معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: شاید کسانی تصمیم گرفتند ارز ترجیحی برای دارو استفاده کنند تا حمایت بهتری از مردم شود، اما پس از سال‌ها اجرای آن و بحث قاچاق معکوسی که اتفاق افتاد، این اقدام و تخصیص ارز ترجیحی، کمک خاصی به حوزه سلامت، درمان و دارو نکرد.

ارز ترجیحی کمکی به حوزه سلامت و دارو نکرد/ بیمه شدن داروهای ضروری

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله ابراهیم رییسی رییس جمهور در سخنانی با تشریح نحوه پرداخت ارز ترجیحی به دارو، اظهار داشت: یارانه‌ای که الان واردکنندگان این بخش دریافت می‌کنند، به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و بیمه‌ها دارو را با قیمتی که اکنون وجود دارد به دست مردم می‌رسانند.

رییس جمهور گفت: همه ما به نحوی با مشکل پیدا کردن داروهای کمیاب مواجه شده‌ایم یا بعضا خودم با عزیزانی مواجه شدم که برای تامین داروهای کمیاب با هزینه‌های گزاف روبرو شده‌اند که تامین این هزینه نیز برای خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست، اما امروز بودجه این طرح از سوی دولت تامین و وزارت بهداشت اعلام کرده که این موضوع انجام شده است.

سعید معنوی معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت درباره موضوع ارز ترجیحی و سیاست های مرتبط با آن، اختصاص یارانه دارو به سازمان‌های بیمه‌ای، دلیل کمبود دارو، کاهش هزینه‌های دارویی مردم و تحت پوشش قرار گرفتن داروهای ضروری توضیحاتی ارائه داد که در ادامه آمده است.

دسترسی مردم به دارو با ارز ترجیحی سخت شد

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: براساس سیاست ارز ترجیحی، دسترسی مردم با سختی مواجه شد، برخی مواقع حتی دارو وارد گمرک می شد و روزها معطل می ماند تا ارز ترجیحی آن را تامین کنند؛ این فرایند ارزی بخاطر چنین مشکلاتی کنار گذاشته شده است. 

معنوی تصریح کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در تبصره یک که در خصوص حذف ارز ترجیحی است، آمده است که قیمت برای دارو و تجهیزات باید به شهریور ۱۴۰۰ برگردد. اتفاقی که قرار است با این اقدام رخ دهد و برای آن برنامه‌ریزی شده است، شامل سیاست هایی است که نهایتا پرداختی مردم نسبت به شهریور ۱۴۰۰ تغییر پیدا نکند.

وی ادامه داد: در راستای اجرای این برنامه‌ریزی‌ها، تولیدکنندگان دارو اگر از مواد اولیه وارداتی استفاده کرده‌اند یا اینکه کل داروها به صورت وارداتی بوده است، از این پس قیمت‌ها اصلاح می‌شود و متناسب با این افزایش قیمت‌ها، قاعدتا برای دارویی که به صورت کامل وارداتی است و حتی دارویی که مواد اولیه آن وارداتی است ارز ترجیحی تعلق می‌گیرد، با این اقدام قیمت داروها متفاوت رشد می کند و قرار است بر اساس نُرم سالانه این قیمت‌ها را شاهد باشیم.

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: پس از اصلاح قیمت‌های دارو، سازمان‌های بیمه‌ای قرار است این داروها را با قیمت جدید پوشش دهند به عنوان مثال اگر قیمت دارویی ۱۰۰ هزار تومان بوده و الان با ارز ترجیحی ۲۰۰ هزار تومان شده است، بیمه ها همان ۲۰۰ هزار تومان را پوشش می دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر پرسیده شود که چرا بر اساس نرخ شهریور ۱۴۰۰ این قیمت گذاری‌ها صورت می گیرد، برای این است که از شهریور به دلیل نبود ارز ترجیحی، قیمت برخی از داروها بالا رفت و قرار است پرداختی مردم نسبت به این ماه افزایشی نداشته باشد و اتفاقی که می افتد این است که فرانشیز بیماران را به صورت پلکانی کاهش می‌دهیم و سهم مردم برای داروها از ۳۰ به ۱۵ کاهش می یابد.

قیمت دارو در واقع برای مردم هیچ تغییری نکرده است و به عبارتی هزینه های ناشی از حذف ارز ترجیحی کامل به عهده بیمه ها است

معنوی درباره اینکه یارانه ارز ترجیحی به سازمان های بیمه ای داده می‌شود نیز اینگونه توضیح داد و گفت: با این اقدام تغییر قیمت ناشی از حذف ارز ترجیحی پوشش داده می شود و افزایش قیمت ناشی از حذف ارز ترجیحی را سازمان‌های بیمه ای پرداخت می‌کنند و شامل پرداخت مردم نمی‌شود.

وی با تاکید بر این موضوع که صرفا بیمه‌ها افزایش قیمت‌ها را پوشش خواهند داد، اظهار داشت: قیمت دارو در واقع برای مردم هیچ تغییری نکرده است و به عبارتی هزینه‌های ناشی از حذف ارز ترجیحی کامل به عهده بیمه‌ها است.

استخراج فهرست داروهای ضروری برای پوشش بیمه‌ای 

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت در پاسخ به این سوال که برای تامین داروهای کمیاب چه برنامه‌ای تنظیم شده است؟ ادامه داد: در حال حاضر به دلیل اینکه یکسری از اقلام دارویی تحت پوشش بیمه نیست و قیمت آنها افزایش می‌یابد، فهرستی از داروهای ضروری که جنبه درمانی دارند تهیه شده است که همزمان با اجرای این سیاست در حوزه دارو این داروها هم تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. 

معنوی درباره داروهای موردنیاز بیماران خاص، نادر و صعب العلاج نیز گفت: داروهای این افراد به طور کامل تحت پوشش قرار می گیرد و افزایش قیمت آنها نسبت به قیمت‌های فعلی کمتر است.

وی تصریح کرد: به همین منظور برای قیمت داروها، سیستمی پیش بینی شده است به گونه‌ای که سهم بیمه ها افزایش و سهم مردم کمتر شود تا اختلاف قیمت را هم نداشته باشد.

کمبود دارو به خاطر کمبود ارز ترجیحی

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت درباره کمبود برخی داروها در کشور نیز گفت: بخشی عمده‌ای از کمبود دارویی به دلیل کمبود ارز ترجیحی بوده است و اینکه یکسری از داروها امکان واردات آنها وجود نداشته است؛ مزیت سیاست کنونی این خواهد بود که دیگر دارو چون با ارز ترجیحی قرار نیست وارد شود، چرخه ورود آن معطل نمی‌ماند و طبق این رویه، دسترسی مردم هم بهتر خواهد شد.

هیچ محدودیتی برای این داروهای کمیاب هم وجود ندارد و شرکت‌ها می‌توانند با ارز نیمایی واردات انجام دهند و دیگر نیازی به ساز و کاری که ارز ترجیحی داشت وجود ندارد

وی ادامه داد: شرکت‌های دارویی می‌توانند داروهای موردنیاز را وارد و هزینه‌ها را بیمه‌ها پرداخت کنند؛ هیچ محدودیتی برای این داروهای کمیاب هم وجود ندارد و شرکت‌ها می‌توانند با ارز نیمایی واردات انجام دهند و دیگر نیازی به ساز و کاری که ارز ترجیحی داشت وجود ندارد؛ این فرایند به طور کامل اصلاح می شود و روی دسترسی مردم تاثیر خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.