۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۴
کد خبر: 799978

«مداخله جمهوری اسلامی ایران در درگیری‌های سوریه و عراق، به منافع ملی ایران آسیب می‌زند». «هزینه‌هایی که ایران در کشورهای منطقه صرف کرده، می‌توانست صرف ساختن بیمارستان، مدرسه و بالا بردن سطح رفاه عمومی در جامعه شود، اما پول‌ها در جایی خرج می‌شود که هیچ دستاورد ملموسی برای کشور به دنبال ندارد».

به گزارش قدس آنلاین، «مداخله جمهوری اسلامی ایران در درگیری‌های سوریه و عراق، به منافع ملی ایران آسیب می‌زند». «هزینه‌هایی که ایران در کشورهای منطقه صرف کرده، می‌توانست صرف ساختن بیمارستان، مدرسه و بالا بردن سطح رفاه عمومی در جامعه شود، اما پول‌ها در جایی خرج می‌شود که هیچ دستاورد ملموسی برای کشور به دنبال ندارد».

جملات فوق،عصاره و چکیده تبلیغاتی است که بدخواهان، با آن شبانه روز ذهن میلیون‌ها ایرانی را بمباران می‌کنند. طبیعی است که در تورم شدید فعلی و کاهش کم سابقه ارزش پول ملی، تصور روانه شدن منابع ملی بدون هیچ دستاورد مشخصی به خارج از کشور، روح و روان جامعه را زخمی می‌کند. اینکه حضور ایران در برابر جریان‌های تروریستی تکفیری منطقه، چه آورده‌هایی را در حوزه جغرافیای سیاسی و افزایش عمق راهبردی برای ایران به ارمغان آورده، موضوع بحث ما نیست.

همچنین، موشکافی این موضوع که نابسامانی‌های داخلی در حوزه اقتصاد و معیشت مردم بیشتر ناشی از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی است یا اجرای چشم بسته تجویزات صندوق بین‌المللی پول، مجالی مستقل را می‌طلبد. مقصود اصلی نگارنده از مطلب حاضر، بیشتر معطوف به فرصت‌های اقتصادی است که حضور در عراق و سوریه، نصیب کشور می‌کند.

روشن است هدف اولیه از همکاری با این دولت‌ها، گسترش جغرافیای اقتصادی نبوده است. اما اکنون که با مدد گرفتن از نبوغ و رادمردی چهره‌هایی همچون سردار شهید سلیمانی، گروه های تروریستی متکی بر غرب از میان برداشته شده‌اند، بی مناسبت نیست سهمی از فرصت‌های سازندگی این کشورها نصیب ایران شود.

برآوردها از خسارت سوریه در جنگ اخیر، افزون بر ۲۲۶ میلیارد دلاراست که چهار برابر تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد. صادرات معدنی و تولید نفت خام این کشور سقوط آزاد کرده و بسیاری از زیرساخت‌های آن نابود شده است. در عراق نیز اگر از خسارت مستقیم ناشی از حضور آمریکا در این کشور صرف‌نظر کنیم، با ضربه ۱۰۰ میلیارد دلاری داعش بر اقتصاد این کشورمواجه هستیم.  تأسیسات و زیرساخت‌های آب‌رسانی، برق‌رسانی، مراکز بهداشتی و آموزشی و خدماتی آن در استان‌های شمالی و غربی با آسیب جدی مواجه شده‌اند.

روشن است که جبران خسارت‌های صدها میلیارد دلاری سوریه و عراق از توان و ظرفیت خود این کشورها خارج است. بازسازی این کشورها  در شرایط عبور از تحریم حاضر، می‌تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی، صادرات، ایجاد اشتغال و تأمین ارز مورد نیاز ایران را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.