منابع انرژی تجدیدپذیر و پایدار از آلودگی محیط زیست می‌کاهد

به گزارش قدس آنلاین، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور گفت: استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و پایدار نه تنها به حفظ ذخایر نفت و گاز کشور کمک کرده بلکه از آلودگی محیط زیست می کاهد.

به گزارش وبدا، محمد اسماعیل مطلق، در مورد دومین روزشمار هفته سلامت که همزمان با هجدهم اردیبهشت ماه بوده و تحت عنوان "نقش مردم، مسئولین و سمن ها در دستیابی به انرژی پاک"  نامگذاری شده است، افزود: انرژی، نیروی اصلی و اساسی زندگی انسانهاست و تامین و بهره برداری از آن در جوامع از دیدگاه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی مورد توجه است.

وی اظهارداشت: امروزه صنعتی شدن و تحولات تکنولوژی نیاز به انرژی بیشتری را برای کل جهان می طلبد. بهره مندی از منشا انرژی پایدار و ناپایدار براساس هزینه اثربخشی آن در تامین رفاه، بکارگیری صنعتی در تولید و مصرف در حیطه های مختلف در درجه اول از جنبه اقتصادی مورد توجه دولت ها بوده و کمتر به اثرات محیط زیستی و با رویکرد توسعه پایدار به آن پرداخته می شود.

 مطلق ادامه داد: بر اساس پیش‌ بینی‌ های صورت‌ گرفته در سناریوی نقشه راه انرژی‌ های تجدیدپذیر (REmap) که از سوی آژانس بین ‌المللی انرژی‌ های تجدیدپذیر IRENA ارائه شده، سهم انرژی‌ های تجدیدپذیر "تا سال۲۰۳۰ میلادی می‌ تواند به بیش از ۳۰ درصد در سبد انرژی دنیا" برسد که این امر در سایه تکنولوژی‌ هایی که در حال حاضر در دسترس هستند، امکان ‌پذیر است که "افزایش بهره‌ وری انرژی و همچنین بهبود دسترسی به انرژی می ‌تواند سهم انرژی‌ های تجدیدپذیر را در ترکیب انرژی جهانی به ۳۶ درصد هم برساند".

وی اضافه کرد:  انرژی‌ های تجدیدپذیر مشکلات همراه با انرژی‌ های فسیلی و هسته ‌ای همچون آلودگی محیط‌ زیست را تا حد زیادی کاهش می ‌دهند. از این رو است که در سال‌ های اخیر و در طی پیمان‌ ها و قراردادهای بین ‌المللی بکارگیری این منابع انرژی مورد تاکید و الزام قرار گرفته است. انرژی خورشیدی یکی از بهترین منابع انرژی ‌های تجدیدپذیر است که در بسیاری از کشورها سیاست ‌ها و مشوق‌ های گوناگونی جهت قراردادن این انرژی در سبد انرژی آن کشور و کاهش وابستگی به سوخت‌ های فسیلی در نظر گرفته‌ شده است.

مطلق خاطرنشان کرد:  ایران علاوه ‌بر آنکه دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است، با قرارگیری بین عرض ‌های جغرافیایی ۲۵ تا ۴۰ درجه شمالی در یکی از مناطق کره زمین با تابش مناسب خورشید قرار گرفته است. میزان شدت تابش خورشید در ایران به ‌طور متوسط از میانگین جهانی بالاتر است و بیش از ۲۸۰ روز آفتابی در بیش از ۹۰ درصد کشور ایران ثبت شده، به طوری که بالغ بر ۱۰۰ هزار تراوات ساعت پتانسیل فنی انرژی حرارتی خورشیدی بعنوان یکی از منابع انرژی های پاک برای کشور برآورد شده است.

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصریح کرد: طبق اطلس بادی تهیه شده و بر اساس اطلاعات دریافتی از مناطق مختلف کشور، میزان ظرفیت اسمی در حدود ۶۰۰۰۰ مگاوات است. بر پایه پیش بینی های صورت گرفته، میزان انرژی قابل استحصال بادی کشور از لحاظ اقتصادی بالغ بر ۱۸۰۰۰ مگاوات تخمین زده می شود که موید پتانسیل قابل توجه کشور در زمینه احداث نیروگاه های بادی و همچنین اقتصادی بودن سرمایه گذاری در صنعت انرژی بادی است.  

به گفته مطلق،  براساس مطالعات و ارزیابی های انجام شده، در چهار استان (خراسان، گیلان، قزوین، آذربایجان شرقی) بالغ بر ۵۰ هزار کیلووات برق پارک با توربین های بادی تولید می شود. علاوه بر آن، برای بیش از  ۴۵ هزار کیلووات ظرفیت جدید نیز برنامه ریزی شده است. همچنین حدود ۲۰۰ کیلووات ظرفیت تولید برق خورشیدی نیز در مناطق روستایی نصب شده است. حدود ۶۲۰ هزار کیلووات ساعت برق تولید شده است و حدود  ۵۰۰۰ حمام خورشیدی حرارتی نیز در مناطق روستایی نصب شده است. از دیگر منابع انرژی پاک انرژی زمین گرمایی است که پتانسیل کاربری آن در استان اردبیل حدود ۶۰ مگاوات ظرفیت تولید برق پاک را بر عهده دارد.   

وی افزود: استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و پایدار نه تنها به حفظ ذخایر نفت و گاز کشور کمک کرده تا به جای بهره گیری در صنعت برق، حمل و نقل، خانگی، تجاری- خدماتی صرف تولید محصولات جانبی با ارزش افزوده نفت و گاز کشورشود، بلکه از آلودگی محیط زیست کاسته شده، به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که امروزه یکی از دلایل اصلی تغییرات آب و هوایی در جهان است نیز کمک می کند.  

مطلق با بیان اینکه در دسترس بودن و پهنه وسیعی از کشور قابل بهره برداری از طریق مزارع خورشیدی است، اظهار داشت: استفاده از آبگرمکن های خورشیدی پرتابل یکی از پرکاربردترین تکنولوژی های سلامت محوری است که جهت بهداشت عمومی روستاییان و عشایر کوچ رو قابل بهره برداری است.

وی  تصریح کرد: به کارگیری این تکنولوژی ها و توسعه و فراگیر شدن بهره گیری از انرژی های پاک، نیازمند دو اصل فرهنگ سازی و تولید و ارتقای تکنولوژی حسب شرایط بهره بردار، است.

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور در ادامه درخصوص نقش مردم، مسئولین و سمن ها در دستیابی به انرژی پاک، گفت: نقش سازمان های مردم نهاد(سمن) های محلی در آموزش و ترویج بهره مندی از انرژی ها پاک بسیار تاثیر گذاربوده و به حفظ منابع طبیعی خصوصا در عشایر و روستاییان و حفظ منبع نفت و گاز با آلایندگی کمتر کمک شایانی خواهد کرد.

مطلق افزود: شرکت های دانش بنیان و سازمان های علمی جهت خلق تکنولوژی های مورد نیاز و تولید در حد پاسخگویی به تقاضا و پوشش حمایتی دولت در این زمینه بسیار تاثیر گذار خواهند بود. در این شرایط است که هم رویکرد کاهش مخاطرات محیط زیستی، ارزش افزوده اقتصادی، کم هزینه بودن جهت مصرف کننده محلی و هم اینکه طبق فرمایش مقام رهبری و شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، محقق خواهد شد.  

وی اظهار داشت:  انتظار می رود دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بتواند با همراهی سایر دستگاه ها، سازمان ها و نهادها در مسیر تصویب سیاست های کلان ملی سلامت محور از جمله حمایت از بهره گیری از انرژی های پاک و تکنولوژی هایی که در مسیر حفظ و ارتقای سلامت جمعیت شهری، روستایی و عشایر است، گام های موثری را بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.