۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۰
کد خبر: 801744

حزب‌الله و تقابل با توطئه‌های اقتصادی علیه لبنان

محمدعلی مهتدی، سفیر پیشین ایران در لبنان

انتخاب دوباره نبیه بری رئیـس جنبـش «افـواج المقاومـه اللبنانیـه« (امـل) و از متحـدان حـزب‌الله به عنوان رئیس مجلس لبنان باوجود همه دسیسه‌ها و پول‌پاشی‌های محور آمریکایی و سعودی، یک بار دیگر تعیین‌کنندگی حزب‌الله و جایگاه مهم آن در میان جامعه و سیاسیون «عروس خاورمیانه» را به همگان اثبات کرد.

اما فارغ از این و همچنین نقش بسیار مهم مقاومت در حوزه مقابله با متجاوزان صهیونیست، مهم است که این روزها به کارکرد اقتصادی این جنبش در حمایت از جامعه لبنان هم توجه داشته باشیم. از نظر اقتصادی طبیعتاً از آنجا که حزب‌الله یک دولت مستقل نیست نمی‌تواند خارج از چارچوب قانون عمل کند. 
از سوی دیگر این مسئله را هم می‌دانیم که همه فشارهای اقتصادی در لبنان، سختی معیشت و بالا رفتن قیمت دلار، کمبود موادغذایی و دارویی به این دلیل بوده که مردم علیه حزب‌الله بشورند. اما این اتفاق نیفتاده است و همین مسئله فی‌نفسه یک دستاورد بزرگ برای حزب‌الله است. مقاومت در عین حال توانسته در این شرایط کمک‌های بسیاری هم انجام دهد. به‌طور نمونه دو سه سال پیش و در آغاز بحران، حزب‌الله از ایران چندین کشتی گازوئیل خریداری و بین گروه‌های مختلف اعم از مسلمان و غیرمسلمان توزیع کرد. این مسئله محبوبیت زیادی برای مقاومت ایجاد نمود. پول این منابع دریافتی هم به لیر و نه دیگر ارزهای خارجی به تهران تحویل شد و این کمکی بود که از طرف ایران صورت گرفت.
اما باید توجه داشت حزب‌الله دارای تشکیلات گسترده‌ای است و در شرایط فشار بانک‌ها و محدودیت‌های شدیدی که آمریکا برای ارسال پول به لبنان ایجاد کرده مشکلات فراوانی برای مقاومت ایجاد شده است. طبیعتاً ایران نیز در شرایطی نیست که به حزب‌الله کمک مالی کند اما امداد بسیاری از تجار شیعه در خلیج‌فارس، کویت و همچنین شیعیانی که به غرب آفریقا، کانادا و استرالیا مهاجرت کرده‌اند به سوی مقاومت در جریان است که بخش بزرگی از آن در میان جامعه تهیدست لبنان توزیع می‌شود. 
 نکته مهم دیگر این است که لبنان روی دریایی از نفت و گاز خوابیده؛ چه در جنوب، چه در منطقه شرق (بقاع) و چه در شمال، منابع بسیار گسترده‌ای از انرژی وجود دارد. همچنین در ساحل مدیترانه که بیشترین سفره‌های نفتی و گازی آن در منطقه شیعه‌نشین جنوب لبنان است. حزب‌الله همواره از دولت دعوت می‌کند دست به اکتشاف و بهره‌برداری از این مخازن بزند چراکه اگر این سفره‌های نفتی و گازی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد لبنان از کمک‌های خارجی بی‌نیاز می‌شود، در حالی که در گذشته کشوری بود که بر پایه درآمد توریستی یا صادرات سبزیجات و میوه زندگی می‌کرده است. اما آمریکا و رژیم صهیونیستی مانند همیشه مانع‌تراشی کرده و فشار می‌آورند، چراکه نمی‌خواهند لبنانی‌ها و به‌ویژه شیعیان ثروتمند شوند. با توجه به این اوصاف، در حال حاضر وضعیت اقتصادی لبنان وخیم است. بیروت مذاکراتی با صندوق بین‌المللی پول در راستای وام انجام داده اما در شرایطی که جامعه لبنان با تحمیل شرایط ظالمانه از سوی غرب به کشورشان به بهانه پرداخت این وام مخالف هستند انتظار نمی‌رود این وضعیت در آینده نزدیک بهتر شود. در این شرایط حزب‌الله همه توانش را به کار گرفته تا حد امکان از فشار معیشتی و اقتصادی بر جامعه لبنان کاسته شود، این همان کارکردی است که از جبهه مردمی مقاومت انتظار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.