رییس صداوسیما در دانشگاه صنعتی شریف گفت: در طرح تحول رویکرد صداوسیما به دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم و بردار محتوا، جذابیت، کمیت جایگزین بردار کمیت، جذابیت و محتوا خواهد شد.

جبلی: «درب صداوسیما برای همه باز است» شعار نیست، اعلام نیاز است/ نوع همکاری با فردوسی‌پور دوطرفه است

به گزارش قدس آنلاین، پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، در نشستی دانشجویی که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده بود، ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد و استقبال از طرح تحول دانشجویان این دانشگاه گفت: حضور در دانشگاه شریف تفاوت‌هایی با دیگر دانشگاه‌ها دارد. این دانشگاه با بیش از صد و ده شتاب دهنده و شرکت نوآور رتبه اول در میان دانشگاه‌های داخلی در هشت ساله گذشته را دارد. اما خواهشم این بود که قبل از برگزاری جلسه طرح تحول مطلوب خود را در قالب یک طرح اجرایی بیاورید و بعد به نتیجه برسیم، اما از آن روز چیزی دست ما نرسیده است. با وجود این باکمال افتخار ترجیح دادم اینجا باشم. دوره‌هایی بود که این جلسات با نفرات محدود برگزار و صرفا از شبکه خبر پخش می‌شد.

صداوسیما امانتدار هویت، تاریخ و افتخارات مردم

رییس رسانه ملی در ادامه ضمن اشاره به امانتداری از هویت و تاریخ مردم در صداوسیما افزود: بیش از دو دهه است که درگیر جنگ نرم هستیم و یکی از اهداف آن جلوگیری از پیشرفت واقعی کشور است. بسیاری از دستگاه‌های ‌ما در  حوزه‌هایی همچون هنر و سینما درگیر در این جنگ نرم هستند. همچنین در پوشش به جریانات علمی و تلاش‌های اساتید و جوانان نخبه و شرکت‌های دانش بنیان وظیفه سنگینی بر عهده ما هست. باید پرسید که در این سال‌ها چقدر به سهم دستاوردهای دانشگاه ما در رسانه ملی  پرداخت شده است؟ صداوسیما امانتدار هویت، تاریخ و افتخارات همه اقشار مردم و تک تک هشتاد میلیون ایرانی است.

شعار «ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما» را ما پخش کردیم

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پخش اعتراضات مردمی گفت: اعتراضات اصفهان را ما پخش کردیم. در حالیکه برخی ها نمی‌خواستند پخش شود و خودشان هفته بعد از پخش، برای صداوسیما خط و نشان کشیدند. چون می‌خواستند مردم به کف خیابان بیایند. شعار «ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما» را نیز ما پخش کردیم. البته هر رسانه‌ای در دنیا در رابطه با پوشش اخبار اعتراضات مدلی دارد و ما هم استثنا نیستیم. هرکدام از این اعتراض‌ها مدلی را لازم دارد.

وی در پاسخ به نقدها درباره کیفیت پرداخت رسانه ملی به موضوع ارز ترجیحی بیان کرد: من این نقد را می‌پذیرم که در موضوع ارز ترجیحی سهم نقدها باید بیشتر می‌شد. اما اجرای این طرح اگر با کار درست پیش برود هیچ مقام مسئولی نمی‌گوید ما صبح جمعه فهمیدیم. شبهاتی که ما پرسیدیم عیناً شبهات مردم بود.

پیمان جبلی در رابطه با پوشش حادثه متروپل در آبادان و پوشش اعتراضات گفت: ما برای متروپل شبکه خبر را به خط کردیم اما در همین حال از همه‌ جا خواهش و تقاضا و جاهایی دستور بود که حتی یک‌ساعت و دوساعت به این موضوع بپردازید و همین مقدار پوشش کافی است. انعکاس اعتراض ریزه‌کاری‌هایی دارد که اگر گاهی دور یک میز بنشینیم می‌توان درباره آن همفکری کرد.

 مگر چقدر می‌شود محتوای فاخر داشت؟

رییس صداوسیما همچنین درباره محتوای موسیقی‌های نازل و سریال‌های ضعیف پخش شده در تلویزیون گفت: ویروسی که باعث دیده شدن این عوارض در محتوای رسانه شد، این بود که به هر قیمتی باید آنتن را پر کرد. اما مگر چقدر می‌شود محتوای فاخر داشت؟ در طول دو دهه اخیر به پر کردن آنتن به هر قیمتی رو آوردیم و به محتوا و لایه‌های پنهان در متن توجه نکرده‌ایم. نه مرجع بودن و نه کیفیت را نتوانسته ایم حفظ کنیم. مخاطب هم خوشش نمی‌آید و طبیعی است که رویشان را از ما برمی‌گردانند. برای برطرف کردن این عوارض همان عمل جراحی لازم است تا آن ویروس را حذف کنیم. مرجع بودن نباید به هر قیمتی به دست بیاید. رسانه مرجعی که محتوای غیر صحیح را بخواهد به جامعه القا کند خوب نیست. حرف اول را محتوا می‌زند. 

به دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم

جبلی در رابطه با بکارگیری سند تحول در صداوسیما اظهار داشت: علت تاخیر در ارایه سند تحول، استفاده و به کارگیری نظرات صاحب‌نظران ، نخبگان و کارشناسان بوده است. انتظار داریم دانشگاه برای ارائه و انجام سند تحول در کنار صداوسیما باشد. به طور کلی سه رویکرد درباره تحول داریم. اصل با محتوا است و نیاز به صبر و تحمل و زمان دارد. چرخه تولید به تدریج متحول می‌شود. محتوا جایگزین کمیت خواهد شد. در طرح تحول رویکرد صداوسیما به دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم و بردار محتوا، جذابیت، کمیت جایگزین بردار کمیت، جذابیت و محتوا خواهد شد. برای ما اصالت با محتواست و در این مسیر تحول به صورت تدریجی رخ خواهد داد و لازمه آن صبر، تحمل و زمان کافی است.

طهماسب، حیاتی و عطاران؛ هیچ‌یک خط نخورده‌اند

جبلی در پاسخ به نبود برخی چهره‌ها مثل حیاتی هم گفت: حیاتی در دوره من روی آنتن بود و من بازنشستگی‌اش را تمدید کردم. یقین دارم به هیچ وجه صداوسیما مشکلی با او ندارد و بازنشسته شده است. قابلیت‌هایی که از یک مجری خبر انتظار داریم شاید از چهره جوان‌تر بهتر بتوان کمک گرفت. ایرج طهماسب هم بزرگ شده و سرمایه صداوسیماست. کلاه قرمزی برند ثبت شده سازمان است. مسأله چیز دیگری است. امسال قرار بود عید در خدمت او باشیم اما مشکلی برای خودشان پیش آمد.  اطمینان به شما می‌دهم که طهماسب، حیاتی و عطاران هیچ‌یک جزو قلم‌خورده‌های قرمز نیستند.

فردوسی پور از سرمایه‌های صداوسیماست ولی باید قواعد را بپذیرد!

رییس رسانه ملی در ادامه ضمن پاسخ به پرسشی در خصوص همکاری با عادل فردوسی پور گفت: موضوع عدم حضور عادل فردوسی‌پور در دوره مسئولیت بنده در سازمان رخ نداده است.  از آن داستان سه‌سال گذشته و من الان مسئولیت را گرفته‌ام. در حالی که اگر بنده در آن شرایط حضور داشتم سعی می‌کردم از تمام ظرفیت‌های او استفاده شود و کار به عدم همکاری با او نرسد. در حال حاضر این مسئله کاملا دوطرفه است و هر دو طرف برای همکاری باید قوائد مورد نظر همدیگر را رعایت کنند. عادل فردوسی پور از سرمایه‌های سازمان صداوسیماست. بنده یک گفتگوی شخصی با آقای فردوسی پور داشته ام و تمام تلاشم را می‌کنم تا از چنین سرمایه‌ای استفاده شود.

همه مدیران در معرض تغییر هستند

پیمان جبلی در رابطه با عدم تغییر رییس شبکه سه نیز گفت:  مدیران شبکه‌های سلامت، پنج و دیگر شبکه‌ها هم تغییر نکرده‌اند. نمی‌توانیم بگوییم حتما باید آقای فروغی تغییر کند. چرا؟ چون مساله آقای فردوسی‌پور پیش آمده است. آیا ملاک ما برای حفظ و عزل مدیر فقط یک مساله باید باشد؟ همه در معرض تغییر هستند و عقد اخوت با هیچ مدیری نبستیم. هر کسی را بر اساس عملکردش قضاوت می‌کنیم. حتی خود من در معرض تغییر هستم. 

«سلام فرمانده» یک اثر ایدئولوژیک است

رییس صداوسیما همچنین در خصوص میزان پخش زیاد سرود «سلام فرمانده» در آنتن تلویزیون و ایدئولوژیک بودنش توضیح داد: گفتند «سلام فرمانده» ایدئولوژیک است. بله هست مگر ایدئولوژی بد است؟ همین دیروز اسکار بیانیه داد و گفت یکی از ملاک‌ها برای قضاوت این است که خالقان آثار اعتقاد به همجنس گرایی داشته باشند. این تحمیل ایدئولوژی نیست؟ چرا وقتی به ما می‌رسد ایدئولوژی ایراد دارد.  اگر اعتقاد داریم ایدئولوژی ما اسلام و انقلاب اسلامی است پس به آن افتخار می‌کنیم. این ایدئولوژی باید در محتوای رسانه‌ای ساری و جاری باشد. 

دل ما هم از تبلیغات بازرگانی خون است

پیمان جبلی در ارتباط با مسئله حجم بالای تبلیغات بازرگانی در صداوسیما خاطر نشان کرد: دل ما نیز از این مسئله خون است. تبلیغات بازرگانی از این حیث که معرفی محصولات کشور باشد خوب است ولی چون مجبوریم محتوایی را تحمل کنیم که سوهان روح مخاطب می‌شود بد است.

وی همچنین در رابطه با پرسشی در خصوص حمایت بی چون و چرای رسانه ملی از دولت در ماجرای حذف ارز ترجیحی افزود:  قانون بودجه، دولت سابق را موظف کرده بود که موضوع حذف ارز ترجیحی را اجرا کند. دولت سیزدهم دارد قانون را اجرا می‌کند. اگر این کار را نکند ثروت مردم هدر می رود. یک مقطعی ممکن است فشار بیاید اما اگر این کار را نکنیم، نمی‌شود اقتصاد را نجات داد. این به نفع دهک‌های پایین جامعه است. دیدگاه اقتصادی دولت  این بوده باید حذف شود و ما به عنوان رسانه باید این دیدگاه را ترویج کنیم که ارز ترجیحی که هیچکس هم با آن موافق نبوده مضراتش چه بوده است.

در پایان نشست، دانشجویان و حاضران در جلسه به طرح پیشنهادات، توصیه‌ها و پرسش‌های خود از رییس رسانه ملی در فضایی غیر رسمی ادامه دادند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.