قائم مقام وزیر خارجه آمریکا هشدار داد در صورتیکه کره شمالی آزمایش اتمی انجام دهد، با واکنش ایالات متحده و کره جنوبی مواجه خواهد شد.

آمریکا: پاسخ شدیدی به آزمایش اتمی کره شمالی می‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین، «وندی شرمن» قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) تصریح کرد که در صورتیکه کره شمالی آزمایش اتمی انجام دهد، با واکنش شدید و صریح ایالت متحده، کره جنوبی و جهان مواجه خواهد شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شرمن در یک کنفرانس خبری پس از گفت‌وگو با «چو هیون دانگ» همتای کره جنوبی خود در سئول گفت: «هرگونه آزمایش اتمی نقض کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است (و) واکنش سریع و شدیدی برای چنین آزمایشی وجود خواهد داشت... من معتقدم که نه تنها کره جنوبی و ایالات متحده و ژاپن بلکه کل جهان به شیوه‌ای صریح و شدید پاسخ خواهند داد».

وی در ادامه افزود: «ما آماده‌ایم... و فردا (چهارشنبه) به بحث‌های سه جانبه (با کره جنوبی و ژاپن) ادامه می‌دهیم».

اظهارات این مقام آمریکایی پس از آن مطرح شده است که کره جنوبی و ایالات متحده اوایل روز دوشنبه، هشت موشک سطح به سطح در امتداد ساحل شرقی کره جنوبی شلیک کردند و این اقدام را در واکنش به آزمایش موشک بالستیک کوتاهبرد کره شمالی دانستند که روز یکشنبه هفته جاری (۱۵ خرداد ماه) انجام گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های دولت ایالات متحده و کره جنوبی و کارشناسان کره شمالی چندین هفته است که می‌گویند، نشانه‌هایی از ساختمان جدید در «پونگی-ری»، تنها سایت آزمایش اتمی معروف کره شمالی، مشاهده شده است و این که پیونگ‌یانگ می‌تواند بزودی یک بمب را آزمایش کند.

طبق این گزارش، کره شمالی از سال ۲۰۱۷ تاکنون بمب اتمی آزمایش نکرده است.

طبق این گزراش، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که کار ساختمان‌سازی کره شمالی برای گسترش تأسیسات کلیدی در تأسیسات هسته‌ای اصلی خود در «یونگ بیون» در حال پیشرفت است.

وندی شرمن با اشاره شیوع ویروس کووید-۱۹ در کره شمالی گفت: «کره جنوبی و ایالات متحده و دیگران پاسخ پیشنهاد کمک‌های بشردوستانه داده‌اند که هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است اما امیدواریم که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بر کمک به مردم خود در مواجهه با چالش کووید-۱۹ که همگی ما با آن مواجه هستیم، تمرکز کند و به جای اقدامات تحریک‌آمیز، خطرناک و ثبات‌زدا، به میز مذاکره بازگردد».

در ادامه تنش‌ها در شبه جزیره کره، آمریکا و کره جنوبی در پاسخ به اقدام اخیر کره شمالی، از ساحل شرقی کره جنوبی روز دوشنبه، هشت موشک شلیک کردند.

منابع رسانه‌ای غربی گزارش دادند، کره جنوبی و ایالات متحده اعلام کردند که روز دوشنبه هشت موشک زمین به زمین را به سمت سواحل شرقی کره جنوبی شلیک کردند؛ اقدامی که در پاسخ به شلیک روز یکشنبه موشک بالستیک کره شمالی صورت گرفت.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که این اقدام نشاندهنده «توانمندی و آمادگی برای انجام حملات دقیق» علیه منبع پرتاب موشک‌های کره شمالی یا مراکز فرماندهی و پشتیبانی آنها است.

بامداد یکشنبه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، کره شمالی، یک فروند موشک بالستیک را به سمت دریای شرقی شلیک کرد. گارد ساحلی ژاپن نیز گفت این پرتابه نامشخص که احتمالا موشک بالستیک است، به سمت دریای ژاپن شلیک شده است.

شلیک موشک بالستیک توسط پیونگ‌یانگ، هجدهمین قدرت‌نمایی کره شمالی در سال جاری میلادی (۲۰۲۲) است که بعد از دستور «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای لغو ممنوعیت خودخواسته بر آزمایش‌های موشکی و اتمی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.