نشست خبری اختتامیه «مهرواره ملی هوای نو؛ نخستین مهرواره برگزیدگان سال هیأت و تشکل‌های دینی» با حضور حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی و وحید متلجی دبیر این رویداد روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد.

به دنبال رقابت منفی میان هیئت‌ها نیستیم

 حجت الاسلام باباخانی در ابتدای این نشست با بیان اینکه در سال‌های اخیر سازمان تبلیغات اسلامی نگاه ویژه و مجددی به ظرفیت‌های فرهنگی و استفاده از آنها دارد، گفت: هیئت‌ها مجموعه‌ای مبتنی بر نیروی انسانی، معنویت، تشکیلات و معرفت است و همچون معجونی است که توانسته ظرفیت‌های بسیار بزرگی را به وجود آورد. لذا اگر هیئت‌ها از همه ظرفیت‌های موجود به درستی استفاده کند و نسبت به آنها آگاه باشد اتفاقات مهمی در جامعه رقم می‌خورد.

هیئت آبشخور اقدامات فرهنگی است

وی در ادامه افزود: اگرچه هیئت‌ها از یک محفل معنوی مبتنی بر توسل به اهل بیت(ع) برخاسته است اما آبشخور بسیاری از اقدامات فرهنگی خواهد بود. اگر هیئت واقعاً هیئت بماند و از ظرفیت‌های اصلی‌اش غفلت نکند، از مسیر خود جدا نشود و به میتینگ سیاسی و اجتماعی و سالن‌های کنسرت تبدیل نشود می‌تواند انقلاب اسلامی را به وجود بیاورد.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل شکل گیری انقلاب اسلامی وجود هیئت‌هاست، گفت: مرور دهه ۴۰ و ۵۰ نشان می‌دهد این هیأت‌های مذهبی سراسر کشور بودند که به ظرفیت خودشان واقف شدند و از آن بهره بردند و به سراغ حل مسائل ریشه‌ای مردم رفتند و حرکت بزرگی را با پیوند به مراجع دینی رقم زدند و انقلاب اسلامی با آن شکوه و عظمت به پیروزی رسید.

امیدواریم بتوانیم در هوای نو هیئت نفسی تازه کنیم

باباخانی تصریح کرد: حضور هیئت در کنار مردم و برای مردم نشان داده بسیاری از مسائل جامعه را می‌توان توسط آن حل کرد و آن‌چه در مهرواره دنبال می‌شود این است که هیئت‌ها برای کل سال و زندگی افراد جامعه جهت‌دهی داشته باشند و امیدواریم بتوانیم در هوای نو هیئت نفسی تازه کنیم.

هیئت‌ها آغوش خودشان را برای همه ایران باز کنند

در ادامه ملتجی، دبیر مهرواره با برشمردن دو هدف اساسی این مهرواره گفت: کمک به هیئت ها در به دست آوردن افق نگاهی بلندتر نخستین هدف ماست و اینکه بتوانند آغوش خودشان را برای همه ایران باز کنند. ما در چارچوب بیانیه گام دو انقلاب به این مسئله نگاه می‌کنیم و این مهم را دنبال خواهیم کرد که هیئت‌ها در سال ۱۴۴۰ چه وضعیتی خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: نکته دوم اینکه بتوانیم نگاه جامعه را به هیئت تغییر دهیم. تصویری که عموماً رسانه‌ها از هیئت نشان دادند بیشتر در حوزه عزاداری و دهه اول محرم است اما این همه هیئت نیست و با همه هیئت می‌توان زندگی کرد.

ملتجی با بیان اینکه ما مهرواره ایم نه جشنواره، گفت: ما به دنبال رقابت منفی میان هیئت‌ها نیستیم و نگاه سراسر مهر به همه داریم. مهرواره به دنبال قضاوت کمی مخاطبان شرکت کننده در هیأت‌ها نیست، به همین دلیل در مهرواره به هیأت‌های خانگی کوچک و هیأت‌های بزرگ به یک چشم نگاه می‌شود.

هیئت‌ها هوای فرهنگ را تصفیه می‌کنند

وی یادآور شد: امروز یکی از عرصه‌های مهم تربیت مطمئن هیئت است چرا که هیئت هوای فرهنگ را تصفیه می‌کند از این رو تلاش داریم هوای نو یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور باشد.

وی در ادامه درباره نحوه داوری آثار گفت: آثار ارسالی توسط ۱۰۰ نفر و بدون هیچگونه سوگیری داوری شد. فرآیند ثبت نام به گونه‌ای بود که هیأت‌ها و افراد با مراجعه به سایت مهرواره هوای نو اقدام به ثبت نام کردند و آثار آنان مورد داوری قرار گرفت. البته تعدادی از آثار هم توسط تیم رصد انتخاب شد.

جوایز مهرواره هوای نو

دبیر مهرواره هوای نو تاکید کرد: امسال مهرواره هوای نو در سه رشته اصلی هیأت، کتاب هیأت و ستایشگران تمرکز بیشتری داشت و آثار دریافتی در این سه بخش به ۲۹ هزار و ۲۸۰ اثر رسید. جوایز مهرواره هوای نو در دو بخش هیأت‌ها و افراد اهدا می‌شود و برای برگزیدگان هیأت‌ها در هر رشته‌ای ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان و افراد قابل تقدیر در نظر گرفته و همچنین برای هیأت‌ها وام‌هایی به مبلغ حدود ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون پیش بینی شده است.

اختتامیه مهرواره هوای نو شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه رأس ساعت ۹ شب در تالار وحدت برگزار می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.