور مقاومت و گستردگی نفوذ آن چگونه در جغرافیای غرب آسیا تغییر کرده است.

نمونه‌های عینی گسترش مقاومت
تحرک اردوگاه جنین که صهیونیست‌ها را دیوانه کرده است
درخواست ۷۰درصد فلسطینی‌ها برای حمله نظامی به رژیم غاصب
حرکت‌های جهادی مردم فلسطین در بخش‌های شمالی و جنوبی سرزمین‌های ۱۹۴۸
راهپیمایی‌های سنگین در اردن و قدس شرقی
دفاع جانانه جوانان فلسطین از مسجدالاقصی و رزمایش نظامی در غزه

 پیام مهم این حوادث آمادگی کامل فلسطینی‌ها برای مقابله با رژیم غاصب
 باز گذاشتن دست سازمان‌های مجاهد
 ابطال همه طرح‌های سازش با دشمن صهیونیست
 هیچ طرحی درباره فلسطین در غیاب یا برخلاف نظر صاحبان آن یعنی فلسطینی‌ها اجراشدنی نیست
 باطل شدن همه توافقات اسلو، طرح عربی دو دولتی، معامله قرن، عادی‌سازی‌های حقیرانه

منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.