فعالان نشر، مترجمان و ایرانشناسان پنج کشور، بورسیه سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شدند.

بورسیه نمایشگاه کتاب به پنج کشور اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین، بخش بین الملل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یکی از بخش‌هایی است که در دوره‌های پیشین نمایشگاه میزبان میهمان ویژه و میهمانانی از کشورهای دیگر بوده است. در دوره سی و سوم هم مانند دوره‌های قبل باوجود شیوع ویروس کرونا این بخش از نمایشگاه سالنی را به خود اختصاص داده است.

معاون بین الملل سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می‌گوید: در بخش بین الملل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برنامه‌های متنوعی از جمله بازار جهانی کتاب، میهمان ویژه، دعوت و میزبانی از میهمانان، روسای نمایشگاه‌ها و بورسیه ها، جانمایی سفارتخانه و مراکز فرهنگی داخلی و خارجی علاوه بر نشست‌ها و فعالیت‌های فرهنگی برگزار می‌شود.

در بخش جهانی بازار کتاب شاهد حضور نهادها و مراکز مختلف فرهنگی، ناشران، آژانس‌های ادبی و نهادهای مستقل داخلی و خارجی، نویسندگان، مترجمان و تصویرگران و دیگر متخصصان حوزه نشر هستیم. این افراد به شناساندن و گسترش صنعت نشر کمک می‌کنند تا زمینه فعالیت نشر داخلی و بین المللی آثار ایرانی فراهم شود و اینگونه راهی برای بهبود ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های جهانی کتاب و نشست‌های بین المللی فراهم شود.

بنا به گفته حسین سبزه بازارجهانی کتاب تعامل میان فرهنگی، معرفی معرفی برگزیدگان جوایز ادبی داخلی، روند انتشار توسط مترجمان برجسته زبان‌های دیگر و فراهم آمدن زمینه برای برای واگذاری رایت ترجمه و نشر آثار فارسی به زبان‌های دیگر را تسهیل می‌کند.

میهمان ویژه سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، قطر است. در این بخش جاسم احمد البوعینین؛ مدیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه، ریاض یاسین؛ رئیس انجمن ناشران و توزیع‌کنندگان قطر و اسماء الکواری مدیر انتشارات دار نبجه حضور دارند.

بنابه گفته یاسر احمدوند، رئیس سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مناسبات سیاسی ایران با کشورهای دیگر تاثیری در انتخاب قطره به عنوان میهمان ویژه سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نداشت. این امر تنها به این دلیل رخ داد که امسال نمایشگاه کتاب قطر پنجاه ساله می‌شود و این امر در سال‌های دیگر روی نمی‌دهد.

در بخش مهمانان و رؤسای نمایشگاه‌ها میزبان مهمانانی از کشورهای تاجیکستان و سوریه و روسای نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب قطر، عمان، عراق و آذربایجان است. علاوه بر آن بورسیه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال به فعالان نشر، مترجمان و ایرانشناسانی از کشورهای بوسنی هرزگوین، پاکستان، ترکیه، ایتالیا و روسیه اختصاص داده شد.

بنا به گفته سبزه تسهیل ارتباط با نهادهای بین‌المللی و فرهنگی از دیگر اقدامات این بخش بین الملل سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که طبق روال دوره‌های قبلی نمایشگاه پس از دعوت از سفارتخانه‌ها و مراکز فرهنگی بین المللی خارجی و داخلی، ۶۷ نهاد به منظور حضور در این رویداد ادبی ثبت نام کردند. به هریک از نهادها باتوجه به مکان موجود در مصلای تهران، غرفه‌ای اختصاص داده شد.

درب‌های مصلای تهران از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت به روی بازدیدکنندگان سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گشوده می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.