نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظهر روز گذشته با حضور ۳۵عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد و تا جمعه ادامه خواهد داشت.

جنگ اراده‌ها، از برجام تا شورای حکام

براساس برخی شنیده‌ها ممکن است در این دور از گفت‌وگوهای شورای حکام، شاهد صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه مسائل هسته‌ای باشیم. به گفته اولیانوف پرونده ارائه‌شده برای صدور قطعنامه علیه ایران صبح چهارشنبه بررسی خواهد شد.

بازگشت به دوره قطعنامه‌ها؟
قطعنامه پیشنهادی از سوی قدرت‌های غربی در صورت تصویب نخستین قطعنامه‌ای خواهد بود که پس از دو سال علیه ملت ایران به‌تصویب می‌رسد. جمهوری اسلامی ایران پیش از برگزاری این نشست درباره «هرگونه اقدام سیاسی» از طرف آمریکا و تروئیکای اروپایی هشدار داده بود. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی روز جمعه به ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد: هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش «متناسب، مؤثر و فوری» جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

گروسی هنوز بی‌طرف است؟
مدیرکل آژانس انرژی اتمی که چند روز پیش در سفری به سرزمین‌های اشغالی رفته بود، روز گذشته در حاشیه نشست شورای حکام با تکرار این ادعا که توضیحات ایران درباره مواد اتمی پیدا شده در سه مکان اعلام نشده به لحاظ فنی معتبر نیست، بر آتش سیاه‌نمایی‌ها دمید و گفت: «من راه دیگری نمی‌بینم زیرا ما باید تا زمانی که همه‌چیز روشن می‌شود به کارمان ادامه دهیم». در همین راستا حسین اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با اشاره به سفر  گروسی به اسرائیل گفت: مدیر کل آژانس اراده جدی برای "قانع کننده" توصیف کردن پاسخ های ما ندارد زیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی به گزارش های اطلاعاتی دشمنان ما و در رأس آن‌ها اسرائیل استناد می کند.

روسیه: دشوار است، چین: محکوم می‌کنیم
در این میان اما واکنش‌های مقام‌های چین و روسیه به صدور قطعنامه علیه ایران نیز قابل تأمل است؛ دوکشوری که در مجموع هسته‌ای شدن ایران را برای هژمونی خود چندان مطلوب نمی‌بینند. میخائیل اولیانوف نماینده مستقر روسیه در وین پیش‌بینی کرد آژانس مذاکرات دشواری در پیش داشته باشد. وی هشدار داد: قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی، تأثیر مثبتی بر روابط آژانس و ایران نخواهد داشت. اولیانوف خاطرنشان کرد:‌ «اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد به توافق برسد باید (به‌جای تصویب و صدور قطعنامه) تلاش‌های دیپلماتیک بیشتری کند». 
ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین نیز پنجشنبه گذشته در واکنش به تلاش‌های غرب برای تنظیم پیش‌نویس یک قطعنامه تأکید کرد: حرکات تقابلی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها همکاری بین ایران و آژانس را تضعیف و مسیر مذاکرات هسته‌ای را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

هدف غرب، عقب‌نشینی ایران در وین 
در همین حال یک کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل رفتار غرب علیه ایران، اقدام آژانس انرژی اتمی علیه کشورمان را در چارچوب جنگ اراده‌ها بین ایران و ایالات متحده توصیف کرد و گفت: «این اقدامات در راستای فشارهای مختلفی است که طرف آمریکایی برای عقب‌نشینی ایران در جنگ اراده‌ها و مذاکرات وین وارد می‌کند». به گزارش مهر، سید مصطفی خوش‌چشم تصریح کرد: «قطعاً قطعنامه آژانس مسیری را که نمایش می‌دهد در پی ندارد؛ زیرا ارجاع به شورای امنیت در نهایت ممکن است با وتو چین و روسیه مواجه باشد و راه به‌جایی نخواهد برد و فقط یک اقدام نمایشی برای این است که فشار بر طرف ایرانی را زیاد کند». 

هزینه سندسازی آژانس را بالا ببریم 
پیش از این نیز صادق کوشکی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار قدس، گفته بود: «این اقدامات تأثیر چندانی بر شرایط فعلی ایران اسلامی ندارد اما آنچه مهم است این است که باید با هوشمندی تمام نخست مانع سوء‌استفاده آژانس شویم و پیش از هر امتیازدهی از آن‌ها امتیاز بگیریم. دوم باید با پیگیری دائم و رایزنی مداوم مانع سندسازی غرب و آمریکا علیه ملت ایران نزد افکار عمومی جامعه جهانی شویم».

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.