امام جمعه موقت تهران با اشاره به نگاه انتقادی امام خمینی(ره) به ماهیت و ساختار نظام بین‌الملل گفت: امام(ره) راه پیروزی بر نظام سلطه و استکبار جهانی را اولاً در بازگشت به هویت دینی و ثانیاً در وحدت و انسجام امت اسلام تحلیل می‌فرمودند.

بازگشت به هویت دینی و وحدت امت اسلام؛ دو راه غلبه بر نظام سلطه در اندیشه سیاسی امام(ره)

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، صبح امروز، چهارشنبه ۱۱ خرداد، در وبینار بین‌المللی «خوانش انتقادی امام خمینی(ره) بر ماهیت و ساختار نظم بین‌الملل» که از سوی این خبرگزاری برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت که متن سخنان وی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه سالگرد ارتحال بنیانگذار عظیم‌القدر انقلاب اسلامی قرار داریم. یکی از واقعیت‌های عصر حاضر، انقلاب اسلامی و تحولات گسترده جهان اسلام و تأثیرات ماندگار انقلاب در معادلات منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای، معادلات سیاسی در فراتر از مرزهای جهان اسلام است.

امام بزرگوار از یک خوانش ویژه و انقلابی نسبت به حکمرانی در مبانی فکری و اندیشه سیاسی اسلام برخوردار بودند و نسبت به نظام بین‌الملل نیز خوانش خود را داشتند. اولاً از نگاه بنیانگذار عظیم‌الشأن جمهوری اسلامی ایران، نظام بین‌الملل که عمدتاً فرزند نامشروع جنگ جهانی اول و دوم می‌باشد براساس ظرفیت و قدرت نظامی، قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی کشورهای پیروز در جنگ جهانی اول و دوم شکل گرفته و آمریکا به عنوان برنده کلیدی جنگ جهانی دوم از بالاترین نقش در حوزه مسائل سیاسی جهان، مسائل اقتصادی جهان برخوردار گردیده و قربانی این نظام ملت‌های مظلوم، به ویژه ملت‌های مسلمان، ملت‌هایی که کشور آنها در جنگ جهانی اول تجزیه شد و در جنگ جهانی دوم هم قربانی مطامع قدرت‌های بزرگ گردیدند، لذا حضرت امام خمینی(ره) یک منتقد جدی به نظام سیاسی حاکم در صحنه بین‌المللی بودند.

از سوی دیگر از نگاه امام بزرگوار و بسیاری از فقها، نظام سیاسی مورد امضای شریعت است که اولاً مبتنی بر مبانی دینی باشد، مبتنی بر مبانی قطعی اسلام که در قرآن کریم، سنت و سیره پیامبر اعظم(ص)، سیره ائمه معصومین و در کلمات پیشوایان معصوم تبیین گردیده، باشد و ثانیاً از پشتوانه جدی مردمی برخوردار باشد؛ نظام سیاسی مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و برآمده از اراده ملت‌های مسلمان. با این نگاه نظام‌های سیاسی مورد حمایت قدرت‌های بزرگ، نظام‌های سیاسی که توسط حاکمان مستبد و برسرنیزه نشسته اداره می‌شود، این نظام‌ها از هیچ مقبولیت ملی و مشروعیتی برخوردار نیستند، لذا در اندیشه سیاسی امام(ره) رسالت امت اسلام ایستادگی در برابر حاکمان مستبد و مورد حمایت بیگانگان بوده و هست.

از همین جایگاه و از همین منظر، امام بزرگوار اولاً در مقابل نظام دیکتاتوری شاهنشاهی در ایران اسلامی قرار گرفتند و ملت بزرگ ایران را برای ایستادگی در برابر این نظام فراخواندند و با حضور و مشارکت ملت بزرگ و تاریخ‌ساز ایران، نظام دیکتاتوری و مورد حمایت آمریکا و قدرت‌های بزرگ را سرنگون کردند و با الهام از مبانی روشن دینی، آموزه‌های قرآن و اولیای مکرم دین، یک نظام سیاسی استوار بر دو اصل جمهوریت و اسلامیت را بنیان نهادند. اسلامیت حکایت از آن می‌کند که این نظام برآمده و مبتنی بر اصول و مبانی دینی است و جمهوریت حکایت از آنکه این نظام از بالاترین مشروعیت به معنای حمایت و مشارکت و حضور مردم برخوردار است.

با نگاهی که امام بزرگوار به نظام بین‌الملل داشتند؛ یک نگاه انتقادی روشن، اولاً تجزیه دنیای اسلام توسط قدرت‌های پیروز جنگ جهانی اول و گماردن مزدوران و حاکمان مستبد در نقطه‌نقطه جهان اسلام مورد نقد جدی امام بزرگوار بود. ثانیاً تولد رژیم نامشروع رژیم صهیونیستی در قلب جهان اسلام، در فلسطین اشغالی، با حمایت قدرت‌های پیروز جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم و سرکوب مسلمانان، پایمال کردن حقوق آنان، یکی از مسائل مهم و کلیدی در اندیشه سیاسی امام بزرگوار بوده است. امام(ره) از آغاز رسالت خود و امت اسلام را در مبارزه جدی با استبداد و مبارزه جدی با توطئه‌ها و دسیسه‌های قدرت‌های بزرگ، خصوصا دنیای غرب، به ویژه آمریکا، تعریف نمودند لذا مواضع امام(ره) در مورد فلسطین و رژیم صهیونیستی بسیار روشن و الهام‌بخش بوده و هست.

بعد از آنکه رژیم صهیونیستی در جنگ ۶ روزه با جهان عرب، متأسفانه به پیروزی رسید و سرزمین‌های اشغالی را به حدود سه برابر افزایش داد، امام(ره) اطلاعیه سنگینی علیه آمریکا و صهیونیست‌ها و در دفاع از ملت مظلوم فلسطین صادر نمودند که بنده افتخار داشتم در خدمت اخوی بزرگوار، در سال ۱۳۴۷ در انتقال این اطلاعیه‌ها به سرزمین عربستان و انتشار و پخش آن در بین حجاج ایرانی و غیر ایرانی به صورت فعال انجام وظیفه کنم. امام(ره) مواضع روشنی را در مورد فلسطین داشتند.

از نگاه امام(ره) مبارزه با حاکمان مستبد و دست‌نشاندگان بیگانگان در سراسر جهان اسلام و دفاع از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی و رویارویی با نظام سلطه مرهون چند اصل بود: اولاً بازگشت امت اسلام به هویت و شخصیت دینی و اسلامی خود؛ یکی از گام‌های بلند و اقدامات تحول‌آفرین امام بزرگوار این بود که مسیر بازگشت امت اسلام به هویت دینی و اسلامی و انقلابی خود را هموار کردند.

شما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از سرزمین‌های اشغالی بانگ الله اکبر را نمی‌شنیدید، تکیه بر ارزش‌های اسلامی را مشاهده نمی‌کردید. شما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کشور لبنان را به عنوان یک پایگاه دفاع از اسلام و هویت اسلامی جهان عرب نمی‌دید. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یمن را با شعارهای اسلامی و انقلابی و قرآنی نمی‌شناختید. ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هرچند از یک زیرساخت‌های قدرتمند اعتقادی و فکری برخوردار بود که در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله تشیع توسط علما و فقهای برجسته بنا نهاده شده بود ولی کشور رنگ و بوی دینی و اسلامی نداشت. حاکمان مستبد، خصوصا رژیم منحوس پهلوی، از همه ظرفیت استفاده می‌کردند برای آنکه حتی ظواهر اسلامی را ازبین ببرند.

حجاب به عنوان یک نماد اسلامی و دینی توسط رضاخان مورد تهاجم قطعی قرار گرفت و کشف حجاب در زمان او با دستور بیگانگان اجرایی و عملیاتی شد اما امروز ایران اسلامی را با شعارهای اسلامی و دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی می‌شناسند.

لذا در اندیشه سیاسی بنیانگذار عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، گام نخست بازگشت امت اسلامی به هویت دینی و اسلامی و انقلابی خود بود که در عالی‌ترین سطح و با موفقیت بنیان نهاده شد و در دوران رهبری خلف صالح امام(ره)، رهبر عظیم‌الشأن و عظیم‌القدر انقلاب اسلامی، در بالاترین سطح ممکن راه برای گسترش این تفکر در جهان اسلام هموار گردید. لذا شما امروز علاوه بر ایران اسلامی از عراق، سوریه، فلسطین، غزه، مصر، لبنان، یمن، ترکیه، کشورهای همسایه شرقی، غربی، جنوبی و شمالی و کشورهای اسلامی شرق آسیا، آفریقا، منطقه حساس غرب آسیا، شعار و فریاد پرطنین بازگشت به اسلام و هویت دینی، اسلامی و انقلابی را می‌شنوید.

در کنار این کار بزرگ امام(ره) بر وحدت و انسجام امت اسلام تأکید داشتند. امام(ره) راه پیروزی بر نظام سلطه و استکبار جهانی را اولاً در بازگشت به هویت دینی و ثانیاً در وحدت و انسجام امت اسلام تحلیل می‌فرمودند و ما امروز شاهد بالاترین سطح وحدت در جهان اسلام هستیم. تاریخ اسلام چنین سطحی از وحدت را در جهان اسلام به خاطر ندارد. امروز جبهه مقاومت، محور مقاومت و امت اسلامی در سراسر جهان اسلام در کنار هم قرار دارند. در راهپیمایی روز قدس سال ۱۴۰۱ شاهد یکی از راهپیمایی‌های گسترده در سراسر جهان اسلام علیه رژیم صهیونیستی بودیم. تاریخ اسلام چنین حرکت هماهنگی را قبل از انقلاب اسلامی به یاد ندارد.

علاوه بر وحدت و انسجام، شاهد شکل‌گیری یک ظرفیت بالنده از قدرت و اقتدار در جهان اسلام هستیم. امت اسلامی در یکی از سطوح بالای قدرت در کنار هم قرار دارند. غزه قدرتمند در کنار برادران و خواهران فلسطینی خود در سرزمین‌های اشغالی و خارج از سرزمین‌های اشغالی است. لبنان مقتدر و قدرتمند که در جنگ ۳۳ روزه ننگ شکست را بر پیشانی ارتش شکست‌ناپذیر رژیم صهیونیستی ثبت کرد امروز با قدرت در کنار ملت فلسطین و در کنار امت اسلامی است.

یمن قهرمان در یکی از قله‌های رفیع از اقتدار است که توانست تمام ابهت غرب و مزدوران نظام سلطه در منطقه خاورمیانه را فروبریزد و در کنار ملت لبنان، ملت فلسطین و قهرمان جهان اسلام است. سوریه و عراق با قدرتی که در مبارزه با داعش، مزدوران استکبار جهانی، به نمایش گذاردند با پیروزی و اقتدار در کنار امت اسلام و مردم مبارز و قهرمان فلسطین هستند. ملت عزیز ایران با قدرتی که در دفاع مقدس به نمایش گذارد، با قدرتی که در طول چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی در رویارویی با همه قدرت‌های شیطانی و دسیسه‌ها و توطئه‌های آنها به نمایش گذارده با این قدرت در کنار امت اسلام قرار دارد و لذا در سطحی عالی شاهد به ثمر نشستن اندیشه و نظریه سیاسی الهام‌بخش امام بزرگوار هستیم؛ در عرصه نقد و رویارویی با نظام سلطه، در حوزه تقابل با حاکمان مستبد و دست‌نشانده بیگانگان و در حوزه بازگشت به هویت دینی و وحدت و انسجام امت اسلامی و شکل‌گیری یک جبهه واحد و متحد و هماهنگ با هدف‌گذاری مشخص.

منبع: ایکنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.