صبح روز گذشته در حالی نخستین جلسه دادگاه فرد تکفیری که در حرم مطهر امام مهربانی‌ها دو طلبه مشهدی را با سلاح سرد به شهادت رساند برگزار شد که به خبرنگاران شهر اجازه ورود به جلسه دادگاه داده نشد.

ضارب: اقدامم خلاف اسلام و سیره صحابه و اشتباه بود

افرادی که مورد حمله قرار دادم بی‌گناه بودند

چند روزی از ماه مبارک رمضان نگذشته بود که خبر تلخ حمله یک عامل تکفیری به سه طلبه روحانی که در حرم مطهر امام رضا(ع) حضور داشتند به صدر اخبار رسانه‌ها آمد. خبری که لحظه به لحظه در حال تکمیل شدن بود و درنهایت مشخص شد یک عامل تکفیری با سلاح سرد به سه روحانی حمله کرده و آن‌ها را با ضربات متعدد چاقو مجروح کرده است. در ادامه دو نفر از این طلبه‌ها به شهادت می‌رسند و نفر سوم تحت درمان قرار می‌گیرد. لحظاتی بعد هم عامل تکفیری دستگیر و مشخص می‌شود او از اتباع خارجی است که حدود یک سال پیش به صورت غیرمجاز وارد کشور شده و در حوالی شهر زندگی مخفیانه‌ای را آغاز کرده است. حتی در روز واقعه او با لباسی خاص در شهر تردد و با خود سلاح سرد حمل می‌کرد و در آخر هم خودش را به حرم مطهر رساند بدون آنکه نهادهای متولی هویت او را در هسته مرکزی مورد تحقیق و بررسی قرار دهند.  پس از دستگیری این فرد که عقاید تکفیری او نمایان شده بود، پرونده‌ای در شعبه ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تشکیل و با دستور دادستان مرکز خراسان رضوی به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گرفت. در نهایت پس از چندین جلسه رسیدگی به اتهامات این جانی مراحل رسیدگی به پرونده در دادسرا به پایان رسید. از همین رو دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی خبر صدور کیفرخواست متهم حادثه حرم مطهر رضوی را رسانه‌ای کرد.

ارسال پرونده به دادگاه
قاضی محمدحسین درودی در این زمینه گفت: متعاقب وقوع حادثه ناگوار حمله به سه تن از روحانیان جهادی شهر مقدس مشهد در ماه مبارک رمضان و در حرم مطهر رضوی که منجر به مجروحیت یک تن و شهادت دو روحانی دیگر شد با صدور دستور ویژه، پرونده قضایی تشکیل شد. وی ادامه داد: پس از انجام تحقیقات همه‌جانبه و طی تشریفات قانونی، قرار نهایی و کیفرخواست فرد ضارب توسط دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی خطاب به دادگاه کیفری یک استان و دادگاه انقلاب اسلامی مشهد صادر شده و پرونده برای ادامه رسیدگی‌های قضایی به مراجع صالح ارسال خواهد شد.
پس از انتشار این خبر افکار عمومی چشم‌انتظار رسیدگی سریع و قاطع به ماجرا در دادگاه بود که روز گذشته نخستین جلسه دادگاه فرد تکفیری در دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد.
 در این جلسه که ساعت حدود ۹ صبح روز گذشته آغاز شد، خانواده هر دو شهید طلبه، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی به همراه دیگر مسئولان قضایی حضور داشتند. 
براساس آنچه برخی رسانه‌ها از جلسه دادگاه منتشر کرده‌اند، قاضی منصوری، رئیس دادگاه در این جلسه از خانواده شهدای این حادثه خواست تا در جایگاه قرار گرفته و به بیان مطالب خود بپردازند.
از همین رو فرزند شهید اصلانی گفت: ما از پیمودن راه پدرانمان دست برنخواهیم داشت و تا آخرین لحظه بر حقانیت مکتبمان پای خواهیم فشرد. همچنین همسر شهید اصلانی با قرار گرفتن در جایگاه، عنوان کرد: همسر من آرزوی شهادت داشت و به آرزویش رسید و ما هم آماده شهادت هستیم. سپس دختر شهید اصلانی با قرار گرفتن در جایگاه گفت: تمام هم‌وغم این شهیدان عزیز خدمت به محرومان و مردم حاشیه شهر بود.
همسر شهید دارایی نیز با قرار گرفتن در جایگاه خطاب به متهم گفت: همسر من را به چه جرمی به شهادت رسانده و فرزندان خردسالمان را یتیم کردی؟

اقدامم تروریستی بود
پس از آن رئیس دادگاه از متهم خواست تا در جایگاه قرار گیرد و از خود دفاع کند. متهم با بیان اینکه اتهامات خود را قبول دارم، عنوان کرد: در فضای مجازی فعالیت و بعضی از شبکه‌ها را دنبال می‌کردم و در حرم با کارد به روحانیون حمله کردم. قاضی سپس خطاب به متهم، گفت: چرا پس از حمله به روحانیون بازهم با چاقو در برابر دیدگان مردم قدرت‎نمایی می‌کردی که متهم در پاسخ عنوان کرد: با این حرکات قصد داشتم از نزدیک شدن مردم به محل حادثه جلوگیری کنم.
وی سپس ادامه داد: اقدامم خلاف اسلام، سیره صحابه و اشتباه بود و افرادی را که مورد حمله قراردادم بی‌گناه بودند. قبول دارم اقدامم تروریستی بوده است. متهم افزود: در دوران زندگی در ایران مردم با من خیلی خوب رفتار می‌کردند.
در ادامه نخستین جلسه دادگاه، نماینده دادستان عنوان کرد: متهم با اقدام خود در یک محیط امن، سبب ایجاد ناامنی و ترس و وحشت مردم شده است و تقاضای اشد مجازات را برای نامبرده دارم. قاضی منصوری دوباره از متهم خواست تا به آخرین دفاع از خود بپردازد. متهم ضمن اقرار مجدد به اقدام خود، گفت: در یکی از کشورهای همسایه اساتیدی داشتم و تحت تأثیر تعلیمات آن‌ها قرار گرفتم. وی افزود: اتهام خود را قبول دارم، این کار را انجام دادم، اقرار می‌کنم اشتباه کردم.

حاشیه نگاری
باتوجه به اینکه مطالبه افکار عمومی از رسانه‌های شهر اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق در این زمینه بوده و هست، خبرنگار ما هم برای حضور در جلسه دادگاه به دادسرای انقلاب مراجعه کرد، او در حالی که کارت شناسایی خود را نشان نیروهای مستقر در گیت ورودی می‌دهد، اجازه ورود به جلسه دادگاه را پیدا نمی‌کند و در پاسخ می‌شنود که نام شما(خبرنگار) در فهرست افراد مجاز برای شرکت در دادگاه نیست، در ادامه از او می‌خواهند محل را ترک کند! نکته عجیب ماجرا این بود که تیم خبری برخی رسانه‌هایی که در تهران فعالیت می‌کنند با هماهنگی روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی امکان حضور در جلسه دادگاه را پیدا کرده بودند اما این امکان برای رسانه‌های شهر وجود نداشت. در ادامه خبرنگار ما چندین بار با مدیر روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی تماس می‌گیرد که متأسفانه این مقام مسئول پاسخی به این پیگیری‌ها نمی‌دهد!

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.