رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز نقش روابط عمومی ها در جهاد تبیین را بالاتر از رسانه هایی نظیر تلویزیون و خبرگزاری ها دانست و گفت: در دولت قبلی وزیران در مارپیچ سکوت گرفتار شده بودند و نمی توانستند حرفشان را با رئیس جمهور وقت بازگو کنند.

ربیعی: وجه اصلی تبیین گفتگو است/ نصراللهی: وزیران دولت قبل گرفتار مارپیچ سکوت بودند و نمی‌توانستند حرفشان را با رئیس جمهور بازگو کنند

به گزارش قدس آنلاین، در  پنجمین نشست دوشنبه های سوهانک  با حضور  تعدادی از اساتید دانشگاه و سخنگوی دولت دوازدهم نقش رسانه ها و روابط عمومی ها در جهاد تبیین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر اکبر نصراللهی, رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در این نشست  گفت: ارتباطات همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است چرا که اساس و پایه فعالیت های اجتماعی در سطوح مختلف خرد و کلان است و در واقع بدون ارتباطات رشد ، توسعه و تأمین نیازهای مادی و معنوی امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین هیچ فرد حقیقی و حقوقی نمی تواند خود را بی نیاز از ارتباطات بداند.

*نقش کلیدی روابط عمومی ها در جهاد تبیین

وی با تأکید بر نقش کلیدی روابط عمومی ها در موضوع جهاد تبیین افزود: نقش روابط عمومی چه بسا مهم تر و انحصاری تر از نقش رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری ها در جهاد تبیین است به این دلیل که روابط عمومی ها خاستگاه و منشأ خبر و در واقع راوی اول در شناخت و انتشار اخبار هستند و نزدیکترین بخش و فرد حقیقی و حقوقی به واقعیت ها و خبرها محسوب می شوند.

نصراللهی ادامه داد : چنانچه اخبار و رویدادهای مورد نیاز مردم در حوزه مأموریت و مسئولیت روابط عمومی ها، به موقع، صحیح و صادقانه شناسایی شده و در بسته بندی جذاب و متناسب با سلیقه مخاطبان، با ابزارهای رسانه ای مناسب تولید و منتشر شوند وظیفه و مسئولیت روابط عمومی ها در جهاد تبیین به درستی ایفا شده است و دیگر عرصه ای برای جولان رسانه های رقیب و دشمن باقی نمی ماند و اما در صورتی که روابط عمومی ها خبرها و نیازهای مردم را در حوزه خود نشناسند و یا با تأخیر یا غیرصادقانه مخابره کرده و  پوشش دهند یقینا میدان را برای رسانه های دشمن و باز می گذارند و قدرت مانور رسانه های رقیب را فراهم می کنند.

وی تأکید کرد: در واقع آن هایی که روایت صحیح و صادقانه را به درستی انجام نمی دهند، مخل امنیت ملی و امنیت روحی و روانی مردم هستند. بنابراین اگر روابط عمومی وظیفه خود را به درستی انجام می داد شاید تا این حد تأکید بر موضوع جهاد تبیین ضرورت پیدا نمی کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رسانه ها نیز در زمین روابط عمومی ها بازی می کنند . به طوری که اگر روابط عمومی ها اخبار را صریح و سریع منتشر کنند ابر رسانه ای مانند صداوسیما خبرها را از منشأ واقعی شان که همان روابط عمومی ها هستند، دریافت و منتشر می کند. در واقع رسانه ها نیز سازنده و سازمان دهنده و جهت دهنده افکار عمومی هستند . رسانه ها نه تنها ابزار و واسطه اطلاع رسانی بین مردم و مسئولان هستند بلکه ناظر مستقل، مطالبه گر، چشم و گوش مردم به زبان آن ها هستند و باید طرف مردم و منافع ملی و امنیت ملی و دین و فرهنگ باشند نه طرف فرد مسئولی که ممکن است در حوزه مدیریتی خود نیز دچار سوءمدیریت شده باشد. نقش رسانه بیان کم‌کاری‌ها و یا اهداف محقق نشده است, رسانه باید ترک فعل‌ها را بیان کند و جهاد تبیین تنها به روایتگری اکتفا نمی‌کند.

*محاصره تبلیغاتی

نصراللهی با تأکید بر نقش روایتگری صریح رسانه ها گفت: نقش رسانه ها تنها محدود به بیان روایت صحیح آنچه که  اتفاق افتاده نیست، بلکه  نقش رسانه ها درباره آنچه اتفاق نیفتاده پر رنگ تر است و آنچه باید محقق می شده و نشده و در واقع ترک فعل ها باید از طریق رسانه ها بازگو شود. در واقع جهاد تبیین یک  استراتژی و راهبرد مهم در خروج از محاصره تبلیغاتی برای مقابله با جریان تحریف است.

وی ادامه داد: در واقع جهاد تبیین یک  استراتژی و راهبرد مهم در خروج از محاصره تبلیغاتی برای مقابله با جریان تحریف است. عبارت محاصره تبلیغاتی همان عبارت مقام معظم رهبری است که در بیانیه گام دوم انقلاب می فرمایند ما در محاصره تبلیغاتی هستیم و جوانان در شکستن محاصره تبلیغاتی باید پیشگام باشند.

*روابط عمومی ها در رنج هستند

در ادامه  این نشست دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم نیز درباره جایگاه روابط عمومی ها گفت: روابط عمومی ها امروزه در رنج هستند و جایگاه مناسبی در سازمان ها ندارند همچنان که ارتباطات دچار بحران است.

وی افزود: آسیب های تخریبی پروپاگاندا آن قدر عمیق شده که مفهوم پساحقیقت را به وجود آورده است. به طور طبیعی هر جامعه ای سلسله اقداماتی برای حفاظت و دفاع از حقیقت دارد. نقش کنشگران ارتباطی و رسانه ای در میان جریان پساحقیقت امروزه برجسته تر از هر دوره ای است و اگر بخواهیم فرمایش رهبری را در این باره تحلیل کنیم به نگرانی ایشان در باز کردن مفهوم جهاد تبیین و به نوعی به روشنگری می رسیم.

مهمترین الزامات تبیین چیست؟

دکتر ربیعی با تأکید بر اینکه تبیین، بدون ابزار ارتباطاتی امکان پذیر نیست و در واقع وجه اصلی تبیین گفتگو است، بیان کرد: رسانه ها مهم ترین ابزار تبیین هستند. هرچند که در گذشته نه چندان دور رسانه ها صرفا حاملان پیام بودند اما امروزه نسبت بسیار نزدیک بین رسانه و مسائل اجتماعی به وجود آمده است که نیاز به تبیین دارند بنابراین باید مسائل جامعه به سطح آورده شود تا قابل گفتگو باشند و این امر جز به دست رسانه میسر نیست.

وی ادامه داد: رسانه به مثابه جهت دهنده است و این امر با رسانه های نوین به وجود آمده و ابزار تبیین و شکل دادن خبر در جامعه است.

دکتر ربیعی خاطر نشان کرد: آنچه از گفتمان رهبری می توان درک کرد این است که  آوردن مسائل در سطح گفتگوهای اجتماعی و یافتن راه حل ها برای پدیده هایی است که امروز ما با  آن مواجهیم. در واقع یکی از مشکلات موجود کشور این است که تمام موضوعاتی که مورد بحث قرار می گیرد اگر الزاماتش در نظر گرفته  نشود به کامیابی نمی رسیم.

*لزوم جهاد تبیین گفتگوی دوطرفه است

وی ادامه داد: هر پدیده ای الزامات می خواهد. درحوزه جهاد تبیین نیز همین است. یکی از آن الزامات گفتگو است. گفتگو، بیان یک طرفه نیست و اگر این گونه باشد به جای اینکه تبیین کند شکاف های تبیینی را بیشتر و عمیق تر می کند. بنابراین باید آزادی و الزامات گفتگو مراعات شود تا تبیین صورت پذیرد.

ربیعی ادامه داد: جهاد تبیین یک پروژه اجتماعی است، پروژه فردی نیست که دورش دیوار بکشیم، پروژه اجتماعی ذینفعان متعدد دارد و اگر این زمینه ها ایجاد شود می توانیم بگوییم در نقش ارتباطات و رسانه در جهاد تبیین از منولوگ به سمت دیالوگ حرکت کرده ایم.

*گرفتارشدن وزیران دولت دوازدهم در مارپیچ سکوت

در ادامه این نشست، دکتر نصرالهی تصریح کرد: در دولت قبلی، وزرا در مارپیچ سکوت گرفتار شده بودند و نمی توانستند حرفشان را با رئیس جمهور وقت بازگو کنند و چه بسا وزیران با رهبری راحت تر دیدار و گفتگو می کردند. گفتگو باید در ارکان های مختلف وجود داشته باشد  و  این مهم را همه جناح ها و گروه ها باید مدنظر داشته باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گفته می شود بحث رسواگری جای نقد را گرفته است. بله درست است چراکه رهبری هم توجه بسیاری به موضوع اخلاق دارند اما چنانچه بی اخلاقی می شود و واقعیات بیان نمی شود و همچنین کسی که فساد می کند یا تفکری ایجاد کرده که وضع مملکت را به این جا رسانده، باید روشنگری کرد و حتی چه ایرادی دارد که رسواگری صورت پذیرد.

نصراللهی گفت: چرا با وجود این حجم از روزنامه ها و خبرگزاری هایی که داریم وضع ما چنین است؟ روابط عمومی ها و رسانه های ما باید بازدارنده باشند اما نیستند چون واقعیت ها را یا بازگو نمی کنند و یا با تأخیر، مغرضانه و غیر صادقانه بیان می کنند و اینگونه می شود که ما باید واقعیت های مربوط به خودمان را از رسانه هایی مثل بی بی سی و سی ان ان بشنویم.

دکتر نصراللهی بر نقش بی بدیل روابط عمومی ها اشاره کرد و گفت: نقش روابط عمومی ها نقش بی بدیلی است چراکه روابط عمومی ها، نزدیک ترین بخش ها به واقعیت هستند و اگر اخبار به درستی  منعکس شود تحریف و شبهه ای اتفاق نمی افتد و عرصه برای رسانه های رقیب و دشمن تنگ می شود.

وی ادامه داد: در این زمینه، دو رویکرد می توان مطرح کرد. یکی رویکرد آفندی و ایجابی و دیگری رویکرد پدافندی و واکنشی. در واقع شایسته است روابط عمومی ها و رسانه ها واقعیت های گذشته، حال حاضر و آینده را به خوبی پیش بینی و بیان کنند.

برای مثال بحث طرح صیانت ابتدا مطرح می شود و پس از طرح آن در مجلس در مورد پیوستش فکر می کنیم. چرا طرحی چنین مهم، بدون پیوست رسانه ای به مجلس ارائه شود و پیامدش به مخاطره انداختن امنیت روحی و روانی مردم باشد؟

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.