باوجود اینکه صنعت پوشاک یکی از صنایع اشتغال آفرین و ارزآور در دنیا محسوب می‌شود، متاسفانه ایران از این مقوله جا مانده و تنها سهمی کمتر از ۰.۱ درصدی صادرات این حوزه را از آن خود کرده است.

قاچاق سالانه حدود ۸۰۰ میلیون دلاری پوشاک به کشور/ حذف معافیت تعرفه واردات ماشین‌آلات، زخمی بر پیکره صنعت پوشاک

به گزارش قدس آنلاین، به گفته فعالین اقتصادی اندازه بازار جهانی صنعت پوشاک، سالانه بیش از سه هزار میلیارد دلار، معادل سه درصد کل تولید ناخالص جهانی بوده و پنجمین صنعت اشتغال‌زای جهان است.

بر اساس آمار، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نزدیک ۶۹ میلیارد یورو لباس از خارج از این اتحادیه وارد کرده‌اند که چین با ۲۱ میلیارد یورو بزرگترین مبدا این پوشاک صادراتی بوده است. پس از آن نیز بنگلادش با ۱۲ میلیون یورو و ترکیه با ۸ میلیون یورو در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

همه این‌ها در حالی است که طبق اعلام سایت سازمان تجارت جهانی، ایران در حوزه صادرات پوشاک سهمی کمتر از ۰,۱ درصد در اقتصاد دنیا دارد که فعالین اقتصاد وجود موانع و مشکلات بسیار در حوزه تولید را عامل این کمی صادرات می‌دانند.

مجید نامی  درخصوص مشکلات حوزه تولید پوشاک به خبرنگار ما گفت: بازار پوشاک در داخل رونق چندانی ندارد و بنا به دلایل متفاوتی نه شب عید این بازار مناسب بود و نه پس از عید آن.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی ایران با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر به دلیل بحث کرونا شرایط خاصی بر تولید و بازار حاکم بود؛ افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم را دو عامل مهم وضعیت فعلی بازار دانست.

وی در ادامه سخنان خود به مهم‌ترین مشکلات حوزه تولید پوشاک اشاره و ابراز کرد: در بحث صادرات، سال‌هاست که در صنعت با مشکل مواجه هستیم که یکی از دلایل اصلی آن تحریم است که امکان فعالیت گسترده در بازار را از ما گرفته است.

نامی به مشکلات در حوزه تامین مواد اولیه مناسب و به میزان کافی اشاره و تغییرات مداوم نرخ ارز و فرسودگی ماشین‌آلات را از دیگر معضلات در حوزه تولید می‌داند و می‌گوید: افزایش مداوم قیمت‌ها سبب شده، تولید کننده نتواند در رقابت با دیگر کشورها و حتی کشورهای همسایه موفق شود.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی ایران ادامه داد: همچنین زمانی که با افزایش قیمت در بازارهای جهانی مواجه هستیم، این افزایش قیمت در داخل هم تاثیر می‌گذارد منتها ما در داخل با افزایش قیمت بیش از اندازه مواجه می‌شویم که همین امر توان رقابت را از ما می‌گیرد.

قاچاق سالانه حدود ۸۰۰ میلیون دلاری پوشاک به کشور

این فعال اقتصادی در ادامه از قاچاق به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین موانع تولید یاد کرد و افزود: با وجود اینکه واردات پوشاک ممنوع شده است؛ اما همچنان مشاهده می‌کنیم که به دلیل تورم شدید و افزایش هزینه‌های سربارِ تولید، قاچاق مقرون به صرفه است و اخیرا به دلیل کاهش محدودیت‌های کرونایی و رونق گرفتن سفرها، این قاچاق توسط افراد عادی هم انجام می‌شود.

نامی با تاکید بر اینکه هر لباسی که به عنوان جنس خارجی فروخته می‌شود صدرصد قاچاق است، چراکه واردات ممنوع است، تصریح کرد: طبق آخرین آمار ارائه شده در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان قاچاق پوشاک حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار در سال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر محصولات قاچاق در بازار پوشاک ایران مربوط به کشورهای ترکیه، بنگلادش و چین است، ابراز کرد: این محصولات معمولا از مرز ترکیه و یا به صورت لنج از مرزهای دریایی وارد کشور می‌شوند.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی ایران درخصوص کیفیت مبارزه با قاچاق، اضافه کرد: تا پیش از این ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتقادی به مبارزه با بحث قاچاق در سطح عرضه نداشت؛ اما مدتی است که در این خصوص هم فعالیت دارد؛ اما باید در این رابطه وزارت اقتصاد و بانک‌ها هم پای کار بیایند و علاوه بر شناسنامه‌دار کردن کالاها، درگاه‌های فروش و نقل و انتقالات هم به سازمان امور دارایی متصل شود تا علاوه بر نظارت دقیق‌تر، فرش کالاهای قاچاق سخت‌تر شود.

حذف معافیت تعرفه واردات ماشین‌آلات، زخمی بر پیکره صنعت پوشاک

همچنین غلامعلی رخصت، رئیس انجمن نساجی خراسان رضوی، نبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات حوزه پوشاک خواند و ابراز کرد: متاسفانه تورم سبب شده نیروی انسانی چند شغله باشد و همین چند شغله بودنِ نیروی انسانی، بازدهی او را کاهش می‌دهد.

وی تبدیل شدن پوشاک به اولویت‌های سه و چهار در میان مردم به دلیل گرانی‌ شدید ارزاق عمومی را از دیگر معضلات حوزه پوشاک خواند و ادامه داد: همچنین روزگاری ماشین آلات نساجی مشمول تعرفه صفر بود؛ اما حدود یک ماه است که این معافیت برداشته شده که این خود در آینده نه چندان دور زخمی دیگر بر پیکره پوشاک و نساجی وارد می‌کند.

این فعال اقتصادی علت حذف این تعرفه را حمایت از تولید ماشین آلات داخلی عنوان و تصیح کرد: ماشین آلات نساجی تولید داخل، تنها نیاز ۱۰ درصد فعالین نساجی را تامین می‌کند و مابقی از تکنولوژی لازم برخوردار نیستند. نساجیِ امروزِ ایران نیازمند ماشین آلات هایتک و پیشرفته است، چنانچه این ماشین آلات با معافیت تعرفه وارد کشور نشود با فرسودگی ماشین آلات فعلی مواجه خواهیم شد و به دلیل بالا بودن نرخ ارز، تولیدکننده توان وارد کردن ماشین آلات جدید را نخواهد داشت و در نتیجه، واحد تولیدی تعطیل خواهد شد.

رخصت افزود: تولیدکننده داخلی ناگزیر از بهره‌گیری تکنولوژی روز است تا بتواند با کالای خارجی رقابت کند.

تعیین گمرکات تخصصی پارچه، راه قاچاق پارچه را هموارتر کرده است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله قاچاق اشاره و ضمن بیان اینکه امروز از کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی، چین و اندونزی پوشاک قاچاق وارد کشور می‌شود، گفت: متاسفانه مدتی است که به دلیل تعیین گمرکات اختصاصی پارچه، ما شاهد ورود پارچه قاچاق هم هستیم.

وی ضمن اشاره به اینکه امروز قاچاق مدیریت شده است، ابراز کرد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در داخل وجود دارد، ما صادرات محصول خود به کشورهای اروپایی و حتی روسیه را نداریم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: البته به کشورهایی نظیر افغانستان، تاجیکستان و آسیای میانه، پوشاک صادر می‌کنیم؛ اما این صادرات را نمی‌توانیم به کشورهایی همچون ترکیه، ایتالیا و روسیه داشته باشیم.

نساجی ایران ظرفیت ارزآوری ۴۰ میلیارد دلاری را دارد

رخصت در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های حوزه پوشاک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود دو میلیون نفر در صنعت نساجی مشغول به کار هستند که چنانچه شرایط فراهم و این موانع برداشته شود این عدد به راحتی می‌تواند به پنج میلیون نفر برسد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر درآمد ارزی ایران از صادرات پوشاک بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون دلار است که این عدد به راحتی می‌تواند به ۴۰ میلیارد دلار در سال برسد.

رئیس انجمن نساجی خراسان رضوی تصریح کرد: امروز زیرساخت‌ها برای صادرات فراهم نیست، چنانچه این زیرساخت‌ها فراهم شود این رقم ۴۰ میلیارد دلار در مقایسه با درآمد ۱۵۰ میلیارد دلاری ترکیه و ۲۰۰ میلیارد دلاری اندونزی، رقمی محسوب نمی‌شود.

فروش پوشاک قاچاق در فضای مجازی بیشتر از حقیقی است

در ادامه ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران هم مهمترین مشکل در بخش ستادی تولید پوشاک را صدور مجوز و یا تمدید این پروانه‌ها دانست و گفت: متاسفانه بروکراسی اداری و کندی پاسخگویی دستگاه‌های مرتبط در بخش صدور مجوز به قدری زیاد است که عملا که توان ادامه مسیر را هم از تولیدکننده و هم فروشنده پوشاک می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دستگاه مربوطه داشتن بدهی را علت عدم تمدید مجوز می‌دانند، ابراز کرد: نکته این است که امور مالیاتی به صورت شفاف میزان بدهی را مشخص نمی‌کند و تولیدکننده و یا فروشنده ما باید بارها مراجعه کنند تا جواب بگیرند.

شیرازی در ادامه به تغییر مداوم قیمت‌ها اشاره و آن را یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه تولید می‌داند و می‌گوید: باتوجه به اینکه تولیدکننده با مشتری عقد قرارداد انجام داده، این تغییرات مداوم قیمت‌ها به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود.

این فعال اقتصادی به مسئله قاچاق اشاره و تصریح کرد: متاسفانه امروز خرید و فروش پوشاک قاچاق در فضای مجازی بیشتر از سطح فروشگاه‌ها انجام می‌شود و بلاگرها هم در این حوزه بی‌تاثیر نیستند.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران تاکید کرد: پوشاک صنعتی ارزآور و اشتغال آفرین است که با برطرف کردن این معضلات می‌توان به راحتی زمینه‌های اشتغال آفرینی در نهایت صادرات آن را به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه فراهم کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.