یک واقف رضوی گفت: موزه آستان قدس رضوی بهترین مکان برای تقدیم بهترین داشته‌هایم است.

بهترین مکان برای بهترین داشته‌ها

به گزارش قدس انلاین، ابراهیم دژگاهی در حاشیه مراسم تجلیل از واقفان و پیشکسوتان که  امروز از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی، در این سازمان برگزار شد، عنوان کرد: ازین پس هر آنچه از با ارزشترین‌ اسکناس‌های مخصوص مجموعه‌داری را تهیه کنم قطعا به موزه رضوی اهدا خواهم کرد.
وی که یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های زندگی خود شامل ۹۵۴ برگ اسکناس رایج ۷۷ کشور جهان که ماحصل ۱۵ سال تلاش او بوده را به موزه سکه آستان قدس رضوی اهدا کرده است، ادامه داد: این مجموعه یکی از با ارزشترین داشته‌های زندگی من است و بر این اساس آن را در خور شان برای اهدا به ساحت مقدس رضوی دانستم.
دژگاهی ضمن ابراز ارادت عمیق نسبت به ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع)، در خصوص انگیزه خود از اهداء این مجموعه ارزشمند گفت: تلاش برای جاودانه بودن انگیزه اصلی من از جمع‌آوری این مجموعه است که ۱۵ سال برای آن وقت و هزینه‌های بسیار صرف کرده است، اما آنچه بدان دست یافت جاودانگی در سایه عنایت اهل بیت (ع) بود.
وی همچنین ضمن بیان خاطراتی از نحوه به دست آوردن برخی از برگ‌های اسکناس این مجموعه گفت: موزه آستان قدس رضوی بهترین مکان برای تقدیم بهترین داشته‌هایم است و ازین پس هر آنچه از با ارزشترین اسکناس‌های مجموعه‌داری را تهیه کردم قطعا به موزه رضوی اهدا خواهم کرد.
این واقف ضمن اشاره به چیدمان این مجموعه در ۳ آلبوم با رعایت تقدم و تاخر تاریخی، نام کشور، بهاء اسمی و واحد پول، تاریخ انتشار، شرح تصاویر رو و پشت اسکناس، وضعیت کیفی، تعداد اوراق، شماره سریال و شماره کاتالوگ اسکناس‌ها را از جمله موارد رعایت شده در ثبت اسکناس‌های مجموعه اهدایی عنوان کرد.

 

کشورهای زیادی در جهان به دنبال این مجموعه بودند
محمدتقی صفار نیز دیگر واقفی بود که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت؛ او که ۹۰۰ سکه تاریخی و با ارزشش را به موزه حرم امام رضا (ع) اهدا کرده است به خبرنگار ما گفت: قدمت سکه‌های اهدا شده بیش از ۲۵۰۰ سال است و به دوران باستانی هخامنشی، اشکانی، الیمایی، شاهان پارس، ساسانیان، عرب ساسانی، امویان، اسپهبدان طبرستان، عباسیان، علویان طبرستان، بنی باینجور، صفاریان، سامانیان، آل زیار، آل بویه، غزنویان، سلجوقیان، صفویان، افشاریان و قاجار مربوط می‌شوند.
وی عنوان کرد: در بین این مجموعه سکه‌های خاص زیادی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) ضرب محمدیه در سال ۲۰۲قمری از جنس نقره و سکه طلای دوره سامانی و سکه‌های دوره سکانی اشاره کرد، همچنین در این مجموعه سکه طلای مرداویج‌بن‌زیار، سرسلسله آل‌زیار و نیز سکه‌های عبدا... بن‌زبیر از عرب ساسانی، ولیدبن‌عبدالملک و....نیز موجود است.
صفار خاطر نشان کرد: همواره علاقه داشتم مجموعه‌ای که با زحمت و رنج بسیار خریده‌ام، در جای امن و خوبی نگهداری شود ، همچنین در نظر داشتم دانشجویان باستان‌شناسی به این مجموعه باارزش تاریخی دسترسی داشته باشند، از همین رو فکر اهدا به حرم مطهر یک‌باره در ذهنم جرقه زد. وقتی پرس‌وجو کردم، متوجه شدم موزه حرم اطلاعات و رابطه خوبی با دانشجویان باستان‌شناسی دارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتم مجموعه‌ام را وقف حضرت رضا(ع) کنم. وقتی هم مجموعه‌ام را به حرم اهدا کردم، روبه‌روی گنبد طلایی ایستادم و گفتم آقا، این هدیه بی‌ارزش را با اخلاص کامل وقف شما کردم، شما هم قبول کنید. این واقف تصریح کرد: با وجود اینکه مجموعه سکه‌های من بسیار نفیس بود و برای داشتنشان کشورهای زیادی به من پیشنهاد داده بودند، من هرگز فکر فروش آن‌ها را نداشتم؛ چرا که معتقدم داشته‌ها و سرمایه‌های تاریخی یک کشور باید درون کشور بماند. به همین سبب آن‌ها را وقف حضرت رضا(ع) کردم که هم خوب نگهداری شوند و هم در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرند. 
رونمایی از فرش‌ افشان متعلق به دوره صفوی، افتتاح نمایشگاه در قلمرو خطاطان، بازدید از موزه، تجلیل از  ۸پیشکسوت عرصه میراث فرهنگی برخی دیگر از برنامه‌های محوری این مراسم بود.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.