دیدبان حقوق بشر یورو-مدیترانه اعلام کرد: ۲۰ میلیون یمنی در نتیجه پیامدهای جنگ چندین ساله در فقر شدید زندگی می‌کنند.

دیدبان حقوق بشر: از هر ۳ یمنی، ۲ نفر در فقر شدید زندگی می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، در گزارش دیدبان حقوق بشری که مقر آن در ژنو است، آمده: یمن شاهد فروپاشی اقتصادی همه‌جانبه در نتیجه جنگ مستمر علیه این کشور است و تولید ناخالص داخلی سرانه حدود ۵۰ درصد نسبت به پیش از جنگ کاهش یافته است و اکنون از هر سه یمنی، دو نفر در فقر شدید به سر می‌برند.

به گزارش الجزیره، دیدبان حقوق بشر یورو-مدیترانه گفت: ۷ سال جنگ مستمر در یمن منجر به تضعیف وضعیت اقتصادی مردم شده است و حدود ۲۳.۴ میلیون یمنی(۷۳ درصد جمعیت) وابسته به کمک‌های انسانی برای رفع نیازهای اساسی خود هستند و عملیات نظامی حدود ۴.۳ میلیون نفر را تا مارس ۲۰۲۲ میلادی وادار به آواره شدن از خانه و کاشانه خود کرده است.

این مرکز اعلام کرد: ۴۰ درصد از آوارگان در اماکن غیر رسمی زندگی می‌کنند و به اندازه کافی از خدمات اساسی برخوردار نیستند و بسیاری از اوقات حتی ابتدایی‌ترین خدمات وجود ندارد. با این وجود، یمن همچنان پناهگاه پناهندگان دیگر کشورها است و حدود ۱۳۷ هزار پناهنده سومالیایی و اتیوپیایی در این کشور سکونت دارند.

در پایان گزارش این نهاد آمده است که جنگ یمن تا اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی منجر به کشته شدن ۳۷۷ هزار نفر شده است که ۴۰ درصد از این قربانیان در نتیجه بمباران مستقیم و ۶۰ درصد در نتیجه پیامدهای جنگ همانند گرسنگی و بیماری جان خود را از دست داده اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱.۶ میلیون یمنی به سطح اضطراری گرسنگی برسند و مجموع این افراد تا پایان سال جاری به ۷.۳ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به نشست اخیر شورای امنیت و اعلام اینکه این کشور در در معرض قحطی است، تاکید کرد کشورهای تجاوزکار و شورای امنیت در قحطی و گرسنگی یمن مسئول هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.