در کنار چالش‌های پیرامونی و همچنین نزاع با فلسطینیان به‌عنوان ساکنان واقعی سرزمین‌های اشغالی که هر روز بیش از پیش صهیونیست‌ها را در خود فرو برده و درگیر می‌کند، این روزها اشغالگران در رأس حاکمیت سیاسی خود شکاف و چنددستگی بزرگی را تجربه می‌کنند.

خطر فروپاشی همچنان باقی است

به گزارش قدس آنلاین، در کنار چالش‌های پیرامونی و همچنین نزاع با فلسطینیان به‌عنوان ساکنان واقعی سرزمین‌های اشغالی که هر روز بیش از پیش صهیونیست‌ها را در خود فرو برده و درگیر می‌کند، این روزها اشغالگران در رأس حاکمیت سیاسی خود شکاف و چنددستگی بزرگی را تجربه می‌کنند؛ اختلافاتی که براساس اعتراف نخست‌وزیر اسرائیل این رژیم را به فروپاشی نزدیک می‌کند.

«نفتالی بنت» در جدیدترین اظهارنظر خود خطاب به شهرک‌نشینان گفت: «امروز، اسرائیل بر سر یک دو راهی تاریخی قرار دارد و خطر فروپاشی همچنان به قوت خود باقی است».

بنت یادآور شد: «پیشتر، کشور ما دو بار به علت جنگ‌های داخلی، اول زمانی که عمر آن ۸۰ سال بود، تجزیه شد و [در جنگ داخلی] دوم زمانی که این سرزمین ۷۷‌ ساله بود، از هم پاشید. ما اکنون در دوره سوم به سر می‌بریم و به دهه هشتم نزدیک می‌شویم. آیا می‌توانیم کشورمان را حفظ کنیم؟»

اظهارات نخست‌وزیر صهیونیست در حالی مطرح شد که این روزها دودستگی عمیق میان رهبران سیاسی، رژیم اشغالگر را در وضعیت ویژه و بحرانی قرار داده است. اختلاف میان دار و دسته بنیامین نتانیاهو با احزاب مخالف بر سر رسیدن به مقام نخست‌وزیری موجب شد اسرائیل در دو سال گذشته چهار انتخابات را از سر بگذراند.

در نهایت یک سال پیش نفتالی بنت در همراهی با یائیر لاپید در ائتلافی متشکل از گروه‌های راست، چپ و میانه‌رو که جمع اضداد است در ایجاد دولتی با نخست‌وزیر چرخشی به توافق رسیده و نتانیاهو را پس از ۱۲ سال به زیر کشیدند. این ائتلاف نیم‌بند؛ اما به‌تازگی در خطر فروپاشی قرار گرفته است. تا یک ماه پیش، دولت ائتلافی ۶۱کرسی از ۱۲۰کرسی کنست را در اختیار داشت؛ اما با استعفای عیدیت سیلمان از حزب یمینا در آوریل گذشته این تعداد کاهش یافت و اکنون اکثریت را از دست داده است.

این مسئله فضا را برای بازیگری دوباره نتانیاهو فراهم کرده و وی در تلاش است به هر طریق ممکن دولت بنت را ساقط کند. همین نزاع قطعاً شکاف سیاسی در اراضی اشغالی را به اوج رسانده و روزهای سخت‌تری را برای رژیم پوشالی رقم خواهد زد.

وضعیت متزلزل تا جایی پیش رفته که روز گذشته برخی منابع خبری از تعویق سفر جو بایدن به تل‌آویو با توجه به احتمال سقوط کابینه بنت خبر دادند. رئیس جمهور آمریکا قرار بود دوم تیر ماه به فلسطین اشغالی و سپس عربستان سعودی سفر کند.

گفتنی است تاکنون مقامات سیاسی، امنیتی، نظامی و شخصیت‌های علمی و رسانه‌ای صهیونیستی متعددی از احتمال «فروپاشی اسرائیل» سخن گفته‌اند. «آری شاویط» تحلیلگر یهودی روزنامه عبری «هاآرتص» چندی پیش در تحلیلی نوشت: «اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد».  

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هم در تاریخ نهم اکتبر ۲۰۱۷ گفته بود: «تمامی تلاش خود را برای اینکه اسرائیل صدمین سالروز تأسیسش را ببیند به کار خواهم گرفت، اما این یک امر حتمی نیست. تاریخ به ما یاد داده حکومت مردم یهود تاکنون بیش از ۸۰ سال دوام نیاورده است که مربوط به دوره حشمونیان است».

خبرنگار: هدایت جاویدان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.