معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: اصلاح روندهای نادرست اقتصادی چه بسا نیازمند جراحی‌های عمیق باشد که تاکید رئیس جمهور انجام آن با کمترین فشار بر مردم است.

حسینی: به جراحی‌های عمیق اقتصادی با کمترین فشار بر مردم نیاز داریم

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار کرد: اصلاح نارسایی ها و روند های نادرست چه بسا نیازمند جراحی‌های عمیق و تصمیمات بزرگ باشد که در این مسیر نیز تاکید رئیس جمهور بر آن است که این اقدامات و تصمیمات با کمترین فشار بر مردم انجام شود و قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی، شرایط برای مردم و افکار عمومی تبیین و تشریح شود.

به گفته حسینی، امروز به قدری کار زمین مانده و عقب افتاده وجود دارد که فرصتی برای پاسخ به برخی حاشیه‌سازی‌ها و توجه به آنها وجود ندارد.

در همین راستا بود که در یک مورد، پنج روز پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی بسته راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی را با هدف جراحی اقتصاد کشور به بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی ابلاغ کرد.

هدایت اعتبار بانکی به بخش مولد ازجمله تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، انضباط مالی، تنوع‌بخشی به شیوه‌های تأمین مالی، بهبود کیفیت رابطه مؤسسات اعتباری با مردم، تسهیل دسترسی تولیدکنندگان و خانوارها به منابع بانکی و تقویت ساختارهای خودتنظیمی و نظارتی در شبکه بانکی از اهداف این بسته ابلاغی وزارت اقتصاد به بانک ها عنوان شده است.

این بسته سیاستی به مدیران بانک‌های سپه، ملی، کشاورزی، مسکن، ملت، تجارت، صادرات، توسعه صادرات، صنعت و معدن، پست‌بانک، توسعه تعاون و رفاه کارگران ابلاغ شده است.

اقدام به حذف یارانه های پنهانی مثل ارز ترجیحی نیز یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای اصلاح روند های نادرست و جراحی اقتصاد است.

سالانه در ایران حداقل هزار هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به بخش‌های مختلف از جمله انرژی کالاهای اساسی با هدف کمک به اقشار آسیب پذیر پرداخت می‌شود.

اما به گفته محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون ویژه جهت تولید مجلس، واقعیت این است که اقشار ضعیف و متوسط جامعه کمترین سهم را از این یارانه‌ها دارند و اقشار ثروتمند و مرفه جامعه هستند که بیشترین بهره و استفاده را از این یارانه می‌برند.

علیرضا سلیمی از دیگر نمایندگان مجلس نیز با تایید این موضوع گفته که یارانه پنهان متعلق به ۸۵ میلیون ایرانی است ولی تنها به جیب حدود ۲۰۰ نفری می رود که در دولت قبل گلوگاه‌های اقتصادی کشور را در اختیار داشتند و امروز نیز به دنبال ضربه زدن به دولت و ایجاد اخلال در بازار هستند.

گفتنی است، این نوع از یارانه زمانی پرداخت می‌شود که دولت بنا به شرایط موجود، تولید انحصاری کالایی را بر عهده گرفته و قیمت آن کالا را هم خودش تعیین کند.

در این شرایط دولت تمایل دارد برای حمایت از مردم قیمت‌ها را پایین نگه دارد و عبارتی به مردم یارانه پنهان دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.