رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه در جریان سفر خود به شرق آسیا با نخست وزیر ژاپن دیدار کرد.

حمایت بایدن از تبدیل ژاپن به عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل

به گزارش قدس آنلاین، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه به فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن اطمینان داد آمریکا به طور کامل به روند دفاع از ژاپن متعهد است. 

وی این سخنان را در بحبوحه تنش‌های فزاینده با چین و پیامدهای ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین بیان کرد.

سنگ بنای سفر دو روزه بایدن که شامل دیدار با مقامات ژاپن، هند و استرالیا، در گروه «چهار» شامل آغاز کار چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام خواهد بود، طرح گسترده‌ای که سبب ارائه یک ستون اقتصادی برای آمریکا در تعامل با آسیا می‌شود.

بایدن در آغاز مذاکرات با کیشیدا در کاخ آکاساکا در مرکز توکیو گفت: «اتحاد آمریکا و ژاپن برای مدت زمانی طولانی سنگ بنای صلح و شکوفایی در منطقه هند و اقیانوس آرام بوده است و آمریکا کاملا به دفاع از ژاپن متعهد است.»  رئیس جمهور آمریکا از تبدیل شدن ژاپن به عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرد.

با نواختن موسیقی و سرود ملی ژاپن و آمریکا از سوی گارد افتخاری نظامی ژاپن از بایدن استقبال شد.

بایدن پیش از این، با ناروهیتو امپراتور ژاپن دیدار و گفتگو کرد. کاخ سفید اعلام کرد بایدن از طرف مردم آمریکا حامل پیام درود برای ژاپنی هاست. کاخ سفید بر قدرت روابط آمریکا و ژاپن و همچنین وجود پیوند عمیق مردم با مردم در دو کشور تأکید کرد.

انتظار می‌رود مقامات دو کشور در ارتباط با برنامه‌های ژاپن برای گسترش توانمندی‌های نظامی اش و همچنین رسیدن آن به سطحی برای واکنش نشان دادن به قدرت رو به رشد چین بحث و تبادل نظر کنند.

همچنین انتظار می‌رود این دو متحد در مواجهه با تهاجم روسیه به اوکراین بر روابط نزدیک خود تأکید کنند. آمریکا و ژاپن همچنین بر سر این موضوع توافق دارند که ایجاد تغییرات یکجانبه در وضعیت موجود با توسل به زور اقدامی غیرقابل قبول است.

نگرانی‌های فزاینده‌ای در آسیا در ارتباط با چین وجود دارد به ویژه با توجه به روابط نزدیک این کشور با روسیه و وجود تنش به ویژه بر سر تایوان که چین آن را یک استان متمرد خود می‌داند.

کره شمالی و مسائل منطقه‌ای نیز در دستور کار بایدن در این سفر قرار خواهد گرفت. بایدن روز دوشنبه قرار است با خانواده‌های ژاپنی‌هایی دیدار کند که سال‌ها پیش برای آموزش جاسوسان در کره شمالی ربوده شدند.

اما راه اندازی چارچوب اقتصادی در منطقه هند و اقیانوس آرام برای شکوفایی محور اصلی سفر بایدن را تشکیل می‌دهد. این برنامه‌ای برای پیوند هر چه بیشتر کشورها از طریق ارائه استانداردهای مشترک در زمینه‌هایی از جمله انعطاف پذیری در زنجیره تأمین، انرژی پاک، زیرساخت و تجارت دیجیتال می‌شود.

آمریکا فاقد یک ستون اقتصادی برای تعامل خود با منطقه هند و اقیانوس آرام است، زیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق تجاری چند ملیتی در دو سوی اقیانوس آرام خارج شد و این اقدام شرایط را برای گسترش نفوذ چین در این منطقه فراهم کرد.

اما بعید به نظر می‌رسد چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای شکوفایی شامل تعهدات الزام آور شود و کشورهای آسیایی و کارشناسان تجاری به صورت قطعی واکنشی آرام به برنامه‌ای نشان داده اند که به دلیل اکراه بایدن در به خطر انداختن مشاغل آمریکایی از طریق افزایش دسترسی به بازار منطقه محدود شده است.

همچنین نارندرا مودی نخست وزیر هند، قرار است به منظور حضور در گفت‌وگوهای چهارگانه با آنتونی آلبانیز نخست وزیر جدید استرالیا به ژاپن سفر کند. بایدن عصر روز یکشنبه از کره جنوبی وارد ژاپن شد. او روز سه شنبه عازم آمریکا خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.