۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۶
کد خبر: 797996

پیام‌های سفر کم‌نظیر اسد به ایران

حسن هانی زاده تحلیلگر سیاسی

رئیس جمهور سوریه روز یکشنبه در سفری غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده به تهران آمد، اقدامی که از چشم ناظران تیزبین پنهان نمانده و هر کدام از نگاه خود به آن نگریسته و به ابعاد اهمیت آن پرداختند.

استقبال گرم حضرت آیت الله خامنه‌ای از بشاراسد و در به آغوش کشیدن وی آن هم پس از دوره‌ای از کرونا و اینکه این رویه را کمتر از رهبر انقلاب در قبال دیگر میهمانانشان دیده بودیم، در کنار بیانات مهم ایشان در مورد اهمیت خاک سوریه در نگاه رزمندگان مقاومت، همه گواه اهمیت این سفر بود. بر این اساس سفر کنونی بشار به تهران در چارچوب توسعه و تعمیق هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه قابل تحلیل است. این دومین سفر اسد به جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۰ و آغاز بحران در این کشور محسوب می‌شود. حضور نخست وی در بحبوحه این تنش‌های داخلی بود، ولی دیدار اخیر در حالی اتفاق می‌افتد که دمشق از بحران امنیتی گذر کرده و آماده بازسازی می‌شود. در این بین روابط ایران و سوریه که در طول چهار دهه اخیر با معیار مقاومت تقویت شده و گره خورده، امروز هم می‌تواند مجال بیشتری برای بازیگری داشته باشد. افزون بر ۷۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی این کشور نیاز است و در این بین شرکت‌های ایرانی می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.
نکته دیگر اینکه سفر در حالی انجام می‌شود که منطقه در موقعیت حساسی قرار دارد. با توجه به تهدیدات رژیم صهیونیستی برای ترور رهبران مقاومت و همچنین انجام چندین عملیات زنجیره‌ای مقاومتی علیه صهیونیست‌ها در مناطق حساس اراضی اشغالی، همه از یک موقعیت جدید حکایت دارد که می‌تواند به انتفاضه دیگری ختم شود. منتها حرکت جدید با انتفاضه‌های پیشین حتماً متفاوت خواهد بود، به این معنی که از فلسطین اشغالی عبور کرده و سرتاسر منطقه را درگیر خواهد کرد. در این بین آمادگی محور مقاومت برای مواجهه با موقعیت نو و به چالش کشیدن بیشتر اشغالگران نیازمند هماهنگی رهبران مقاومت است و سفر رئیس جمهور سوریه به ایران نیز در این زمینه قابل بررسی است. در این دیدار هم بشار اسد همانند سفر پیشین مستقیم به دیدار رهبر انقلاب رفت و این نشان دهنده احترامی است که حضرت آیت الله خامنه ای به سوریه به عنوان بخشی مهم از حوزه مقاومت قائل هستند. پس، رایزنی سیاسی و امنیتی بخش مهمی از سفر اسد بوده؛ چرا که برای دمشق برخورداری از حمایت تهران بسیار مهم است. از سوی دیگر جمهوری اسلامی نیز سوریه را عمق راهبردی و خط مقدم در مقابله با رژیم صهیونیستی می‌داند و این موضوع هماهنگی بیشتر طرفین برای نوع مواجهه با دشمن یکسان را ضروری می‌سازد. طرفین نشان داده‌اند دوستان روزهای سخت هستند. همان‌گونه که سوریه در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همراه ما بود، کشورمان نیز در بحران ۱۰ ساله کنار دمشق ایستاد و امروز نیز باوجود فشارهای بین المللی این دوستی ادامه داشته و نقشه‌های دشمن را ناکام خواهد گذاشت. این دیدار خاری در چشم کسانی است که بنا به ادعای خود با گشودن سفارتخانه‌ها و مشارکت در بازسازی، بر ایجاد شکاف در روابط راهبردی تهران و دمشق سرمایه گذاری کرده بودند. در نهایت آنچه از فضای جلسه بشار اسد با رهبر انقلاب استخراج و استنباط می شد، این بود که مقاومت در قوی‌ترین و بهترین وضعیت خود قرار دارد. این دیدار دارای برکات، پیروزی‌ها و دستاوردهای فراوانی است که نه تنها تمام جغرافیای محور مقاومت، بلکه کل غرب آسیا را بهره‌مند خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.