همه پرسی اصلاحات قانونی اساسی قزاقستان در ارتباط با اعتراضات ژانویه گذشته این کشور بیش از ۷۷ درصد آراء را کسب کرد.

قانون اساسی قزاقستان با رأی موافق مردم در همه‌پرسی اصلاح شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری آناتولی، کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان اعلام کرد که براساس نتایج اولیه، مردم به همه پرسی قانون اساسی که روز گذشته در این کشور برگزار شد، رأی «آری» داده‌ اند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان در این باره اعلام کرد که روز گذشته حدود ۸ میلیون (۶۸ درصد) از ۱۱ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۶۴۲ رای دهنده ثبت نام شده به پای صندوق های رأی رفته و ۷۷.۱۸ درصد از آنان رأی مثبت به آن داده‌ اند.

گزارش های رسانه ای در این باره حاکیست، بدین ترتیب قزاقستان پس از ۲۷ سال برای دومین بار در تاریخ این کشور همه پرسی قانون اساسی را برگزار کرد تا دوره جدیدی موسوم به «قزاقستان نوین» را آغاز کند.

گفتنی است که در صورت تایید نتایج فعلی، ۳۳ اصل اساسی قانون اساسی فعلی که آخرین بار در سال ۱۹۹۵ به تصویب رسید، تغییر خواهد یافت.

همه‌ پرسی روز یکشنبه به ابتکار قاسم ژامرت توکایف، رئیس‌ جمهور قزاقستان برگزار شد. در طرح اصلاح قانون اساسی قزاقستان لقب رهبر ملت از نورسلطان نظربایف، ۸۱ ساله سلب شده است.

قزاقستان ابتدای سال جاری میلادی با موج بی‌ سابقه‌ ای از اعتراضات عمومی روبرو بود که بیش از ۲۳۰ کشته بر جای گذاشت.

به گزارش یورو نیوز، بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که رئیس‌ جمهور قزاقستان به بهانه این ناآرامی‌ ها تلاش خود برای خارج شدن از زیر سایه نورسلطان نظربایف را آغاز کرده بود.

در طرح اصلاح قانون اساسی که دیروز به همه‌ پرسی گذاشته شد، تقریبا یک سوم مواد قانون اساسی قزاقستان تغییر کرد.

براساس این طرح نزدیکان به سران این کشور اجازه فعالیت در سمت‌ های عالی دولتی را نخواهند داشت. احتمال داده می‌ شود که این تصمیم برای حذف نزدیکان نورسلطان نظربایف گرفته شده باشد. نورسلطان نظربایف از ماه ژانویه و پس از ناآرامی‌ های خونین در قزاقستان در انظار عمومی ظاهر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.