بر اساس گزارش‌ها مذاکرات طالبان با ترکیه و قطر برای مدیریت پنج فرودگاه مهم افغانستان به دلیل اصرار طالبان به تامین امنیت و عدم نیاز به حضور مجدد نظامیان خارجی به بن‌بست خورده است.

 بن‌بست در مذاکرات فرودگاهی طالبان با ترکیه و قطر

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس گزارش‌ها مذاکرات میان طالبان با قطر و ترکیه برای بهره‌برداری از ۵ فرودگاه عمده افغانستان از جمله پایتخت به دلیل اصرار طالبان برای حضور نظامی در این فرودگاه‌ها به بن‌بست رسیده است.

«بلال کریمی» معاون سخنگوی طالبان امروز (سه‌شنبه،۲۷ اردیبهشت) با اشاره به احتمال حضور نظامی ترکیه و قطر در فرودگاه‌های افغانستان گفت که گروه طالبان برای تامین امنیت فرودگاه‌های این کشور تجربه و نیروی کافی دارد.

طبق این گزارش، مذاکرات طالبان با ترکیه و قطر برای مدیریت پنج فرودگاه مهم افغانستان به دلیل اصرار طالبان به تامین امنیت و عدم نیاز به حضور مجدد نظامیان خارجی به بن‌بست خورده است.

بر اساس یک توافق مقدماتی قرار بود ترکیه و قطر مدیریت این فرودگاه‌های افغانستان را برعهده بگیرند.

این توافق شامل بازسازی فرودگاه‌های کابل، قندهار، هرات، مزارشریف و خوست می‌شد.

بر اساس این گزارش‌ها مقامات طالبان گفته‌اند که افراد طالبان از فرودگاه محافظت خواهند کرد و حضور نیروهای خارجی یا کارشناسان امنیتی در داخل افغانستان برای گروه طالبان افغانستان قابل قبول نیست و قرارداد صرفا مشروط به دریافت پشتیبانی فنی خواهد بود. 

این در شرایطی است که وزارت خارجه طالبان طی بیانیه‌ای به دنبال سفر هیات بلندپایه این گروه به قطر اعلام کرده بود که مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر در خصوص قرارداد فرودگاه‌های بین‌المللی افغانستان گفتگو کرده، اما تاکنون توافقی در این زمینه حاصل نشده است.

وزارت خارجه طالبان گفته است که براساس برنامه تیم‌های فنی طالبان، قطر و ترکیه به صورت مشترک برای فعالیت مجدد فرودگاه‌های افغانستان همکاری می‌کنند.

پیش از این منابع دیپلماتیکی از ترکیه به رسانه‌ها گفته‌ بودند که ترکیه و قطر در مورد مدیریت‌ فرودگاه کابل به توافق مقدماتی رسیده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده بود که ترکیه و قطر درباره تأمین امینت فرودگاه کابل به توافق مقدماتی دست یافته‌اند، موضوعی که طالبان آن را رد کرده است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.