رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سرانه تولید آرد خراسان رضوی ۷ کیلو و ۳۰۰ گرم است که این رقم در مقایسه با میانگین مصرف استان حدود ۷۰۰ گرم کمتر است؛ سرانه آرد خراسان رضوی به ویژه مشهد باید مورد اصلاح و بازنگری قرار بگیرد.

اورانی: سرانه آرد خراسان رضوی باید مورد اصلاح و بازنگری قرار بگیرد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اورانی صبح امروز ۵ خردادماه در جلسه معارفه مدیر کل جدید اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: جمعیت استان بالغ بر ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که این آمار شامل اتباع و زائران نیز می‌شود. سرانه تولید آرد خراسان رضوی ۷ کیلو و ۳۰۰ گرم است که این رقم در مقایسه با میانگین مصرف استان حدود ۷۰۰ گرم کمتر است؛ سرانه آرد خراسان رضوی به ویژه مشهد باید مورد اصلاح و بازنگری قرار بگیرد.

وی افزود: در استان ۳۱ کارخانه آرد وجود دارد که ظرفیت تولید این کارخانه‌ها بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن است، اما متاسفانه تنها از یک سوم ظرفیت این کارخانه‌ها برای تولید آرد استفاده می‌شود. کشور افغانستان که در همسایگی ما وجود دارد، آرد مورد نیاز خود را از ترکیه تامین می‌کند. خراسان رضوی ظرفیت دریافت عبور موقت گندم از کشورهایی همچون روسیه، آسیای میانه و غیره را دارد. پس از دریافت گندم از کشورهای مذکور، استان می‌تواند از تمام ظرفیت خود برای تولید آرد و صادرات آن به افغانستان و تامین کردن آرد مورد نیاز این کشور استفاده کند.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی دارای ۴ کارخانه تصفیه روغن با ظرفیتی بیش از ۱۳ هزار و ۵۶۰ تن در ماه است. اگر کارخانه تصفیه روغن‌ کاشمر نیز از حالت نیمه فعال به حالت فعال شود، ظرفیت تولید به بیش از ۲۰ هزار تن نیز خواهد رسید.  

اورانی ضمن اشاره به وضعیت تامین کالاهای اساسی در استان بیان کرد: در حوزه تامین کالاهای اساسی، دو نکته بسیار مهم وجود دارد که عبارتند از تامین کالای اساسی به میزان مناسب و در زمان مناسب. از عمده دلایلی که خراسان رضوی در تنظیم کالاهای اساسی با موانع متعددی مواجه می‌شود، عدم تنظیم و تامین کالاهای اساسی در زمان مناسب است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: ۷۰ درصد از برنج موجود در خراسان رضوی وارادتی و تنها ۳۰ درصد داخلی است. برنج‌های وارداتی استان عمدتا هندی و پاکستانی هستند و برنج تایلندی هیچ جایگاهی در سفره مردم ما ندارد. مسئولان ذی‌ربط تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت معیشت مردم می‌کنند؛ اما این تلاش‌ها نتیجه و اثربخشی لازم بر سفره‌های مردم را ندارد. خواهشمندم سیاست‌های کلانی که در شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران تدوین و تنظیم می‌شود، مورد بازبینی قرارگیرد.  

نهاده‌های تولیدی در خراسان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست

وی درباره تامین کالاهای اساسی در استان، ادامه داد: خراسان رضوی در خصوص تامین کالاهای اساسی در شرایط سختی قرار گرفته و نهاده‌های تولیدی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. از خراسان رضوی تا بندرامام خمینی ۱۷۲۰ کیلومتر فاصله وجود دارد و هزینه‌های حمل و نقل به طرز چشمگیری افزایش یافته و این موضوع نتایج نامطلوبی در حوزه تامین کالاهای اساسی خواهد گذاشت. این در حالی است که می‌توان از مرز سرخس برای حمل و نقل بارها با قیمت کمتر و به صرفه‌تر استفاده کرد.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: در خیلی از مسائل و برنامه‌های اقتصادی، به پول احتیاجی نیست، بلکه به اصلاح و بازنگری قوانین و رویدادها احتیاج داریم. خراسان رضوی از لحاظ سرمایه‌گذاران و نیروی انسانی برخوردار است. امید است که با بازنگری و اصلاح برخی از قوانین موجود، شاهد فعال سازی گمرک سرخس و کاهش موانع و مشکلات حاضر در این عرصه باشیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.