نخست وزیر ژاپن با اشاره به برگزاری نشست سران «گروه هفت» با رئیس جمهور اوکراین، گفت که کشورش حاضر است علی رغم سختی این کار، واردات نفت از روسیه را ممنوع کند تا اتحاد اعضای گروه آسیبی نبیند.

نخست وزیر ژاپن: توکیو واردات نفت روسیه را ممنوع می کند

به گزارش قدس آنلاین، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که توکیو تصمیمی دشوار مبنی بر تحریم نفت روسیه اتخاذ کرده است؛ چراکه اتحاد بین کشورهای عضو «گروه هفت»(G-۷) از هر چیزی مهم‌تر است.

وی پس از شرکت در نشست مجازی این گروه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در این باره گفت: من در یک کنفرانس ویدئویی با حضور رهبران گروه هفت شرکت کردم. ما یک تبادل نظر صریح با رهبران کشورهای G۷ و رئیس جمهور «زلنسکی» داشتیم و توانستیم بر همبستگی گروه هفت با اوکراین تاکید کنیم. در مورد نفت نیز برای کشور ما که تا حد زیادی به واردات منابع انرژی وابسته است، این مسئله تصمیم بسیار دشواری است، اما اکنون زمانی است که وحدت گروه هفت اهمیت بیشتری دارد. بر همین اساس و با در نظر گرفتن اظهارات رهبران گروه هفت، تصمیم گرفتیم برای ممنوعیت واردات نفت روسیه اقداماتی انجام دهیم. ژاپن به همکاری نزدیک با گروه هفت و سایر کشورها برای پاسداری از نظم جهانی ادامه خواهد داد.

کیشیدا همچنین در ادامه و با اشاره به پروژه‌های مشترک توکیو با مسکو و سهم ژاپن از واردات نفت روسیه در ازای مشارکت در این پروژه‌ها افزود که کشورش با توجه به اینکه این مسئله به تأمین انرژی درازمدت، ارزان و پایدار کمک می‌کند، آن را به صورت مرحله‌ای کاهش خواهد داد تا تأثیر منفی بر زندگی مردم و فعالیت‌های تجاری به حداقل ممکن برسد.

نشست مجازی رهبران گروه ۷ در روز یکشنبه با حضور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوراوکراین برگزار شد. در بیانیه پایانی نشست مذکور، سران کشورهای عضو اعلام کردند که رهایی تدریجی از وابستگی به انرژی روسیه، از جمله با حذف تدریجی یا ممنوعیت واردات نفت روسیه را دستور کار خود خواهند داشت و این کار به صورت مرحله‌ای و با ارائه منابع جایگزین انجام خواهد شد.

رهبران گروه ۷ همچنین افزودند که به کار جهت حصول اطمینان از اینکه روسیه به «خدمات کلیدی» دسترسی نداشته باشد، ادامه خواهند داد و اقدامات بیشتری برضد بانک‌ها و بخش مالی روسیه صورت خواهد گرفت.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.