رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد گفت: استارت‌آپ‌ها واسطه‌ای بین فضای کسب و کار و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و به این ترتیب می‌توانند نقش موثری در معرفی محصول و جذب اسپانسر نیز ایفا کنند.

استارت‌آپ‌ها واسطه‌ای بین فضای کسب و کار و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محسن مرادی در خصوص علوم دانش‌بنیان، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد قبل از نامگذاری شعار سال ۱۴۰۱ به تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی، در این زمینه فعال و افتخار آفرین بوده است. این مجموعه حدود ۸ ماه گذشته، رویدادی تحت عنوان گام دوم دانشگاه در حوزه فناوری و پژوهشی برگزار کرد. شعار این رویداد پژوهشی این بود که ۱۰۰۰گروه، هسته پژوهشی، شرکت فناور و صنعت خلاق شروع به فعالیت کنند.

وی ادامه داد: بنابراین، کارگروه‌ها و ستادهای مربوطه این رویداد در استان شکل گرفتند و نزدیک به ۹۵۰ مورد اعم از ایده صنایع خلاق و گروه‌های پژوهشی و ... به دبیرخانه ارسال و معرفی شدند که تقریبا ۲۳۸ طرح انتخاب شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد بیان کرد: در بازه زمانی ۸ تا ۱۲ خردادماه، ۲۳۸ طرح برتر در نمایشگاه تهران ارائه خواهد شد و براساس اطلاعات دریافت شده خراسان رضوی یکی از ۳ استان برتر کشور در زمینه کمیت و کیفیت شرکت کننده در این رویداد هست.

وی در خصوص مراکز دانش‌بنیان تصریح کرد: مراکز دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در مرکز رشد مستقر هستند و این مجموعه از صنایع دانش‌بنیان و فعالان این عرصه حمایت به عمل می‌آورد، به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از صنایع دانش‌بنیان، مراکز علمی و آزمایشگاهی به صورت رایگان در اختیار علوم دانش‌بنیان قرار می‌دهد و علاوه بر حمایت‌های مالی واسطه آشنایی فعالان علوم دانش‌بنیان با حوزه صنعت نیز می‌شود.

مرادی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از صنایع دانش‌بنیان و اقتصاد دانشی حمایت جدی به عمل می‌آورد و برای عمومی سازی ایده‌های این صنعت اسپانسر جذب می‌کند، به عنوان مثال در پیش نشست جشنواره تهران بعضی از ایده‌های صنایع دانش‌بنیان را به فروش رسانده‌ایم.  

برگزاری استارت‌آپ موفق باعث افزایش ایده‌پردازی و اشتغال‌زایی می‌شود

وی در خصوص حمایت از اقتصاد دانشی و صنایع دانش‌بنیان اظهار کرد: بهترین راه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اقتصاد دانشی، اشتغال‌زایی و شرکت‌های فناور؛ برگزاری نمایشگاه و استارت‌آپ است تا این افراد توانمند شناسایی و کشف شوند. استارت‌آپ‌ها نقش کلیدی در اقتصاد جامعه ایفا می‌کنند و برگزاری استارت‌آپ موفق باعث افزایش ایده‌پردازی و اشتغال‌زایی می‌شود.   

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها و شتاب دهنده‌ها هم در ذیل نمایشگاه تهران برگزار خواهد شد، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از استارت‌آپ‌ها هم حمایت به عمل می‌آورد و می‌توانند از خدمات رایگان مرکز رشد اعم از همکاری به سرگروه‌های پژوهشی استان، بهره‌مندی از اعتبارات و... استفاده کنند. به عقیده بنده، استارت‌آپ‌ها واسطه‌ای بین فضای کسب و کار و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و به این ترتیب می‌توانند نقش موثری در معرفی محصول و جذب اسپانسر نیز ایفا کنند.

وی در خصوص اهمیت علوم پایه، بیان کرد: یکی از دانشکده‌های فعال و برند ما در خراسان رضوی، دانشکده علوم پایه است که حدود۸۰۰۰ دانشجو دارد و ۱۰ نفر از دانشمندان تراز اول دنیا در این دانشگاه نیز فعالیت می‌کنند. مرکز تحقیقات بیولوژی کاربردی تکوین جانوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به سرپرستی دکتر بهارآرا، یکی از مراکز ویژه ما در شرق کشور است و این امر نشان دهنده توجه و اهمیت علوم پایه در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز است.

مرادی عنوان کرد: اخیرا با صنعت همکاری‌هایی هم به وجود آمد که معروف‌ترین آن، طرح تولید پلاستیک زیست تخریب‌پذیر با همکاری آستان قدس رضوی است. در زمینه علوم پایه در بحث شیمی نیز یکی از طرح‌های جدی ما، طرح گوگرد است و در زمینه‌های دیگری مانند متالوژی، ساخت و تولید قطعه و... هم دستاوردهایی داشته‌ایم، به عنوان مثال برای ساخت قطعه تفاهم‌نامه‌ای با گل‌گوهر سیرجان منعقد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برای رونق تولید، شروع به همکاری و حمایت از کارخانه‌های راکد کرده است و معتقد هستم که با رویکرد مثبت و سرمایه‌گذاری، می‌توانیم نتیجه مثبتی از این همکاری دریافت کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، تنها دانشگاهی است که با یک محصول، ایده یا یک خدمت دانش‌بنیان، دانشجوی مقطع دکتری می‌تواند بدون رساله و دفاع در مقطع دکتری تحصیل کند. این امر نشانه اهمیت خدمات و تولیدات صنایع دانش‌بنیان است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد در خصوص همکاری با حوزه صنعت، گفت: سه طرح جدید پایش، پویش و رویش در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در حال اجرا است. در طرح پایش، ما چالش‌هایی را از صنایع و فضای کسب و کار جویا می‌شویم و سپس چالش‌ها را به زمینه‌های پژوهشی و موضوع رساله دکتری تبدیل می‌کنیم و با رویکرد حل مسئله، سعی در رفع چالش‌های حوزه صنعت داریم. اگر استاد راهنما و دانشجوی ما در این زمینه کار کند، حق الزحمه و حمایت بیشتری از حوزه صنعت و دانشگاه دریافت می‌کند.

مرادی اضافه کرد: طرح پویش این است که ما نیاز صنعت را جویا می‌شویم و دانشجو را وارد حوزه صنعت می‌کنیم؛ به عبارتی دانشجو بورسیه صنعت می‌گیرد و در ادامه استخدام می‌شود. در حال حاضر  ۲۵۰۰ دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در کشور در این طرح همزمان با تحصیل فعالیت می‌کنند. طرح رویش به زودی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز عملیاتی می‌شود. اگر در طرح رویش ایده‌ای را در طرح‌های پایش و پویش به آن رسیدیم، می‌توانیم در طرح رویش احداث صنایع و پژوهش بر ایده را اجرایی کنیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.