داور نقش اول بازی پرسپولیس - تراکتور را ایفا کرد؛ آیا تصمیم او در برداشتن توپ و نیمه‌کاره گذاشتن بازی درست بود یا می‌توانست مسابقه را ادامه دهد؟

اظهار نظر هفت داور درباره  توقف  و تعطیلی بازی تراکتور - پرسپولیس

به گزارش قدس آنلاین، مهمترین اتفاق بازی پرسپولیس - تراکتور به دست داور بازی رقم خورد؛ جایی که سیدرضا مهدوی در دقیقه ۷۰ و زمانی که امکان ارسال توپ توسط رامین رضاییان از روی نقطه کرنر وجود نداشت و حتی آشور ماهانی کمک داور این بازی نیز برای فرار از سنگ و بطری به داخل زمین یورش برد تا در نتیجه این اتفاقات، تصمیم به توقف بازی بگیرد.

این چندمین بار بود که مهدوی به دلایل مشابه تصمیم به توقف بازی گرفت اما این بار او روی تصمیم خود پافشاری کرد و دیگر  به زمین بازنگشت تا به این ترتیب دیدار تیمهای پرسپولیس و تراکتور نیمه کاره باقی بماند. با این حال اعلام نیمه کاره ماندن بازی جنجال‌های زیادی را به وجود آورد که بخشی از آن متوجه داور بازی بود.

قانون درباره مسابقات نیمه با شرایط خاص نوشته که: «داور ابتدا باید بازی را متوقف کند و دقایقی بعد اگر شرایط فراهم بود، از سر بگیرد. بار دوم، با توقف بازی، او به سمت رختکن می‌رود و ۳۰ دقیقه بعد برای بررسی شرایط اقدام می‌کند. این زمان ۳۰ دقیقه‌ای یک بار قابل تمدید است و در نوبت بعدی، بازی نیمه کاره مانده و پرونده در کمیته انضباطی بررسی می‌شود.»


دو روز پس از این بازی کارشناسان داوری در این خصوص اظهار نظر کرده‌اند که دیدگاه آنها را می‌خوانید:

* محمدرضا اکبریان: با چیزهایی که من در تلویزیون دیدم، تصمیم ایشان کاملا قانونی و شجاعانه بود. چون متاسفانه برخی داوران در این موارد مصلحت را در نظر می‌گیرند و قانون را زیر پا می‌گذارند. تا جایی که ما شنیدیم و دیدیم، داور آماده بازگشت به زمین نبود و اگر داور آماده باشد، هر دو تیم باید تمکین کنند. اما در این مورد جان بازیکنان و داور و عوامل در خطر بود و مو به موی تصمیمات آقای مهدوی درست بود.

* ابراهیم میرزابیگی: تصمیم درست بود؛ البته مقداری هم دیر تصمیم گرفت چون هر لحظه امکان داشت یک نفر از بین تماشاچی ها، بازیکنان، مسئولان یا حتی خود داورها آسیب ببیند. ما دیدیم که از لحظه اول و اولین کرنر تماشاگران شروع به سنگ پرانی و پرتاب بطری های آب کردند که به سر هرکسی می‌خورد فاجعه پیش می‌آمد. کمی دیر تصمیم گرفتند اما تصمیم کاملا درستی بود و این را هم نشان داد که اگر چنین اتفاقاتی پیش بیاید امکان قطع مسابقه و تنبیهات دیگر وجود دارد. کار داور خوب و قانونی بود.


* نوید مظفری: تصمیم داور کاملا درست بود. داور باید سعی کند جو را آرام کند که انجام داد، باید سعی کند اطلاع رسانی کند که کارهای این چنینی نباید انجام شود که این کار را هم‌ انجام داد و به افراد حاضر فرصت داد که مسائل را حل کنند اما بعد از مدتی وقتی دیدند حل نمی‌شود. بعد از آن هم بازی را قطع کردند و سعی کردند که آرامش برقرار شود و بازی ادامه پیدا کند. داور همه این کارها را انجام داد و هیچ مشکلی وجود نداشت. در چنین جریاناتی کدخدامنشی جایی ندارد و نباید چنین کاری کرد؛ در یک بازی دیدیم که یک سنگ هم به کمک داور برخورد کرد اما ادامه بازی دادند اما این کار اشتباه است. اقدام داور بازی تراکتور و پرسپولیس کاملا درست بود.
* حسین عسگری: وقتی یک بازی امنیت لازم برای بازیکن، داور و تماشاگر وجود ندارد مطابق قانون داور مجاز به متوقف کردن بازی است. ما دیدیم که پرتاب اشیای مختلف و خطرناک به سمت زمین از حالت عادی خارج شده بود و داور برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار باید بازی را قطع می‌کرد که همین کار را هم کرد. چند سال پیش در لیگ اروپا یک سکه کوچک پرتاب شد و به داور برخورد کرد و داور بخاطر همان سکه بازی را قطع کرد. در کشور ما معمولا قاطعانه با این اتفاقات برخورد نمی‌شود اما در این بازی داور با یک تصمیم قانونی و کاملا شجاعانه و درست بازی را قطع کرد. اگر داور بازی را ادامه می‌داد قطعا اتفاقات ناگواری پیش می‌آمد و تصمیم داور از حادثه پیشگیری کرد.

* نوذر رودنیل: ما در قانون داریم اگر داور مسابقه احساس کند که تدابیر امنیتی چه از نظر تماشاچی چه از نظر امکانات مناسب نیست می‌تواند بازی را برگزار نکند. یکی از وظایف مهم داور رعایت حفظ سلامتی بازیکنان است و وقتی تماشاچیان منتسب به یک تیم با سنگ پرانی و پرتاب اشیا و... ایجاد ناامنی کنند، داور در مرحله اول کدخدامنشی می‌کند و نماینده فدراسیون را احضار می‌کند و نماینده فدراسیون هم با فرمانده میدان صحبت می‌کند و به فرض می‌گوید نیرو را زیاد می‌کنم اما اگر باز هم شرایط تغییری نکند بازی باید متوقف شود. تصمیم آقای مهدوی کاملا منطقی، درست و قابل تقدیر بود چون یکی از مهم ترین وظایف داور، رعایت سلامت بازیکنان و تیم داوری است. اگر بازی ادامه پیدا می‌کرد و اتفاقی برای بازیکنی رخ می‌داد، بر اساس حقوق ورزشی دمار از روزگار داور در می‌آوردند و هیچکس نمی‌گفت من برای برگزاری ادامه بازی اصرار کردم.

* حسین نجاتی: تصمیم درستی بود؛ داور تا آن لحظه چندین بار بازی را متوقف کرده بود اما حتی معلق کردن بازی هیچ تاثیری در سنگ پرانی تماشاگران ندارد و حتی تلاش کادرفنی تیم تراکتور هم برای دعوت کردن به آرامش و اجتناب از درگیری و جنجال تاثیری نداشت؛ در نتیجه داور هم چاره ای جز این تصمیم نداشت. نیازی نیست ما تعریفی برای تصمیم بیان کنیم و بگوییم تصمیم شجاعانه ای بود؛ اگر داور بازی را ادامه می‌داد قطعا به مشکل می‌خورد و معلوم نبود پنج دقیقه بعد چه اتفاقی رخ می‌دهد.

* حیدر سلیمانی: داور تصمیم گرفت؛ زمانی که در بازی ها اتفاقی رخ می‌دهد داور در ابتدا به کاپیتان تیم تذکر می‌دهد تا او از هواداران درخواست کند تا جو آرام شود که این اتفاق افتاد. وقتی بعد از دو بار تذکر و توقف بازی این جو ادامه پیدا می‌کند داور شرایط بازی را ناامن می‌بیند و چون امنیت برقرار نیست هر لحظه ممکن است تنش بیشتر شود و طبیعی است که داور بازی را قطع کند و به جهت امنیتی بازی معلق شود. در قانون در اختیارات داور این مسئله هم ذکر شده که در صورت تشخیص فراهم بودن شرایط برای برگزاری دستور به حضور تیم ها به زمین برگردند اما اینجا شرایط طوری به جلو حرکت می‌کرد که هر لحظه ممکن بود اتفاقی مثل بازی سال ۷۲ پرسپولیس و استقلال رخ بدهد و تماشاگران وسط زمین بیایند و حتی به جرح و کشته شدن هم ختم شود چون سنگ هایی پرتاب می‌شد که از بیرون و با هدف خاصی آورده بودند. ممکن بود داور اگر دوباره به زمین برمی‌گشت حوادث ادامه پیدا می‌کرد و تا می‌خواست دوباره بازی را متوقف کند اتفاقات ناگواری بیفتد. قطع این بازی بهترین تصمیم ممکن بود.

انتهای پیام

منبع: ورزش۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.