چهارمین دوره «جایزه فرهنگی و هنری شهید مهدی منصوب» برگزار و منتخب جایزه این دوره معرفی شد.

راوی «ایام‌الله»

به گزارش قدس آنلاین، مهدی منصوب، هنرمند خوشنویس و مداحی بود که در زمینه تئاتر و نقاشی فعالیت داشت. جایزه فرهنگی و هنری شهید مهدی منصوب با ابتکار خانواده شهید برای تجلیل از آثار هنری برتر در حوزه انقلاب و دفاع مقدس اهدا می‌شود. این هنرمند شهید در ۲۴سالگی و در جزیره مجنون به شهادت رسید.

به گفته احمد منصوب برادر شهید و دبیر این جایزه؛ در دوره چهارم ۶ نامزد از میان ۱۴ نفر انتخاب شدند و به خانواده شهید معرفی شدند که در نهایت این جایزه به کتاب «ایام سبزوار» به نویسندگی اسماعیل‌ هاشم‌آبادی اهدا شد. گروه سینمایی شمسه فیلم، اسماعیل‌ هاشم‌آبادی، سعید تاج‌محمدی، نسرین رجب‌پور؛ نویسنده کتاب بابارجب، ام‌البنین ماهر و عبدالرضا رحمانی‌نسب نامزدهای نهایی این دوره جایزه شهید منصوب بودند.

در صفحه امروز با اسماعیل‌ هاشم‌آبادی، منتخب چهارمین دوره جایزه شهید منصوب به گفت‌وگو نشستیم تا درباره کتاب «ایام» بیشتر بدانیم. 
 

کتاب مجله «ایام»، روایتی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری مردم سبزوار در دهه۶۰ است که روایت‌های خاطره‌انگیز مردم سبزوار در دهه اول انقلاب را جمع‌آوری کرده است.  
«ایام» با تحقیق اسماعیل‌ هاشم‌آبادی و محمد اصغرزاده و تدوین محمود شم‌آبادی، محمد کیخسروی و ابوالفضل رضایی به سرانجام رسیده است. 
اسماعیل‌ هاشم‌آبادی، مدیر پروژه این کتاب مجله است. او با بیان اینکه می‌خواسته به شهرش ادای دین کند، در خصوص اهداف تألیف این اثر می‌گوید:  از مدت‌ها قبل روایت‌های مختلفی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان سبزوار در اختیار داشتیم. تنوع روایت‌ها از مشارکت مردمی و فعالیت‌های هنری و فرهنگی مردم در دهه۶۰، ما را بر آن داشت که در یک اثر این فعالیت‌های فرهنگی را که با توجه به وقوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رنگ و بوی خاصی گرفته بود، به نمایش بگذاریم. بنابراین ارائه یک الگو از فعالیت‌های فرهنگی هنری برای افرادی که در این زمانه می‌خواهند در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت کنند و معرفی افراد شاخص در حوزه فرهنگ و هنر، اهداف ما از تألیف و گردآوری این اثر بود. 
 
  آسیب‌های کتاب‌های تاریخ شفاهی
کتاب ایام پیش از این در بخش گرافیک جایزه کتاب سال دفاع مقدس و بخش مستندنگاری جشنواره کتاب سال به موفقیت‌هایی رسیده بود.‌ هاشم‌آبادی در خصوص علت موفقیت این اثر با توجه به وفور کتاب‌های تاریخ شفاهی در بازار کتاب و آسیب‌هایی که این ژانر را تهدید می‌کند، می‌گوید: غالب کتاب‌های تاریخ شفاهی بیشتر در حوزه دفاع مقدس به خصوص خط مقدم جبهه است. در این آثار به فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرها توجه نشده و اگر هم کار شده بیشتر با رویکرد سیاسی بوده است. 
او با بیان اینکه تلاش شده در این مجله روایتی از همه موضوع‌های مغفول مانده ارائه و معرفی شود بیان می‌کند: هر کدام از مطالب و فصل‌های این اثر خودش به تنهایی موضوع یک کتاب و اثر مستند است که بعضی از آن‌ها هم تاکنون به طور مجزا منتشر شده‌اند. 
هاشم‌آبادی در توضیح فصل‌های کتاب می‌گوید: فعالیت‌های مردمی در دهه۶۰ بسیار گسترده بوده و ادعا نمی‌کنیم به همه آن‌ها پرداخته‌ایم اما ما در فصل اول با عنوان «مفاخر» به علما، مشاهیر و چهره‌های شهر، در فصل دوم با عنوان «صحنه» به معرفی نمایش‌ها، تئاترها و اتفاقات روی صحنه در دهه ۶۰ ، در فصل سوم با عنوان «دوربین» به معرفی فیلم‌ها و عکاسان این دوره، در فصل چهارم با عنوان «خط و نقش» به فعالیت‌های نشر، گرافیک، طراحی و معرفی هنرمندان این شاخه‌ها، در فصل پنجم با عنوان «آوا و نوا» همه فعالیت‌های مربوط به آوا، نماهنگ و سرود، در فصل ششم با عنوان «مدرسه» به فعالیت‌های مدارس و کانون‌ها، در فصل هفتم با عنوان «اسارت» به خاطرات اسارت و آزادگان، در فصل هشتم با عنوان «جبهه» به حاشیه‌های جبهه در شهرستان‌ها، در فصل نهم با عنوان «جهاد و پشتیبانی جنگ» به نقش زنان در دفاع مقدس، در فصل دهم با عنوان «جریانات فکری و سیاسی» به فعالیت و جریان‌های سیاسی سبزوار و گروه‌های سیاسی و مقابله با آن‌ها، در فصل یازدهم با عنوان «مردم» فعالیت‌های مردمی برای بزرگداشت ایام‌الله‌ها و فصل آخر با عنوان «تجربه» تجربه خودمان را از تاریخ شفاهی برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه گام بردارند، تشریح کرده‌ایم. 

 بومی‌سازی تاریخ شفاهی
 این نویسنده با بیان اینکه باید برای تاریخ شفاهی به صورت بومی کار کرد، می‌گوید: توجه ما به منطقه خاص سبزوار و نمونه کتاب «ایام» که به فعالیت‌های فرهنگی و هنری مردم این منطقه در دهه ۶۰ پرداخته می‌تواند الگویی باشد برای تمامی شهرستان‌ها چون در گرماگرم انقلاب در همه شهرها و روستاهای کشور چنین فعالیت‌هایی انجام می‌شد. 
هاشم‌آبادی در خصوص مراحل گردآوری و تدوین این اثر توضیح می‌دهد: تاریخ شفاهی سبزوار را به صورت حرفه‌ای از سال ۸۸ شروع کردیم ولی مطالبی که مرتبط با این کتاب بود به صورت مستمر و آرام آرام گردآوری شد. 
وی افزود: گفت‌وگو با اشخاص صرفاً برای این اثر نبود، از چند سال پیش به این فکر افتادیم که می‌توانیم گزیده‌ای از چند هزار ساعت مصاحبه را به عنوان شاخص‌ترین فعالیت‌های مردمی دهه ۶۰ معرفی کنیم که در نهایت در این کتاب از مصاحبه‌ها استفاده کردیم و مصاحبه‌های جدیدی با رویکرد این کتاب گرفته شد که نهایتاً سال ۹۹ توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر شد. 
کتاب مجله ایام نزدیک به هزار قطعه عکس دارد که تقریباً همه این عکس‌ها مربوط به منطقه سبزوار است. 
به گفته مدیر پروژه تولید این کتاب، اسم کامل این اثر «ایام‌الله» است چون هر روزی که توسط مردم بی‌ مزد و منت مجاهدتی برای تعالی انقلاب اسلامی انجام شده، ایام‌الله بوده است و این کتاب تلاش کرده راوی این ایام باشد. 

انتهای پیام/
 

خبرنگار: خدیجه زمانیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.