دادگاه نظامی نیجر، ۶ نفر از افسران ارشد ارتش این کشور را که آنها را به دست داشتن در کودتایی ادعایی در شب ۳۰ تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۱(۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۴۰۰)، دو روز پیش از مراسم تحلیف "محمد بازوم" رئیس جمهوری نیجر متهم می‌کند، اخراج کرد.

۶ افسر ارشد ارتش نیجر به اتهام تلاش برای کودتا اخراج شدند

به گزارش قدس آنلاین، نیجر که در نتیجه فعالیت گروه‌های مسلح که دولت نیامی آنها را گروه‌های تروریستی می‌داند شاهد اعمال خشونت‌آمیز مکرر است، از حدود ۴۸ سال پیش تاکنون شاهد چندین کودتا بوده است که آخرین مورد آن به مارس سال گذشته میلادی باز می گردد.

این کشور غرب آفریقا که در سوم ۳ اوت ۱۹۶۰ میلادی(۱۲ مرداد ۱۳۳۹)، رسماً از فرانسه اعلام استقلال کرد در سال‌های ۱۹۷۴، ۱۹۹۶، ۱۹۹۹، ۲۰۱۰ و یک مورد ادعایی دولت نیجریه در سال میلادی گذشته، شاهد کودتا بوده است.

در حالی که تنها دو روز به مراسم تحلیف "محمد بازوم" رئیس جمهوری منتخب نیجر در مارس ۲۰۲۱ باقی بود، صدای انفجار در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در نیامی شنیده شد که برخی رسانه‌ها از این اقدم به عنوان تلاش برای کودتا در این کشور نام بردند. در جریان این اقدام، گارد ریاست جمهوری نیجر وارد عمل شد و پس از ۱۵ دقیقه اوضاع به روند آرام خود بازگشت.

اکنون پس از گذشت ۱۳ ماه از آنچه تلاش برای کودتا در نیجر خوانده شده، در یادداشتی که به امضای ژنرال «سلیفو مودی - Salifou Modi» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیجر رسیده، دادگاه نظامی این کشور ۶ افسر ارشد ارتش این کشور را به دست داشتن در کودتای ادعایی در شب ۳۰ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱، متهم و آنها را در احکامی جداگانه به تازگی اخراج کرده است.

به گفته برخی از نظامیان ارتش نیجر، این‌ها شامل سه سرهنگ، کاپیتان و دو ستوان متهم به تخلف شدید در خدمت و انضباط نظامی هستند که مجازات نظامی برای آنها اعمال شده است.

۶ افسر ارشد ارتش نیجر به اتهام تلاش برای کودتا اخراج شدند

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، این افسران در زمان کودتای مشکوک در مارس ۲۰۲۱، همگی مسئولیت‌های بالایی در سلسله مراتب نظامی ارتش نیجر اعم از رئیس دفتری عملیات ستاد کل، فرمانده پدافند شماره ۱ «تیلابری - Tillabéri» و فرماندهی گردان تسلیحات ترکیبی موقت ۱۱۲ «دوسو- Dosso» داشتند.

یکی از این افسران به نام کاپیتان «سانی گوروزا - Sani Gourouza» که در آوریل ۲۰۲۱ در بنین دستگیر شد، از فرماندهان نیروهای ویژه بود که تلاش کرد کاخ ریاست جمهوری را تصرف کند که با واکنش سریع گارد ریاست جمهوری ناکام ماند.

محمد بازوم رئیس جمهوری نیجر که از دوم آوریل ۲۰۲۱(۱۳ فروردین ۱۴۰۰) کار خود را آغاز کرده جانشین محمد ایسوفو که دو دوره پنج ساله قدرت را در دست داشت، شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.