انتخابات لبنان در حالی به اتمام رسید که، مقاومت اسلامی لبنان و متحدانش ۶۲ کرسی را کسب کرده اند و جریان ۱۴ مارس حداکثر ۴۵ کرسی. با این آمار می‌توان جبهه متحدان حزب‌الله را برنده انتخابات لبنان اعلام کرد.

نصر حزب الله

به گزارش قدس آنلاین، انتخابات لبنان در حالی به اتمام رسید که، مقاومت اسلامی لبنان و متحدانش  ۶۲ کرسی را کسب کرده اند و جریان ۱۴ مارس حداکثر ۴۵ کرسی. با این آمار می‌توان جبهه متحدان حزب‌الله را برنده انتخابات لبنان اعلام کرد.

همچنین نتایج اولیه نشان می‌دهدچهره های شاخصی همچون اشرف ریفی(در طرابلس ) و فواد سینیوره(در صیدا)  حائز آرا و کرسی‌های بسیار کمی شده‌اند چون اهل تسنن از همراهی آن‌ها با سمیر جعجع که قاتل سنی های لبنان بوده به شدت منزجر شده‌اند . در پی اعلام این نتایج تعدادی از طرفداران حزب‌الله و متحد شیعی آن حزب «أمل» سوار بر موتور و ماشین و همراه با سردادن شعارها و سرودهای خود به خیابان‌های لبنان آمده و جشن گرفتند.

وزارت کشور لبنان میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور را حدود ۴۱ درصد اعلام کرد. ‏هنوز شمارش آرای انتخابات به پایان نرسیده، ولی کم بودن مشارکت در نقاط مختلف واضح است. با این حال گفته می‌شود مشارکت شیعیان که در انتخابات ۲۰۱۸ فقط ۴۵درصد بوده، در انتخابات ۲۰۲۲ به نزدیک ۶۰درصد رسیده است. شکست خوردگان هم سناریوهای نخ نما مثل اعلام تقلب و فراخوان به شورش را در پیش گرفته‌اند.

نسبت مشارکت مردم لبنان در انتخابات‌های پیشین شامل ۲۹.۶ درصد در سال ۱۹۹۲، ۴۳.۶ درصد در سال ۱۹۹۶، ۴۳.۸ درصد در سال ۲۰۰۰، ۴۶.۴ درصد در سال ۲۰۰۵، ۵۱ درصد در سال ۲۰۰۹ و ۴۶.۶۸ درصد در ۲۰۱۸ بود. بررسی این داده‌ها ما را به این نتیجه می‌رساند که مشارکت در عموم انتخابات‌های لبنان در اطراف رقم ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌چرخد.

هرچند که هنوز نتیجه نهایی انتخابات اعلام نشده اما افزایش آرای شیعیان و دستیابی به کرسی‌های پارلمان که در برخی مناطق، بیشتر از قبل بوده، و کاهش رأی اهل سنت به خاطر کناره‌گیری سعد حریری قابل ملاحظه است. همچنین طبق پیش‌بینی، گروه‌های مجتمع مدنی و انقلابیون(جوانان و فعالان اجتماعی تحت حمایت آمریکا از سال ۲۰۱۹) رشد چشم‌گیری داشته‌اند و کرسی برخی سیاسیون سنتی را از چنگشان درآورده‌اند.

جامعه لبنان یک جامعه طایفی است؛ یعنی عمدتاً هر شخصی در امور مختلف به حزب و روحانی بزرگ دینی خود رجوع می‌کند و دنباله‌روی او است. از همین رو، تغییر اساسی در سبد آرا رخ نمی‌دهد.

این بار ممکن است احزاب سنتی با کاهش رأی مواجه شوند و گروه‌های مجتمع مدنی یعنی سمن‌ها مقداری رأی کسب کنند. از طرف دیگر چون سعد حریری کنار کشیده و زیر فشار عربستان نرفت تا طرفداران خود را به حمایت از طیف قوات لبنانیه دعوت کند، رأی احزاب سنی کمتر از قبل شده و به دیگر سبدها منتقل شده است که در نهایت، به نفع حزب‌الله است. این امر جدای از تعدد بی‌سابقه لیست‌هاست که باز هم به نفع مقاومت لبنان است؛ چرا که آرای رقبا در مقابل اتحاد حامیان حزب‌الله پخش می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.