۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۳
کد خبر: 799458

چرا ازدواج می‌کنید؟

اکرم شاهد، مشاور خانواده

روان‌شناسان، جوانی را به دریایی که دچار طوفان شدیدی شده، تشبیه کرده‌اند؛ دوره‌ای که جسم و روان دختران و پسران دچار التهاب و هیجان می‌شود.

برای تسکین این التهاب‌ها چه باید کرد؟ خداوند در قرآن کریم هدف از ازدواج را «لتسکنوا الیها» تعیین کرده است، یعنی جوانان با پذیرش ازدواج خود را به آرامش و سکون می‌رسانند و آنچه به زندگی زناشویی گرمی و دوام می‌بخشد و پیوند ازدواج را محکم و پایدار می‌سازد، عاطفه و محبت است.
براساس نظر کارشناسان، دو عاملی که بیشترین نقش را در خوشبختی تمام انسان‌ها در زمین ایفا می‌کنند، عبارت‌اند از: ایمان به خدا و ازدواج.
با ازدواج رابطه‌مان را با کسی که به او عشق می‌ورزیم، دائمی می‌کنیم. همین موضوع می‌تواند ما را از استرس‌ها و تنش‌های یک رابطه نجات دهد. با ازدواج، رابطه ما از آنچه هست استوارتر می‌شود و دیگر این نگرانی را نداریم که ممکن است او را از دست بدهیم. 
زندگی به برهه‌های زمانی مختلفی تقسیم می‌شود و هر فرد با توجه به شرایط، نیازهای متفاوتی دارد. وقتی کوچک‌تر هستید، نیاز به تحصیل و آموزش دارید، کمی که بزرگ‌تر می‌شوید نیاز به حضور در جامعه و کسب تجربه دارید. به همین ترتیب زمانی فرا می‌رسد که حس می‌کنید باید با تشکیل یک خانواده، خودتان را وارد مرحله‌ای تازه کنید. اگر چنین تغییری در طرز فکر و نیازهای خود احساس کردید باید بگوییم وقت آن رسیده که به ازدواج فکر کنید. در پاسخ به این پرسش که چرا ازدواج می‌کنید معمولاً یکی از کمبودهای زیر را در زندگی خود حس می‌کنید.

نیاز به همدم
در این مرحله از زندگی داشتن همدم در اولویت است. یک فضای دلنشین و راحت که بتوانید در آن آرامش را تجربه کنید و حرف‌هایی که نمی‌توانید به هیچ کس بگویید را با کسی به اشتراک بگذارید.
 
عشق و محبت
انسان‌ها نه تنها نیاز دارند مورد عشق و محبت قرار بگیرند، بلکه نیاز دارند به کسی عشق بورزند و به او محبت کنند. ازدواج بهترین راه پاسخ دادن به نیاز عشق ورزیدن و مورد عشق واقع شدن است.

داشتن حامی 
یکی از اهداف زندگی مشترک داشتن حامی‌ای است که به شما اطمینان دهد تا بتوانید در راه اهدافتان گام بردارید. تا وقتی که ازدواج نکنید، هیچ تصوری از حس خوب حمایت کردن فردی که مهم‌ترین شخص زندگیتان است، نخواهید داشت.

رشد
اگر بخواهید در کار و یا در زندگی پیشرفت کنید، مطمئن باشید بهترین کسی که می‌تواند به شما کمک کند، یک همسر خوب و رشددهنده است.

لذت‌بخش کردن زندگی 
احساس نیاز به لذت‌بخش کردن زندگی به شما یک انگیزه مضاعف می‌دهد که بخواهید به دنبال راه حلی برای رفع نیازتان بگردید و مطمئن باشید تا وقتی که به این نیاز پاسخ ندهید، به آرامش نخواهید رسید.

تجربه‌های تازه
برخی از تجربیات و حس‌ها هستند که فقط از طریق ازدواج می‌توانید آن‌ها را درک کنید. حس همسر بودن، مادر و پدر بودن، مراقبت از فرزندان و تماشای رشد آن‌ها، حس‌های دلنشینی هستند که فقط از طریق ازدواج قابل درک خواهند بود.
مواردی که به آن‌ها اشاره شد تنها تعدادی از دلایل یا اهداف هر فرد برای ازدواج کردن است. قطعاً شما نیز می‌توانید دلایل خود را برای ازدواج داشته و با شناخت معیارهای صحیح به همسرگزینی آگاهانه بپردازید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.