منطقه ما روستای «روچی» گناباد است. روستایی کم آب که این گیاه با منطقه ما سازگاری بیشتری دارد.

حمایت هست ولی کم است

اگر بخواهیم گوجه و خیار بکاریم باید هرهفته آب زیادی به زمین زیرکشت بدهیم که با خشکسالی‌های مستمر امکان آن وجود ندارد اما آلوئه‌ورا این مشکل را ندارد.
علی ساعدی متولد۱۳۶۳، با تحصیلات دیپلم در ابتدای گفت‌وگو ضمن اعلام این مطالب، علت شروع به کاشت گیاه آلوئه‌ورا را این گونه تعریف می‌کند: سال ۹۷ با پیشنهاد کمیته امداد وارد کار گلخانه شدم. البته به صورت پاره‌وقت گازبان هستم و ماهی ۱۰ روز حقوق دارم تا بتوانم در فصل‌های غیربرداشت هزینه‌های زندگی را تأمین کنم.
این کارآفرین جوان ادامه می‌دهد: برای شروع کار، سه سال پیش ۴۰میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردم که ۲۰میلیون تومان آن را از کمیته امداد وام خودکفایی و اشتغال‌زایی دریافت کردم.

این کارآفرین پرتلاش درباره مراحل کاشت آلوئه‌ورا می‌گوید: کاشت این گیاه در گلخانه مقدور است و پس از آنکه سالن گلخانه‌ای آماده‌سازی شد، امکان کاشت آن فراهم می‌شود. چون زمستان، منطقه ما سرد است حتماً ابتدا باید سازه‌اش درست شود. ازاین‌رو تا حدود ۲۰ تا ۳۰سانتیمتر زمین را می‌کنیم تا پاجوش‌هایی را که از سالن مادری تهیه کردیم به فاصله نیم‌متر کاشته شود. 
ساعدی خاطرنشان می‌کند: در تابستان هر ۱۴تا۲۰ روز آبیاری انجام می‌شود و در زمستان نیاز به آبیاری ندارد و درنهایت یک بار نیاز به آبیاری دارد.

انتظار یک ساله کشاورزان
وی با اشاره به این نکته که معمولاً پس از یک‌سال، برداشت انجام می‌شود، تأکید می‌کند: مدت زمان برداشت به بزرگی برگ‌های بوته ارتباط دارد حداقل باید وزن هر برگ ۶۰۰گرم باشد و در سال‌های بعد هر ۶ماه امکان برداشت محصول وجود دارد. 
این کارآفرین با بیان اینکه این محصول امکان اشتغال‌زایی خوبی دارد، می‌افزاید: این کار به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۱۰ نفر اشتغال‌زایی کرده که شامل کارگران کاشت، برداشت الوئه‌ورا، بارگیری و سایر کارها برای رسیدن به کارخانه‌ای در تبریز است. 
وی خاطرنشان می‌کند: سایر بازار فروش ما در عطاری‌ها و یا خرید شخصی است، چراکه این محصول در بحث زیبایی و درمانی نیز قابل توجه است، برای مثال در شربت‌های دارویی و یا محصولات بهداشتی و زیبایی مانند صابون، شامپو، پمادهای درمان سوختگی و... کاربرد دارد.

آفت گرانی
او با انتقاد از افزایش هزینه‌ها می‌افزاید: دوسال پیش هر پاجوش را هزارو۴۰۰ خریداری می‌کردم اما درحال حاضرهر پاجوش به ۵هزارتومان رسیده است.
پدر همسرم ۲هزار متر زمین برای ادامه این کار دارد که آن را تا مرحله نیمه‌آماده رسانده‌ایم تا بتوانیم مقدار بیشتری تولید محصول داشته باشیم و از طرفی با این کار امکان اشتغال‌زایی بیشتری برای نیروی کار در منطقه فراهم کنیم. اما متأسفانه به دلیل افزایش قیمت سازه‌ها، پلاستیک، لوازم آبیاری قطره‌ای، سیم و...‌امکان ادامه و تکمیل آن را نداریم.
ساعدی می‌افزاید: برای مثال برای ساخت، تکمیل و آماده‌سازی ۲هزار متر سالن گلخانه حدود ۲۰۰ میلیون نیاز داریم و این در حالی است که در گذشته با رقم ۴۰ میلیون یک‌هزارمترزمین قابل آماده‌سازی بود و متأسفانه درحال حاضر امکان تهیه این رقم را نداریم. به اعتقاد من مسئولان در سال جدید با توجه به افزایش هزینه‌ها و تأمین مواد اولیه برای ساخت سالن گلخانه باید مبلغ تسهیلات را بیشتر و متناسب با تورم در نظر بگیرند و شرایط را برای ادامه کار تولیدکنندگان فراهم کنند در غیر این صورت چرخه تولید به طور قطع از حرکت خواهد ایستاد.
وی درخصوص فروش گیاه آلوئه‌ورا نیز بیان می‌کند: هر بوته این گیاه ۵ تا ۶ برگ دارد و باید هر برگ حدود ۶۰۰ گرم وزن داشته باشد تا بتوان آن را برداشت کرد و به صورت کیلویی فروخته شود. در گذشته نرخ فروش آن کیلویی هزار تومان بود اما اکنون این رقم به حدود ۵ تا ۶ هزار تومان رسیده است.
وی درباره میزان محصولات سالانه‌اش نیز بیان می‌کند: حدود ۱۰ تن در هزار متر میزان برداشتمان است. در منطقه ما و در روستاهای همجوار در گناباد به دلیل کم‌آبی این محصول کشت می‌شود و در ۱۰سال اخیر با توجه به موقعیت منطقه و خشکسالی‌ها این محصول بیشتر کاشت و برداشت می‌شود. خوشبختانه این گیاه در زمستان نیز تا دمای صفر درجه مقاومت دارد.
وی شیوع کرونا و همچنین تحریم‌ها را ازجمله مشکلات کشاورزان این گیاه در این منطقه می‌داند و می‌افزاید: متأسفانه شیوع کرونا سبب رکود بازار فروش شد، چون بارگیری انجام نمی‌شد و عملاً خریداری نبود و بازار رونق نداشت. تحریم‌ها روی صادرات نیز تأثیر داشت و امکان فروش محصولات را کاهش داد.

خبرنگار: سرور یزدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.