۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 802413

اشتغالزایی در خانه می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی در ایجاد یک جریان اقتصادی باشد. توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت معیشتی مردم جامعه سال‌هاست که مدنظر مسئولان قرار دارد.

سهم ۴ درصدی مشاغل خانگی در ایران

به گزارش قدس آنلاین، اشتغالزایی در خانه می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی در ایجاد یک جریان اقتصادی باشد. توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت معیشتی مردم جامعه سال‌هاست که مدنظر مسئولان قرار دارد. توسعه مشاغل خانگی به‌ دلیل برخورداری از مطلوبیت‌های فراوان و بازدهی بالا، توان بسیاری برای جامه‌ عمل پوشاندن به برنامه‌های اشتغالزایی در کشور دارد.

نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری اثبات شده است در کشورهای توسعه‌ یافته چند دهه از اجرای سیاست‌های حمایتی از مشاغل خانگی می‌گذرد و درصد زیادی از مشاغل در کشورهای پیشرفته به مشاغل کوچک و خانگی وابسته هستند.

در برخی کشورهای فوق صنعتی مشاغل خانگی تا ۲۳ درصد کل مشاغل این کشورها را شامل می‌شود. در کشورهای بزرگ اقتصادی بخشی از زنجیره ارزش به خانه‌ها منتقل می‌شود و کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند بخشی از زنجیره ارزش خود را به خانه‌ها منتقل می‌کنند و این مسأله هم به نفع آن کارخانه‌دار و هم فردی است که در خانه نشسته و فعالیت اقتصادی و بخشی از تولید آن کارخانه را برعهده گرفته است.

مشاغل خانگی نیازمند حمایت

براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهار درصد از کل اشتغال کشور مربوط به مشاغل خانگی است و در یک دهه گذشته حدودسه میلیون نفر متقاضی ثبت نام مشاغل خانگی بودند که از این تعداد یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر مجوز کسب کرده‌اند. همچنین از میان این افراد ۷۷۲ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند و برای ۸۵۲ هزار نفر شغل ایجاد کردند.

در طول پنج سال گذشته تنها ۲۴۰ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شده است. بیش‌ترین مجوزها اختصاص به زنان دارد که از این تعداد ۵۲ درصد در رده سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۴۳ درصد در رده سنی بین ۴۰ تا۶۰ سال بودند. ۲۲ هزار و ۲۴۵ نفر از فعالان مشاغل خانگی تسهیلات کرونایی گرفتند. بررسی تسهیلات کرونایی اعطا شده به مشاغل خانگی نشان می‌دهد که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا پایان سال گذشته ۲۲ هزار و۲۴۵ نفر از فعالان مشاغل خانگی تسهیلات کرونایی دریافت کرده‌اند که تسهیلات پرداختی به این افراد حدود یک هزار و ۷۵ میلیارد ریال بوده است.

«عفت رجبی» یک اشتغال آفرین خانگی است که درباره ظرفیت‌های این عرصه به «صبح نو»می‌گوید: «ما باید توسعه اقتصادی و تفکر برای رشد اقتصادی را از خانه‌هایمان شروع کنیم. چرا که یک سرمایه کم می‌توانیم کارهای بزرگی رقم بزنیم.»

وی می‌افزاید: «مشاغل خانگی عرصه بسیار دشواری است ما با حمایت می‌تواند بسیار پیشرفت کند. البته حمایت نکردن ویژگی این مشاغل است چون هرآنچه در اختیار است را باید به ثمر رساند. اما در زمان رشد نیازمند حمایت است.»

تبدیل طرح‌های خرد و خانگی خانوادگی

آنچه مسلم است این مشاغل و سبک اشتغال‌زایی نیازمند حمایت است. حمایت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از کسب‌وکارهای خانوادگی ایجاد بیش از ۱۲ هزار فرصت شغلی را به دنبال خواهد داشت.

«محمد ترکمانه» مدیرعامل بنیاد برکت در تشریح برنامه‌های این بنیاد در حوزه کسب‌وکارهای خانوادگی گفت: حمایت از دو هزار و ۵۰۰ طرح کسب‌وکارهای خانوادگی در قالب کارگاه‌های خرد و کوچک برای سال جاری در دستور کار قرار دارد که زمینه ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار و ۲۵۰ نفر را به شکل مستقیم فراهم خواهد آورد. هدف از این اقدام تبدیل طرح‌های خرد و خانگی خانوادگی به کارگاهی و توسعه کسب‌وکارشان است. کسب‌وکارهای خانوادگی به طرح‌هایی گفته می‌شود که ۴۰ درصد اعضای تشکیل دهنده آن‌ها از اعضای یک خانواده بوده یا رابطه خویشاوندی داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در این حوزه برای سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: راه‌اندازی و حمایت از دو هزار و ۵۰۰ کسب‌وکار خانوادگی را در برنامه امسال‌مان داریم که از این تعداد یک‌هزار و ۷۵۰ طرح در قالب کارگاه‌های خرد و ۷۵۰ طرح نیز به صورت کارگاه‌های کوچک خواهند بود.

ترکمانه ادامه داد: هر کارگاه خرد به طور متوسط برای سه تا پنج نفر و هر کارگاه کوچک برای ۶ تا ۱۰ نفر به شکل مستقیم ایجاد اشتغال می‌کند.

به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، راه‌اندازی و توسعه دو هزار و ۵۰۰ طرح کسب‌وکار خانوادگی در سال جاری باعث ایجاد ۱۲ هزار و ۲۵۰ فرصت شغلی مستقیم برای متقاضیان اشتغال خواهد شد.

ترکمانه خاطرنشان کرد: بنیاد برکت در سال گذشته نیز با حمایت از یک‌هزار طرح کسب‌وکار خانوادگی علاوه بر کمک به بزرگ شدن کسب و کار آن‌ها زمینه ایجاد اشتغال برای چهار هزار و ۹۰۰ نفر را فراهم کرده است.

وی درباره نحوه حمایت بنیاد برکت از کسب‌وکارهای خانوادگی توضیح داد: کمک اصلی بنیاد در حوزه ایجاد، استقرار و بزرگ شدن این نوع کسب‌وکارها است. تسهیلات تخصیص یافته به هر طرح از سوی بنیاد برکت سه میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال است که مجموع سرمایه‌گذاری با آورده متقاضی به هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال می‌رسد. بیشتر آورده در این طرح‌ها از سوی اعضای تشکیل دهنده تأمین می‌شود.

مدیرعامل بنیاد برکت تاکید کرد: با راه‌اندازی کلینیک کسب‌وکار برکت در آینده‌ای نزدیک، تبدیل طرح‌های کسب‌وکار خانوادگی به کارگاهی به شکل سیستماتیک انجام خواهد شد.  ترکمانه تصریح کرد: راه‌اندازی و حمایت از کسب‌وکارهای خانوادگی از سال گذشته در سراسر کشور آغاز شده و در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. کسب‌وکارهای خانوادگی بیشتر در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی و حوزه‌های مرتبط با صنایع دستی فعال هستند.

مدیرعامل بنیاد برکت درباره نحوه برخورداری کسب‌وکارهای خانوادگی از حمایت این بنیاد گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به اپلیکیشن بنیاد برکت به آدرس app.barkat.ir طرح خود را در قسمت کارگاهی و کسب‌وکارهای خانوادگی ثبت کنند. تسهیل‌گران بنیاد پس از بررسی اولیه و اهلیت‌سنجی طرح‌ها به متقاضیان مراجعه خواهند کرد.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.