۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۵
کد خبر: 802767

برای دفاع هیبریدی آماده هستیم؟

زینب یوسف‌وند، کارشناس مسائل منطقه

این روزها تقابل بین محور مقاومت و رژیم اسرائیل کمی جدی‌تر شده است.

در هفته گذشته صدها نیروی ویژه ارتش این رژیم برای تمرین نبرد با حزب‌الله به قبرس رفته و در آنجا در مانور بزرگی که محوریت آن آمادگی برای نبرد با ایران است، شرکت کردند. این اقدام صهیونیست‌ها اقدام جدیدی نیست، اما در بازه زمانی فعلی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه می‌تواند نشان‌دهنده شروع مجموعه‌ای از رخدادها باشد که دشمن مدت زیادی است در حال برنامه‌ریزی برای آن و شکل‌دهی به شرایطی است که در آن همه عوامل بتوانند در کنار یکدیگر موجب وارد شدن ضربه به ساختار سیاسی و امنیت کشورمان شوند.

این شرایط ترکیبی از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است که می‌تواند ظرفیت عملکرد امنیتی کشور را در برابر تهدیدات پراکنده کاهش دهد و به‌صورت همزمان ظرفیت دشمن را برای اجرای عملیات‌های چندگانه علیه ایران بالا ببرد.

وضعیت اقتصادی: قیمت مواد غذایی و خدمات در طول ماه‌های گذشته در روندی بسیار سریع افزایش یافته است، به صورتی که این افزایش موجب شوک به مصرف‌کنندگان و ابراز نارضایتی اجتماعی شد. از سوی دیگر عوامل روانی در این مسیر در کنار یکدیگر دست‌به‌دست هم داده‌اند تا شرایط روانی جامعه را نسبت به وضعیت اقتصادی تشدید کنند و به‌صورت مداوم استرس اجتماعی را افزایش دهند. از جمله این عوامل می‌توان به کمیابی کالاهای اساسی، سهمیه‌بندی دسترسی به کالاهایی همچون نان و کمیابی خدماتی همچون تاکسی‌های اینترنتی و افزایش قیمت آن‌ها اشاره کرد.

وضعیت اجتماعی: پس از شروع موج جدید افزایش قیمت‌ها نقاط مختلف کشور ناآرامی‌های پراکنده‌ای را در قالب اعتراضات خیابانی و تجمعات مختلف تجربه کرد. همچنین در همین زمان سقوط ساختمان متروپل نیز التهاب و ناآرامی روانی و اجتماعی را در جامعه افزایش داد. قطار از ریل خارج‌شده در طبس هم بر این ناآرامی‌ها اضافه می‌کند. شرایطی که می‌تواند نشان‌دهنده پیش‌مقدمه‌ای برای اعتراضات گسترده‌تر به شکل‌های کوچک و یا گسترده باشد و شوک‌های روانی و اقتصادی می‌تواند موجب تشدید این شرایط شود.

وضعیت امنیتی: در کنار شکل‌گیری ناآرامی‌ها و تجمعات متعدد در طول روزهای گذشته به تازگی شاهد شکل‌گیری موجی از ترور در کشور هستیم. بخشی از ترورها و عملیات‌های خرابکاری به‌صورت مستقیم توسط سازمان اطلاعاتی موساد اجرایی می‌شود و در نمونه آن می‌توان به ترور شهید خدایی و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای و نظامی اشاره کرد. همچنین شرق کشور و منطقه سیستان و بلوچستان نیز شاهد شکل‌گیری موج جدید از حمله به نیروهای نظامی و ترور آن‌ها و ترور مقامات محلی است.

شرایطی که نشان‌دهنده افزایش فشار بر بخش امنیتی کشور در ابعاد مختلف است. در شرایط فعلی همچنین شاهد رزمایش رژیم صهیونیستی هستیم که در بخش اخیر آن صدها نیروی ویژه اسرائیلی با سفر به قبرس برای مقابله و حمله به حزب‌الله تمرین کردند. این اقدام آن‌ها در همراهی با سایر شاخص‌ها می‌تواند معنایی جدید داشته باشد.

نتیجه: تحلیل اقدامات رژیم صهیونیستی در کنار سایر شاخص‌ها می‌تواند نشان‌دهنده شکل‌گیری تحرکات جدید امنیتی از سوی محور عبری عربی در منطقه باشد. اسرائیل به تازگی در حال افزایش حجم روابط خود با کشورهای امارات و عربستان سعودی است و در هفته‌های اخیر نیز مقدار روابطش با عربستان سعودی افزایش یافته است. این امر می‌تواند نشانگر افزایش همگرایی امنیتی بین این دو بازیگر باشد و هدف اصلی آن‌ها چیزی نخواهد بود جز افزایش فشار امنیتی علیه ایران. در این شرایط است که محور عربی می‌تواند با افزایش فشار خود در مناطق جنوب غرب و جنوب شرق کشور از طریق گروه‌های تروریستی بحران امنیتی را در داخل افزایش دهد و با این فشار به اسرائیل اطمینان‌خاطر دهد در صورت حمله به لبنان و حزب‌الله جمهوری اسلامی ایران ظرفیت پاسخگویی گسترده خود را نشان نخواهد داد؛ چرا که اولویت اصلی ایران در چنین شرایطی پاسخگویی به تحرکات تروریستی و جلوگیری از بحرانی شدن شرایط اجتماعی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.