گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با تأکید بر پیش‌گیری از حمله‌ها و حفاظت از شیعیان و هزاره‌های افغانستان، خواستار تحقیقات مجدد و مستقل برای شناسایی عاملان و به عدالت‌سپردن آن‌ها شد.

سازمان ملل خواستار بررسی حمله به هزاره‌های افغانستان شد

به گزارش قدس آنلاین، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان‌ ملل متحد برای افغانستان گفته که چهار تحقیق مستقل انجام داده و پس از انتشار آنها عاملان حمله تروریستی اخیر بازداشت و به کیفر خواهند رسید. 

وی ادامه داد: ناکامی در حفاظت از جامعه هزاره که سال‌ها هدف دایمی کشتار بوده‌اند، پیامدهای وحشتناکی داشته است.

بنت امروز همزمان با نخستین سالگرد حمله‌ خونین به مدرسه دخترانه سیدالشهدا در غرب کابل و برگزاری مراسم یادبود قربانیان آن حادثه تروریستی با روشن کردن شمع در مقابل این مدرسه، با انتشار مجموعه پیام های توئیتری در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان گفت که ناکامی در حفاظت از جامعه شیعه افغانستان که هدف کشتار بودند، بسیار وحشتناک است.

سازمان ملل خواستار بررسی حمله به هزاره های افغانستان شد

بنت افزوده است: از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، حمله‌های وحشیانه علیه جامعه شیعه و هزاره که برخی از آن‌ها را داعش به عهده گرفته، هنوز کسی پاسخ مناسبی نداده و همچنان ادامه یافته است.

ریچارد بنت با تأکید بر پیش‌گیری از حمله‌ها و حفاظت از شیعیان و هزاره‌ها، خواستار تحقیقات مجدد و مستقل برای شناسایی عاملان و به عدالت‌سپردن آن‌ها شده است.

سازمان ملل خواستار بررسی حمله به هزاره های افغانستان شد

وی با اعضای خانواده جان باختگان حملات به این مدرسه دخترانه  ابراز همدردی کرد و نوشت: "یاد کسانی که در آن رویداد جان باختند، باید همیشه حفظ بماند و برای آنها عدالت خواهی شود."

در ۱۸ اسفند سال ۱۴۰۰، انفجار تروریستی توسط یک خودروی بمبگذاری شده رخ داد و سپس دو انفجار دیگر هم صورت گرفت. در این رویداد حداقل ۸۵ تن جان باختند و حدود ۲۴۰ تن دیگر هم زخمی شدند.

این نخستین حمله به مراکز آموزشی در منطقه‌ی هزاره‌نشین غرب کابل نبود. پیش از آن هم آموزشگاه‌های موعود و کوثر دانش هدف حمله‌های مرگبار قرار گرفته بودند که در آن‌ها ده‌ها دانش‌آموز شهید شدند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان شب گذشته با اعلام اینکه تعدادی از عوامل انفجارها و حملات اخیر در افغانستان بازداشت شده اند و دولت طالبان برای برقراری امنیت متعهد است، گفت: "ما در قبال تمامی هموطنان خود، اهل تشیع، اهل تسنن و سایر هموطنان مسئولیت داریم. طبیعی است که آنها حق امنیت را دارند، حق زندگی آرام را دارند، این زمینه را دولت طالبان برای‌شان فراهم خواهد کرد. ما نهایت سعی خود را در این زمینه مبذول می داریم".

سازمان ملل خواستار بررسی حمله به هزاره های افغانستان شد

پیشتر در ماه مبارک رمضان(۳۰ اردیبهشت) نیز تروریست ها با سه انفجار پی‌ در پی در آموزشگاه «ممتاز» و مدرسه «عبدالرحیم شهید» در منطقه برچی غرب کابل را هدف قرار داده بودند که در دو انفجاری که در مقابل مدرسه «عبدالرحیم شهید» رخ داد، ده‌ها دانش‌آموز شهید و یا زخمی شده‌اند.

در عین حال چندین حمله مرگبار دیگر نیز در افغانستان رخ داد که در آن مکان‌های مذهبی و مراکز آموزشی شیعیان در کابل، بلخ و قندوز هدف حمله قرار گرفته بودند. ده‌ها تن در این رویداد ها شهید و زخمی شده بودند. در یکی از این حملات یک مسجد شیعه ها در مزار شریف هدف قرار گرفت که در آن حداقل ۳۱ تن شهید و بیش از ۹۰ تن زخمی شدند.

سازمان ملل خواستار بررسی حمله به هزاره های افغانستان شد

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.