ولنگاری در فضای مجازی و کوتاهی برخی مسئولان امر در علوم پزشکی و حتی سازمان نظامی پزشکی مشهد کار را به جایی رسانده که عده‌ای سازمان‌یافته تصاویر عریان و نیمه‌عریان اندام بانوان را پیش و پس از عمل و با وقاحت تمام در فضای مجازی منتشر می‌کنند بدون آنکه از برخوردهای قانون واهمه‌ای داشته باشند!

ترویج برهنگی به بهانه عمل زیبایی!

وقتی دغدغه و نگرانی یکی از پزشکان مشهدی که در امر انجام عمل‌های زیبایی فعالیت می‌کرد را دریافت کردیم، در ابتدا تصور شد این تصاویر به هیچ عنوان در کشور ایران منتشر و یا گرفته نشده است، تصاویری که حتی نگاه کردن به آن برای تهیه گزارش چِندش‌آور و عذاب‌آور بود. این پزشک متعهد حین ارائه مستندات که تمامی آن‌ها صفحات اینستاگرامی بود مدعی شد این صفحات متعلق به چند دسته خاص است، قسمتی از آن‌ها پزشکانی هستند که شخصاً در حال مدیریت صفحات خود هستند و دسته دیگر هم افراد به اصطلاح لیدرند که اقدام به ایجاد یک صفحه در اینساگرام کرده‌اند. گروه آخر هم منشی مطب آقا و یا خانم دکتر است. 
هرچه این فرد بیشتر از جریان ترویج فرهنگ بی‌حیایی و برهنگی به واسطه این سلسله اقدام‌ها سخن می‌گفت، از عمق رفتار هنجارشکنانه آگاهی بیشتری بدست می‌آمد و تصور می‌شد همه چیز هدفمند است و تنها ماجرا انجام عمل زیبایی و کسب درآمد نیست.
عده‌ای از عاملان مدیریت این صفحات اینستاگرامی فعالیت گسترده‌ای داشتند و تصاویر غیرشرعی و قانونی اندام بانوان را بدون تأمل بارگذاری می‌کردند. تمامی این صفحات هم عمومی و در دسترس همه قرار داشت. همان‌طور که گفته شد این فعالیت‌ها تحت عنوان پیکرتراشی و عمل‌های لیپو آبدو، پروتز سینه، تزریق چربی به اندام و... صورت می‌گرفت و نام برخی دکترها هم در صفحات همراه با شماره تماس آن‌ها به چشم می‌خورد. 
تصاویر به گونه‌ای منتشر شده بود که این احتمال می‌رفت درهنگام بیهوشی افرادی از زوایای خاص و با شیوه‌ای غیراخلاقی دست به این کار زده‌اند و حالا در صفحات اینستاگرامی تصاویر پیش چشم همه قرار گرفته است! حتی عده‌ای هم که تصاویر خصوصی خود را ارسال کرده‌اند به طور حتم فکر نمی‌کردند که این‌گونه به آن‌ها خیانت شود و تصاویرشان به عنوان نمونه کار دست به دست در فضای مجازی بچرخد.
حتی این فرد بیان می‌کرد عده‌ای با تماس با فردی که متقاضی عمل زیبایی و... است از او می‌خواهند تصاویر برهنه از اندامشان چه پیش از عمل و چه پس از عمل ارسال کنند!
درحالی که امکان توضیح بیشتر آنچه در این صفحات می‌گذرد وجود ندارد و همه چیز حاکی از آن است که رد پای برخی پزشکان و کلینیک‌ها در این اقدام غیرقانونی دیده می‌شود، مستندات موضوع را به دادسرای ویژه فضای مجازی منتقل و در اختیار معاون دادستان مشهد قرار می‌دهیم. قاضی بهشتی توندری به محض مطلع شدن از حرکت خزنده ترویج بی‌عفتی زیر پوست شهر، دست به تلفن شد و دستوراتی در این زمینه صادر کرد و مسئولان نظام پزشکی مشهد را که متولی نظارت بر ماجرا هستند، به صف کرد.

مسئولان نظام پزشکی مشهد در دادسرا
قاضی بهشتی توندری، معاون ویژه جرایم فضای مجازی دادستان مرکز استان به قدس گفت: براساس قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸ برای انتشاردهندگان این تصاویر و حتی افرادی که در این مسیر با عاملان اصلی همکاری می‌کنند قانون‌گذار ضمن جرم‌انگاری مجازات در نظر گرفته است.
معاون دادستان مشهد تصریح کرد: پس از دریافت مستندات انتشار تصاویر عریان و نیمه‌عریان برخی افراد در صفحات اینستاگرامی که با عنوان انجام عمل‌های پیکرتراشی و زیبایی صورت گرفته بود، برای سالم‌سازی فضای مذکور رسیدگی به این ماجرا در دستور کار قرار گرفت و ابتدا متولیان نظارت بر ماجرا در نظام پزشکی مشهد که تاکنون از سوی آن‌ها رصد این فضا و اعلام گزارش به دادسرا انجام نشده بود، به دادسرا فرا خوانده شدند. 
سرپرست دادسرای ناحیه۷ مشهد (ویژه فضای مجازی) بیان کرد: در ادامه به ضابطان تکلیف شده است تا رصد و شناسایی صفحات و همچنین عاملان این اقدام به سرعت در دستور کار قرار گیرد و نتیجه را به دادسرای ویژه مبارزه با جرایم رایانه‌ای مرکز استان گزارش کنند. 
وی ادامه داد: اگر در میان آن‌ها پزشکانی وجود دارند که دست به این اقدام زده‌اند به نظام پزشکی دعوت و در مرحله نخست به آن‌ها اخطار داده و در صورت تکرار، گزارش ماجرا به دستگاه قضایی منعکس شود.
درصورتی که کوتاهی در این مسیر صورت بگیرد بی‌تردید پرونده قضایی برای افراد دخیل در این اقدام که اشاعه فساد و فحشا محسوب می‌شود تشکیل خواهد شد.
قاضی بهشتی توندری بیان کرد: رصدهای صورت گرفته حاکی از این است که متأسفانه عده‌ای به صورت حرفه‌ای دست به این اقدام زده و تصاویر افراد تحت عنوان پیش و پس از عمل از آن‌ها دریافت می‌شد و این احتمال وجود دارد بدون اطلاع صاحبان عکس در این صفحات منتشر شده باشد که توسط شاکی خصوصی نیز موضوع قابل پیگیری است.

اخذ تعهد از چهار پزشک 
معاون فنی، نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه پس از ورود دادستانی مشهد به این پرونده به سراغ مسئولان سازمان نظام پزشکی مشهد رفتیم به قدس گفت: تمامی تبلیغات اقدام‌های پزشکی باید پیش از شروع به فعالیت، مجوز مورد نیاز را اخذ کند. مجوز را هم سازمان نظام پزشکی صادر می‌کند. از سوی دیگر شهروندان پیش از مراجعه به گردانندگان صفحات، ابتدا با ورود به صفحه نظام پزشکی مشهد پی ببرند آیا این صفحه دارای فعالیت قانونی است یا نه؟
دکتر بیتا میرزایی ادامه داد: بی‌تردید هر نوع تبلیغی در حوزه سلامت در فضای مجازی بدون تأیید نظام‌پزشکی باشد، غیرقانونی است. از سوی دیگر افرادی که برای دریافت مجوز به سازمان نظام پزشکی مشهد مراجعه می‌کنند تمامی قوانین به آن‌ها اعلام و حدود تبلیغات نیز برایشان روشن می‌شود. پس فردی که مجوز دریافت می‌کند پای برگه ابلاغ قوانین را امضا می‌کند. فردی که برای تبلیغات این حوزه بدون اخذ مجوز فعالیت کند در دیگر اقداماتش هم امکان تخلف وجود دارد.
در خصوص این مشکل خاص جلسه‌هایی با معاون دادستان مشهد در حوزه پیشگیری از وقوع جرم داشتیم که در ادامه ۳۶ آدرس از صفحات اینستاگرامی برای ما ارسال کردند.
وقتی تمامی صفحات را بررسی و موضوع را رصد کردیم مشخص شد از این ۳۶ آدرس چهارتای آن متعلق به پزشکان مشهدی بود و حتی از این تعداد یک صفحه توسط منشی پزشک مدیریت می‌شد. تمامی این افراد به نظام پزشکی دعوت شدند و پس از توضیح و ابلاغ قوانین موجود، برای رعایت آن از تمامی آن‌ها تعهد گرفته شد.
وی بیان کرد: مابقی صفحاتی که توسط غیرپزشک مدیریت می‌شد مربوط به مداخله‌گران، لیدرها 
و... است که لیدرها قسمت عمده آن بودند. متأسفانه این افراد فضا را پرآشوب کرده‌اند و متولیان امر هم درخصوص ساماندهی ماجرا حساس شده‌اند. در حال حاضر چندین صفحه اینستاگرامی به دادسرا معرفی شده تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.
در برخی از صفحات که نام یک دکتر روی آن وجود داشت، از عنوان جعلی دکتر استفاده شده بود. این صفحات یا مربوط به لیدر و یا منشی است که با مریض‌ها ارتباط می‌گیرد و شاید پشت پرده موضوعات مالی وجود داشته باشد که پزشک خبر ندارد. حتی ما به پزشکان اعلام کردیم که اگر صفحه‌ای به نام شما دایر شده و افرادی از نام شما سوء‌استفاده می‌کنند، خودشان فوری پیش از آنکه ما به ماجرا ورود کنیم پیگیر ماجرا شوند.

شکایت چند پزشک از جعل عنوان
معاون فنی، نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: پس از آن چند پزشک به نظام پزشکی مراجعه و شکایت خود را از سوءاستفاده صورت گرفته مطرح کردند. در برخی از صفحات لیدرها نام ۲۰پزشک را ذکر کرده و برای هرکدام نمونه کار(تصاویر عمل پیکرتراشی و...) منتشر کرده‌ بودند. گزارش ماجرا نیز به دادسرا ارسال شده است.
در آسیب‌شناسی ماجرا معلوم شد برخی پزشکان در سال نخست دانشجویی به موضوع نگاهی دارند مشابه آنچه یک تعمیرکار به وسیله‌ای که نیاز به رفع عیب دارد و دید آن‌ها با بقیه افراد متفاوت است. باید برای آن‌ها قوانین تبیین شود. درست است مردم حق دارند نتیجه پیش و پس از عمل را ببینند، حتی برخی مدعی بودند که از مریض رضایت آگاهانه انتشار تصاویر را گرفته‌اند، اما باید رفتار مطابق با قوانین، شرع و اخلاق در داخل کشور باشد.

 پزشکی رعایت نکند به دادسرا معرفی می‌شود
دکتر میرزایی تصریح کرد: حتی قوانین برای تمامی انجمن‌هایی که با عمل‌های زیبایی سروکار دارند ارسال شده تا آن‌ها در اختیار اعضای خود قرار دهند و از آن‌ها خواسته شد از این تاریخ به بعد تمامی موارد را رعایت کنند.
در این میان عده‌ای از همکاران به نظام پزشکی دعوت شدند و موجب شد بیش از ۷۰درصد آن‌ها همان‌جا تصاویر را از روی صفحات خود پاک کنند. کار رصد متوقف نشده باید به جایی برسیم که دیگر شاهد این موضوع نباشیم.
درحال حاضر اگر فردی که صفحه اینستاگرامی را مدیریت می‌کند، پزشک باشد به او اخطار اصلاح رویه می‌دهیم، اگر ماجرا حل شد که هیچ در غیرآن فرد به دادسرا معرفی می‌شود. در مورد مداخله‌گرها و لیدرها هم تمامی صفحات در حال رصد و معرفی به دادستانی است.

درد دل رسانه
صحبت‌های دکتر بینا میرزایی، معاون فنی نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد در حالی منتشر می‌شد که این گزارش بیش از یک ماه در اختیار رسانه قرار داشت و ما چشم‌انتظار بودیم ببینیم صفحاتی که آدرس آن‌ها توسط رسانه برای مسئولان نظام پزشکی مشهد ارسال شده به چه سرانجامی دچار می‌شوند و با این صفحات که تصاویرش کم از انتشار تصاویر مستهجن نداشت چه برخوردی می‌شود، اما دقیقاً تا روز انتشار این گزارش بیشتر این صفحات که با شماره تماس و دیگر مشخصات هستند همچنان فعال بودند. پس این رویه جای تعجب دارد که مسئولان نظام پزشکی در این مدت چرا اقدام عاجلی نکرده‌اند! 

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.