مدتی است که زباله‌های چند محله اهواز جمع آوری نمی‌شوند؛ کارگران دست از کار کشیده و این در حالی است که شهرداری می‌گوید حقوق شان پرداخت می‌شود.

معضل جمع نشدن زباله‌ها در اهواز، ماجرا چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، مدتی پیش چندین محله کلانشهر اهواز با معضل جمع آوری نشدن زباله‌ها در سطح شهر روبرو بوده و برای چند روز این موضوع به درازا کشید البته این اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می دهد.

شورای شهر اهواز برخی کارگران را «غیر متعهد» می‌داند و پیمانکاران را متهم به «تبانی» با کارگران می‌کند.

رئیس شورای شهر اهواز در واکنش به جمع آوری نشدن زباله‌ها از سطح خیابان‌ها گفته بود: برخی افراد به عنوان لیدر کارگری به دنبال تحریک کارگران به اعتصاب هستند.

سیاوش محمودی همچنین به تاخیر افتادن حقوق کارگران برای چند روز را طبیعی دانست.

او گفت: مدیریت شهری اهواز از وضعیت معیشت کارگران مطلع است به همین دلیل پیش از همه و بیش از هر کسی دیگری پیگیری احقاق حقوق آن‌ها بوده و هست و اجازه ضایع شدن حقوق کارگران را به هیچ کس نمی‌دهد.

البته آقای محمودی از کارگران نیز خواست نسبت به شهر احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند و اطمینان داد حقوق آن‌ها به زودی پرداخت می‌شود.

گرچه این برای نخستین بار نیست که کارگران شهرداری اهواز دست به اعتصاب زده و یک ماه پیش نیز اتفاقی مشابه موجب انباشت زباله‌ها در سطح شهر اهواز شد.

«تبانی» پیمانکاران علت مشکل است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز در این خصوص می‌گوید که پیمانکاران به تعهدات خود پایبند نیستند و لازم است دستگاه قضایی در این خصوص ورود نماید.

علی مدد هاشم پور نیز این مسئله را «تبانی» میان پیمانکاران دانست و متذکر شد که باید با «زیاده خواهی‌های فراقانونی» و «خلاف قانونی» برخی از پیمانکاران و افراد «وابسته» به آن‌ها برخورد شود.

شهرداری اهواز معتقد است که حق و حقوق پیمانکاران را به صورت کامل پرداخت می‌کند، اما متناسب با آن خدمات دریافت نمی‌کند.

این نهاد همچنین اعتقاد دارد که طی سال‌های اخیر روابط ناسالم و فساد مالی از سوی بخشی از شرکت‌های پیمانکاری شکل گرفته که راه حل آن را ورود مراجع نظارتی و قضایی می‌داند.

آهن جان سخنگوی شهرداری اهواز در این خصوص سخن از انجام تصمیمات مدیریت شهری اهواز به منظور بهبود اوضاع و جلوگیری از سوء استفاده‌ها و فسادهای مالی برخی از پیمانکاران گفت.

شهرداری ادعا دارد که این تصمیمات به منظور ایجاد فضای رقابتی همراه با شفافیت است و مقرر شد، انتخاب پیمانکاران طبق قانون فقط از طریق سامانه ستاد (سامانه ملی مناقصات) انجام شود.

شهرداری اهواز به دنبال «جراحی» در حوزه خدمات شهری است

آقای آهن جان از این اقدامات تحت عنوان «جراحی» در حوزه خدمات شهری یاد کرد و گفت: این تصمیم بر اساس دستور شهردار و شورای شهر اهواز انجام شده تا حق و حقوق کارگران به صورت تمام و کمال و مشمول قانون کار شود.

او گفت: کارگران موظف هستند روزانه بر اساس این حقوق مدت ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه در محل کار حضور یابند و متراژ ۵ هزار و ۴۰۰ متر مربع رفت و روب انجام دهند، اما برخی پیمانکاران «قانون گریز» زیر بار این مدت زمان یا حجم از کار نمی‌روند و به همین دلیل شاهد برخی کم کاری‌ها در سطح شهر در حوزه جمع آوری زباله‌ها هستیم.

به گفته سخنگوی شهرداری اهواز پیمانکاران به دنبال «تبانی» با کارگران هستند و به کارگران وعده می‌دهند تا کمتر از مدت زمان مشخص شده حاضر شوند.

این مقام مسئول وعده داد که با برنامه ریزی این مسئله نیز رفع خواهد شد.

کلانشهر اهواز و استان خوزستان در حوزه‌های مختلف دچار مشکلات متعدد در زمینه «فساد» و «تبانی» است، موضوعی که با وجود یک دادگستری قدرتمند می‌توانست حل شود.

اگرچه رئیس جمهور همواره تکرار می‌کند که نگاه دولت به خوزستان ویژه است، اما به نظر می‌رسد تنها راه نجات استان از افسار گسیختگی مفسدان برخورد قاطع و جدی با آنان است که این راه نیز از مسیر یک دادستان و دادگستری قاطع می‌گذرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.