معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از انجام مراقبت‌های سندرمیک در مرزهای خوزستان برای پیشگیری از شیوع آبله میمونی خبر داد.

انجام مراقبت‌های سندرمیک در مرزهای خوزستان برای پیشگیری از آبله میمونی

به گزارش قدس انلاین، دکتر سید محمد علوی  با بیان اینکه آبله میمونی یک بیماری ویروسی مشترک انسان و حیوان است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود، اظهار کرد: این بیماری جدید و نوظهور نیست و سابقه آن به ۵۰ سال قبل برمی‌گردد. آبله میمونی یک بیماری بسیار شدید نیست و بیشتر در میمون‌ها و جوندگان به ویژه سنجاب‌ها وجود دارد و از آن‌ها به انسان‌ها منتقل می‌شود.

وی افزود: آبله میمونی بیماری نادر و خود محدود شونده‌ای است یعنی خود به خود بهبود می‌یابد اما در موارد شدید، ۳ تا ۶ درصد مرگ و میر دارد.

علوی با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری گفت: آبله میمونی از طریق تماس پوستی با زخم و ترشحات پوستی بیماران، تنفس و قطرات تنفسی و مصرف گوشت نیمه پخته یا خام حیوان آلوده منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: بروز علائم بیماری پس از حدود یک هفته نهفتگی با تب، سردرد، دردهای عضلانی و تورم غدد لنفاوی آغاز می‌شود و در مرحله دوم با استقرار ضایعات پوستی تاولی بروز می‌کند.  

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلا به آبله میمونی در استان خوزستان و کشور مشاهده نشده است، گفت: تاکنون تنها یک مورد مشکوک به آبله میمونی در ایذه داشتیم که پس از بررسی‌ها مشخص شد، این فرد به آبله مرغان مبتلا است.

وی با اشاره به انجام مراقبت‌ها برای پیشگیری از شیوع آبله میمون بیان کرد: از قبل از مطرح شدن بیماری آبله میمونی، مراقبت‌های سندرمیک در مورد ۱۵ بیماری از جمله بیماری‌های تب‌دار و بثورات پوستی در مرزهای استان خوزستان انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که مورد مشکوکی مشاهده شود، آزمایش انجام و نمونه به انستیتو پاستور تهران ارسال می‌شود و از ورود افراد مشکوک و مبتلا به این بیماری به کشور جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.