رویترز با بررسی رفتار آمریکا در عرضه بی‌سابقه ذخایر استراتژیک نفت خود تایید کرد این کشور شرکای خود را دور زده است.

رویترز: آمریکا با افزایش عرضه انرژی شرکای خود را دور زد

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش داد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باعرضه بی‌سابقه انرژی شرکای­ واشنگتن را در این بخش به حاشیه رانده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: به گفته دو منبع آگاه، آمریکا در ماه مارس بدون مشورت با شرکایش در آژانس بین المللی انرژی، از عرضه بی‌سابقه ذخایر نفت خام اضطراری خود خبر داد. این اقدام آمریکا سبب شد این کشورها برای تنظیم میزان عرضه ذخایر نفت خام خود با مشکل مواجه شوند.

اقدام یکجانبه واشنگتن به منظور بر طرف کردن مشکل عرضه انرژی در سطح جهان یا قیمت آن، خطر تضعیف روابط آمریکا با آژانس بین‌المللی انرژی(نهاد ناظر انرژی در سطح جهان که معمولا بر عرضه ذخایر اضطراری در جهان نظارت می‌کند و بیشتر اعضای آن از اتحادیه اروپا هستند) را در پی دارد و می‌تواند سبب بروز سؤالاتی در ارتباط با تداوم ارتباطات این کشورها شود.

به گفته منابعی که به دلیل حساسیت موضوع نامشان فاش نشد، اعضای این گروه در این باره ابراز نگرانی می‌کنند که رئیس جمهور آمریکا به دلایل سیاسی در حال استفاده از ذخایر راهبردی نفت برای مهار تورم افسارگسیخته داخلی این کشور است تا این که بخواهد از کشورهای مصرف کننده انرژی در مقابل ایجاد اختلال در روند عرضه آن در سطح جهان محافظت کند.

یک منبع آشنا به فرآیند دیپلماسی در این باره گفت: آژانس بین المللی انرژی از عذضه نفت توسط(آمریکا) که در ابتدا اساسا به صورت یکجانبه توسط آمریکا انجام شد، خجالت زده شده است. یک منبع دیگر از یکی از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی که گفت اعلام این خبر توسط آمریکا غافلگیرکننده بود، برداشت مشترک اعضای آژانس بین المللی انرژی شامل این موضوع می‌شود که ما در مجموع باید با یکدیگر همکاری کنیم. 

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد واشنگتن بارها با آژانس بین المللی انرژی و کشورهای عضو این گروه در زمینه امنیت انرژی پیش از انتشار این اعلامیه در تماس بوده است. وزارت انرژی آمریکا در عین حال تأیید کرد تصمیمش برای آزادسازی نفت مستقل از آژانس بین المللی انرژی اتخاذ شده است.

این وزارت خانه در این باره اظهار نظر نکرد که آیا آمریکا از قبل آژانس بین المللی انرژی را در جریان زمان و حجم انتشار نفت قرار داده بود یا خیر.

مسئله دیگر این است که آمریکا در روز ۳۱ ماه مارس اعلام کرد ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر راهبردی خود را با سرعت یک میلیون بشکه در روز(با هدف کاهش قیمت انرژی در جهان و مقابله با کاهش عرضه نفت روسیه از زمان تهاجم مسکو به اوکراین در ماه فوریه) آزاد می‌کند.

این منابع در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفتن واشنگتن بر خلاف روال گذشته آژانس بین المللی انرژی یا اعضای آن را در جریان انتشار این اعلامیه قرار نداد و همچنین حجم عرضه نفت که بیش از سه برابرفرایند آزادسازی ذخایر راهبردی در گذشته است غافلگیرکننده است.

اعلامیه آمریکا یک روز قبل از برگزاری نشست اعضای آژانس بین المللی انرژی برای گفت‌وگو درباره عرضه هماهنگ انرژی منتشر شد. پس از برگزاری این نشست که به ریاست جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا برگزار شد، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد با انتشار هماهنگ انرژی موافقت شده است، اما جزئیاتی در ارتباط با حجم عرضه انرژی ارائه نکرد.

به گفته این دو منبع، در آن مقطع، مقامات آژانس بین المللی انرژی نشست‌های دو جانبه‌ای را با سایر اعضا به منظور جمع آوری کمک برگزار کردند. پس از یک هفته در پیش گرفتن فرآیند دیپلماسی، آژانس تعهداتی را از اعضای غیرآمریکایی خود برای آزاد سازی در مجموع ۶۰ میلیون بشکه دیگر تضمین کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.