مستند «شهریار» با دست گذاشتن روی برجستگی‌های رفتاری استاد که متأثر از زمانه ایشان و فرازهای مهم تاریخی ۱۰۰سال گذشته است، یادآور فراز و فرود این سرزمین است. این مستند پراز تعلیق است.

نگاهی به مستند «هنگامه شمردن ستاره‌ها»/حکایتی روان و پر از تعلیق

به گزارش قدس آنلاین، مستند «هنگامه شمردن ستاره‌ها» ویژه پاسداشت استاد شهریار با تهیه کنندگی مصطفی رزاق کریمی و کارگردانی قربانعلی طاهرفر یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ از شبکه مستند سیما پخش شد. به همین بهانه سهیل کریمی مستندساز و صاحب آثاری چون «فتنه شام»، «گزارشی از شرق»، «شکست هیمنه» و «زخم پیوار» طی یادداشتی به نقد و بررسی این فیلم پرداخته است. تکرار این مستند نیز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

در ادامه مشروح متن این‌یادداشت کوتاه را، می‌خوانیم؛

شناخت و شناساندن مفاخر هنری و فرهنگی این مرز و بوم به نسل‌های فعلی یکی از سخت‌ترین وظایف اهل رسانه خصوصاً مستندسازان است. مستند «چونان سرو؛ استاد شهریار» به کارگردانی قربان‌علی طاهرفر و تهیه‌کننده‌گی استاد مصطفی رزاق ‪ کریمی با کمک گرفتن از قطعات اصلی و برجسته زندگی این شاعر ایرانی و روایت از زبان خود آن هنرمند فقید و استفاده از نماهای کمتر دیده شده آرشیوی، حکایتی روان و پر از تعلیق از پرتره این شخصیت فرهیخته را در معرض دید مخاطب قرار داده است. گفتار کمکی متن که به یاری روایت خود استاد آمده، به خوبی سکانس‌های پراکنده مستند را به هم پیوند داده و روایت شخصی استاد شهریار هم سندیت روایت گوینده‌گفتار را محکم‌تر کرده و ارتباط مضاعف با مخاطب را همراه دارد.

نسلی که دهه چهارم عمر خود را سپری می‌کند و چیزی از حیات استاد شهریار به خاطر نداشته و در این بمباران تبلیغاتی رسانه‌ها و مسمومیت تحمیلی شبکه‌های اجتماعی، توان درک شنیدنی‌های آن زنده‌گی پر از فراز و فرود را ندارد، با این قبیل مستندها که بهترین و تاثیرگذارترین ابزار انتقال مفاهیم فرهنگی و اعتقادی است، هم عقبه پرافتخار خود را خواهد شناخت و هم چشم‌انداز پیش‌رو را پر از امید خواهد یافت.

مستند «شهریار» با دست گذاشتن روی برجستگی‌های رفتاری استاد که متأثر از زمانه ایشان و فرازهای مهم تاریخی ۱۰۰ سال گذشته ایران است، به نسل فعلی یادآوری می‌کند که این سرزمین چه قرن پر فراز و فرودی را پشت سر گذاشته و در این فراز و فرود چه انسان‌های پاک نهادی در بوته آزمایش باورمندی و روی سنان فرهنگ اصیل ایرانی شکل گرفته‌اند و این راه صعب، چه رهروان پرتوانی داشته و تا بدین‌جا رسیده است.

همان‌طور که گفته شد وام گرفتن از تصاویر آرشیوی کمتر دیده شده و شاهد مثال آوردن از اسناد تاریخی منحصربه‌فرد، از نقاط قوت این مستند است و لیکن با توجه به پر رنگ و لعاب بودن آثار این‌چنینی در فضای رسانه‌های امروزین، توقع می‌رفت سازنده‌گان این اثر در قسمت پرداخت عکس‌ها و تصاویر آرشیوی از گرافیک جذاب‌تر و متحرک‌های مخاطب پسندتر مانند موشن‌گرافیک استفاده کند. جهان امروز در حوزه رسانه، جهان جذب مخاطب با تصاویر چشم پرکن و بدیعی است که در کنار محتوا و مضمون غنی، آثار مستند ماندگار را می‌آفریند.

مستند «شهریار» به کارگردانی طاهرفر که سایه یکی از بهترین مستند زندگی‌نامه سازان معاصر چون استاد رزاق کریمی را بالای سر خود دارد، اثبات وجود ظرفیتی است که در آن اهالی رسانه مستند در صورت داشتن منابع آرشیوی، می‌توانند ناگفته‌های بسیاری را به منصه ظهور برسانند که نسل‌ها را با داشته‌های ناب خود آشنا کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.