۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 799739

مشکلات لجستیکی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و هزینه‌های بالای تولید ناشی از جنگ اوکراین سبب شده است تا بعد از نان، قیمت شیر در آمریکای لاتین از جمله کشورهای کلمبیا، اکوادور و کاستاریکا سر به فلک بکشد.

قیمت شیر ‌در آمریکای لاتین سر به فلک کشید

به گزارش قدس آنلاین، به گفته دپارتمان صندوق بین المللی پول برای قاره آمریکا، آمریکای لاتین با بدترین تورم ۱۵ سال گذشته مواجه شده است. وضعیتی که بحران اوکراین به عنوان یک «شوک تورمی» در آن نقش داشته است.

قیمت سوخت و همچنین مواد غذایی و محصولات اساسی مانند نان، آرد یا روغن نیز در آمریکای لاتین به شدت افزایش یافته است. همین امر سبب شده تا قیمت تمام شده شیر و مشتقات آن در چندین کشور آمریکای لاتین تحت تاثیر قرار بگیرد.

طبق داده‌های اداره ملی آمار کلمبیا(DANE)، قیمت شیر در این کشور ۳۲.۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ و تاکنون در سال ۲۰۲۲میلادی، ۱۸.۵۲ درصد افزایش یافته است. مشتقات شیر همچون پنیر و ماست نیز به ترتیب ۲۲.۵۴ و ۱۶.۸۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت شیر در برخی شهرهای کلمبیا تا بیش از ۴۰ درصد نیز گران‌تر شده است.  

مشکلات لجستیکی ناشی از شیوع ویروس کرونا، درگیری در اوکراین و تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه با افزایش قیمت کود و خوراک دام بر بخش لبنیات تاثیر گذاشته است.

افزایش قیمت لبنیات در اکوادور نیز دردسرساز شده است. افزایش قیمت شیر از ۹۵ سنت به یک دلار و از ۸۰ به ۹۵ سنت در برخی شهرها ثبت شده است.  

بحران در اوکراین و تحریم های متعاقب آن بر روسیه بر قیمت سوخت نیز تأثیر گذاشته و باعث کمبود مواد خام در این کشور شده است.

در کاستاریکا نیز علاوه بر افزایش قیمت شیر، قیمت نان افزایش یافته است.

پیامدهای جنگ اوکراین برای بسیاری از مردم آمریکای لاتین، بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسید؛ اما افزایش قیمت بین‌المللی گندم و آرد در پی این درگیری به معنای نان گران‌تر بر سر سفره‌های خانوارهای ساکن این منطقه است.

برزیل از جمله کشورهای آمریکای لاتین است که بیش از نیمی از گندم مصرفی خود را وارد می‌کند. روند واردات گندم به برزیل اگر چه بیشتر از آرژانتین، ایالات متحده و کانادا است؛ اما افزایش قیمت‌های بین‌المللی ناشی از درگیری در اوکراین، تولیدکنندگان برزیلی را تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس گزارش فائو، اوکراین و روسیه ۱۹ درصد از عرضه جهانی جو، ۱۴ درصد گندم و چهار درصد ذرت را تامین می‌کنند. به این ترتیب بر اساس این داده‌ها، تامین یک سوم صادرات جهانی غلات بر عهده این دو کشور است.

«میشل باشلت» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیرا گفت: جنگ اوکراین و بحران سه‌بعدی ناشی از آن در بخش‌های مواد غذایی، انرژی و مالی، «تاثیر جدی» بر آمریکای لاتین و کارائیب به عنوان منطقه‌ای که پیش از این به شدت تحت تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ قرار گرفته است، خواهد داشت.

این دیپلمات ارشد سازمان ملل افزود: هنوز نمی‌توان به روشنی گفت که جنگ(اوکراین) چگونه پایان می‌یابد، اما «آنچه من می‌بینم یک اندوه در آمریکای لاتین و کارائیب است».

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.