اظهارات اخیر هنرمندان در حاشیه جشنواره های خارجی این سوال را مطرح می کند که از لحاظ حقوقی صحبت های مطرح شده مجرمانه تلقی می شود؟ آیا قبح شکنی تجاوز پیگرد قانونی دارد؟

سلبریتی‌ها و شلیک تیر در تاریکی/ لزوم استفاده از «ماده ۷» برای پیگیری ادعاهای واهی

به گزارش قدس آنلاین، طی روزهای اخیر برخی از هنرمندان در فضای مجازی و در حاشیه حضور در جشنواره کن به بیان اظهاراتی پرداختند که برخی از آن‌ها می‌تواند مجرمانه تلقی شود.

صحبت‌هایی که واکنش بسیاری از مردم و فعالان فضای مجازی را به همراه داشت، برخی این صحبت‌ها را نماد آزادی بیان و عده‌ای دیگر آن را سیاه‌نمایی دانستند که می تواند در شرایط کنونی به آتش رسانه‌های معاند بدمد و راه را برای جولان غربی‌ها باز کند.

اما سؤال اینجاست که آیا از لحاظ حقوقی صحبت‌های مطرح شده از سوی این هنرمندان مجرمانه تلقی می شود؟

برخی کارشناسان حقوقی اظهار می دارند که دادستانی به عنوان مدعی العموم می تواند به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب و بدون داشتن شاکی خصوصی به موضوع ورود کند و برخی هم عناوین اتهامی دیگری را مطرح می کنند.

البته تمام این سوالات با این پیش فرض مطرح می شود که هیچ یک از این هنرمندان سوءنیتی از بیان مطالب خود نداشته و صرفاً پاسخگوی سؤالات مطرح شده بدون در نظر گرفتن ابعاد حقوقی آن بوده‌اند.

در همین راستا با مهدی عزیززاده، وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه گفت‌وگو کردیم تا از جزئیات این موضوع بیشتر بدانیم.

وی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: اگر کسی در خارج و چه در داخل کشور اکاذیبی را به قصد تشویش اذهان عمومی مطرح کند بر اساس قانون جرم انگاری شده است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: برخی از سخنرانی ها که در خارج از کشور صورت گرفته می تواند شامل «تعدد معنوی» شود به معنای اینکه یک عمل صورت می‌گیرد؛ اما دو عنوان مجرمانه را در بر می‌گیرد و تنها نشر اکاذیب بلکه  تبلیغ علیه نظام نیز می‌باشد.

به گفته این مدرس دانشگاه این در اختیار و بلکه وظیفه دادستان است که اگر جرمی رخ داده ورود کند و جرم افرادی که در جشنواره‌های خارجی اظهاراتی به دور از واقعیت مطرح می‌کنند را ثابت کند.

وی افزود: دروغگویی در دو بخش قانون مجازات اسلامی در قالب  "شهادت دروغ" و "نشر اکاذیب" به قصد تشویش اذهان عمومی" جرم انگاری شده است.

عزیززاده تاکید کرد: بر اساس ماده ۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ هر کسی چه خارج از ایران و چه در داخل ایران دروغی به قصد تشویش اذهان عمومی مطرح کند مصداق ماده ۶۹۸ قانون اساسی جرم است؛ و اگر خارج از کشور باشد نیز مانع از رسیدگی در محاکم قانونی نیست.

وی گفت: این سلبریتی‌ها در جشنواره خارجی به‌عنوان نماینده کشور ایران محسوب نمی‌شوند؛ بلکه آن‌ها به‌عنوان افراد مشهور ایرانی شناخته می‌شوند.

نقش معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در حواشی جامعه هنری

در این راستا برخی کارشناسان حقوقی وظایفی را هم برای معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه قائل هستند.

عزیز زاده در این رابطه اظهار می دارد: بر اساس وظایفی که برای این معاونت تعریف شده است، ‏ بعضی از مواقع افراد جاهل به قانون هستند و می تواند برای فرد و جامعه مفسده ایجاد کند، از همین رو باید این معاونت اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع جرم انجام شود؛ البته باید در نظر داشت که جهل به قانون ۱۵ روز پس از چاپ در روزنامه رسمی کشور قابل پذیرش نیست.

در راستای روشن تر شدن ابعاد این ماجرا به سراغ معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه رفتیم اما متأسفانه روابط عمومی این معاونت اظهار نظر در این زمینه را منوط به صحبت های دادستانی کرد، دادستانی هم در پاسخ به سوال خبرنگار فارس به بیان جمله «در حال حاضر پاسخی نداریم» بسنده کرد.

حال باید منتظر ماند و دید واکنش نهایی دستگاه قضا به صحبت های مطرح شده از سوی برخی هنرمندان در جشنواره کن چه خواهد بود؟

اظهار نظر، نوع پوشش و ظاهر هنرمندان در جشنواره های ملی و بین‌المللی پایان حاشیه‌های آنان در فضای مجازی نیست، بیان مطالبی در فضای مجازی از سوی برخی از هنرمندان مبنی بر تعرض هایی که در گذشته صورت گرفته، یکی از موضوعات پربازدید از سوی مردم در فضای مجازی بود که با هر استوری و یا پست بازیگران بیش از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد. 

پیگیری قوه قضا منوط به ثبت شکایت کیفری

روز گذشته مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در خصوص موضوع تعرض جنسی از سوی برخی بازیگران گفت: در صورت وقوع این مسائل، می‌توان در قالب طرح شکایت کیفری آن‌ها را مطرح کرد و ما به این شکایات رسیدگی و تصمیم اتخاذ خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ثبت تنها یک شکایت در این خصوص ادامه داد: در حال حاضر نسبت به این موضوع شکایتی طرح شده که در اسرع وقت به این شکایت رسیدگی خواهیم کرد و تصمیم قانونی لازم را به دور از هرگونه هیاهو اتخاذ خواهد شد.

حبیب رضایی اعاده حیثیت کرد

در همین زمینه خبرنگار فارس کسب اطلاع کرد که «حبیب رضایی» یکی از افراد مورد اتهام توسط صفحه me_too_movement_iran از شبنم فرشادجو و ترانه علیدوستی شکایت و اعاده حیثیت کرده است. «شبنم فرشادجو» با انتشار پستی با استفاده از تصاویر صفحه افراد مورد اتهام منتشر کرد و ترانه علیدوستی با بازنشر استوری فرشادجو از او حمایت کرد.

پویش ها بّعد اجتماعی هم دارد

منفی شدن نگاه مردم نسبت به جامعه هنری و هنرمندان یکی از مهم‌ترین ابعاد پویش me too فارسی است، ممکن است  افراد مستعدی از علایق خود محروم بمانند و دیگر افراد این جامعه نیز در مظان اتهام قرار گیرند. 

با این دیدگاه که سلبریتی های پیشگام در این پویش به دنبال احیای حق و پاکسازی جامعه هنری هستند، این سؤال مطرح است که چرا تا کنون هیچ شکایتی از سوی این هنرمندان ثبت نشده و به‌دنبال مجازات متعرضین بنابر ادعای خود نیستند!

این عدم پیگیری حقوقی این شائبه را ایجاد می‌کند که برخی از این سلبریتی‌ها به‌دنبال مقاصد دیگری هستند و برخی دیگر کورکورانه از موج ایجاد شده، پیروی کرده‌اند.

بنظر می‌رسد روشن شدن این موضوع و حواشی آن در اختیارات مدعی العموم است، تا در این جریان به دیدگاه مردم نسبت به جامعه هنری و اعتبار آنان و آبروی هنرمندان کشورمان لطمه ای وارد نشود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.