نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، با حضور مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدرضا کریمی ‌صارمی، دبیر و بنیان‌گذار این رویداد روز گذشته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

رونمایی از ۱۳۰ شخصیت انیمیشن ایرانی

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، با حضور مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدرضا کریمی ‌صارمی، دبیر و بنیان‌گذار این رویداد روز گذشته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کریمی صارمی در ابتدای این نشست در سخنانی کوتاه عنوان کرد: قرار بود دوازدهمین دوره جشنواره اسفند ماه برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های آن تصمیم گرفتیم این جشنواره را در خرداد برگزار کنیم اما سیزدهمین دوره مطابق با تاریخ جهانی خود برگزار خواهد شد.

از معتبرترین جشنواره‌های جهانی هستیم

در ادامه علی‌اکبرزاده با بیان اینکه جشنواره پویانمایی تهران جزو معتبرترین جشنواره‌های دنیا محسوب می‌شود، گفت: این جشنواره فرصتی به وجود می‌آورد که تولیدکنندگان پویانمایی از سراسر جهان آثارشان را ارائه کنند و با سایر تولیدکنندگان وارد یک عرصه رقابت، گفت‌وگو، تعامل و تبادل تجربه شوند.

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری متولی برپایی این جشنواره است، تأکید کرد: این جشنواره‌ با هدف ایجاد ارتباط با مخاطب و فرصتی برای تبادل تجربه و ارائه آخرین محصولات به وجود آمده و در همین راستا فعالیت می‌کند. همه به خوبی می‌دانیم پویانمایی در دنیای کنونی نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگ‌ترها هم ارزش دارد و آن‌ها هم مخاطبان آن هستند. شاید ما بزرگ‌ترها علاقه‌مند حس دوران کودکی‌ هستیم که در بزرگسالی به واسطه انیمیشن و این فضا به ما می‌دهد. ما نسلی هستیم که با ابتدایی‌ترین شکل پویانمایی بزرگ شدیم و امروز با پیشرفته‌ترین وجه آن روبه‌روییم.

از تعلیم و تربیت تا اشتغال‌زایی

مدیرعامل کانون با اشاره به اینکه پویانمایی از مهم‌ترین ابزارها برای تعلیم و تربیت است، یادآور شد: مگر تعلیم و تربیت غیر از این است که ارزش‌ها برای کودکان و نوجوانان فراهم و امکان انتقال آن را ایجاد کنیم؟ در بسیاری از کشورها و نظام‌های تربیتی روی پویانمایی حساب و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود و ما افتخار داریم دوازدهمین دوره آن را برپا کنیم. پویانمایی در عین اینکه هنر است، صنعت هم هست  و می‌توان در دنیای کنونی روی آن حساب کرد و حتی از منظر اشتغال‌آفرینی وارد بحث درباره آن شد.

جشنواره پویانمایی میزبان چه تعداد اثر است؟

وی تصریح کرد: امسال علاوه بر ایران، از ۸۴ کشور جهان شرکت‌کننده داریم و بیش از هزار و ۲۰۰ اثر از این ۸۴ کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و این در حالی است که از کشور خودمان بیش از ۸۰۰ اثر به جشنواره فرستاده شده است. هزار و ۱۰۰ اثر حائز شرایط بوده و با مقررات جشنواره مطابقت داشته و از ۸۰۰ اثر ایرانی حدود ۶۰۰ اثر مورد پذیرش قرار گرفته است.

فیلمسازان آثارشان را در «دیجی کانون» بارگذاری کنند

وی یادآور شد: ما در این جشنواره هفت گروه داوری داریم که شامل هیئت داوری در بخش‌های آثار دینی و ارزشی انقلاب، مسابقه ایران، بخش بین‌المللی، بخش دانشجویی، پایان‌نامه برتر و انجمن فیلمسازان جوان است و در خلال جشنواره ۲۱۰ اثر اکران خواهد شد. امسال در سایت «دیجی کانون» فرصت بارگذاری فیلم‌ها را برای فیلمسازان فراهم کردیم و فیلمسازان می‌توانند به سایت مراجعه کرده و فیلم‌هایشان را در این سایت بارگذاری کنند.

نمایش برگزیدگان ۲۰ سال پویانمایی

یک اتفاق مهم دیگر این است که در هزار مرکز کانون در روز ۱۲ خرداد و آخرین روز جشنواره از ساعت ۹ الی ۱۱ یک سانس نمایش پویانمایی از برگزیدگان ۲۰ سال گذشته خواهیم داشت. همچنین از ۱۳۰ کاراکتر پویانمایی رونمایی خواهیم کرد که از هشتم خردادماه در نمایشگاه جنبی به نمایش درمی‌آید.

وی تأکید کرد: امسال هفتمین بازار فیلم را برگزار خواهیم کرد و تبادل تجربیات پیرامون تولیدات آینده و بازدید سفرای کشورهای مختلف را در این رویداد مد نظر قرار دادیم، ضمن اینکه ۱۶جلد کتاب قصه یلدا که پیشتر رونمایی شده بود امسال به صورت سوژه در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

رونمایی از ۱۳۰ کاراکتر انیمیشن

در ادامه کریمی صارمی با اشاره به ۱۳۰ کاراکتری که قرار است رونمایی شوند، گفت: این کاراکترها از تولیدات کانون هستند و همیشه خواسته ما این بوده که قهرمان‌ها و شخصیت‌های خودمان را تبدیل به عروسک‌های سه‌بعدی و حجم‌دار کنیم و تلاش ما این است در مرحله نخست آن را به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهیم.

وی افزود: نزدیک به ۸هزار کاراکتر انیمیشن در حوزه انیمیشن ایران وجود دارد و این فرصت بزرگی است که روی این مسئله سرمایه‌گذاری کنیم. این‌ها آثار بسیار زیبایی هستند که به نظرم از نمونه‌های خارجی به مراتب جذاب‌ترند.

با پویانمایی فرهنگ و ایدئولوژی خود را صادر کنیم

دبیر جشنواره پویانمایی تهران با بیان اینکه انیمیشن، صنعتی شدن آن و تولید انبوه فرصت بسیار خوبی است که به واسطه آن جذب سرمایه کنیم، افزود: از آن مهم‌تر اینکه می‌توانیم فرهنگ و ایدئولوژی خود را صادر کنیم.

در این دو سال کرونایی آسیب‌های زیادی به شرکت‌های انیمیشن‌سازی وارد شد اما اگر انیمیشن‌سازان حمایت شوند می‌توانیم جشن خودکفایی را در انیمیشن بگیریم. مثلاً قابل افتخار است که مؤسسه صبا تولیدات زیادی دارد و به استاندارد مطلوب مخاطب رسیده است.

در مورد صنعتی شدن و تولید انبوه هم اکنون فرصت خوبی است و می‌توانیم جذب سرمایه کنیم و فرهنگ و ایدئولوژی دینی خود را صادر کنیم فقط لازم است این شرایط درک شود. ما در جلسات خود می‌گوییم حدود ۵۰میلیارد تومان بودجه ساخت انیمیشن در ایران است که اگر این رقم دو برابر شود اتفاق فوق‌العاده‌ای رخ می‌دهد و در حوزه اشتغال هم جریانی را ایجاد می‌کند. نزدیک به ۷۰درصد انیمیشن‌سازی دولتی است، انیمیشن ایران به تازگی با اسپانیا و روسیه تولیدات مشترکی داشته‌ که اتفاق بزرگی در کشور بوده است.

گفتنی است دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۸ تا ۱۲ خرداد برگزار می‌شود.

خبرنگار: صبا کریمی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.