وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا درباره بروز ناآرامی در این کشور در ماه‌های آینده هشدار داد.

«کوکلاکس‌کلان‌های» مدرن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فاکس‌نیوز، این وزارت در آخرین گزارش «سیستم مشاوره ملی تروریسم» درباره افزایش فضای تهدید از سوی «تروریسم داخلی و دشمنان خارجی» هشدار داده و اعلام کرد تصمیم دادگاه عالی در مورد سقط جنین، افزایش مهاجران در مرز مکزیک و انتخابات میان‌دوره‌ای، محرک‌های بالقوه خشونت افراطی در ۶ ماه آینده هستند. در حوزه خارجی هم ادعا شده چین، روسیه، ایران و سایر کشورها به دنبال ایجاد اختلاف در داخل ایالات متحده برای تضعیف این کشور و جایگاه آن در جهان هستند و تا حدی این کار را با تقویت تئوری‌های توطئه و گزارش‌های نادرست که در جامعه آمریکا رو به افزایش است، انجام می‌دهند. 
درگیری‌های نژادپرستانه در صدر مخاطرات 
اما نکته مهم این گزارش قرار دادن خطر درگیری‌های نژادپرستانه در صدر مخاطرات جامعه آمریکایی است. بر این اساس وزارت امنیت داخلی آمریکا با اشاره به حمله چند وقت پیش که طی آن یک مرد مسلح سفیدپوست ۱۰ سیاه‌پوست را در یک سوپرمارکت در شهر بوفالو نیویورک قتل‌عام نمود، اعلام کرد: افراط‌گرایان خشن داخل آمریکا شدیدترین و به صورت بالقوه خشونت‌آمیزترین تهدید را ارائه می‌دهند. انتشار این گزارش در حالی است که چندی پیش نیز گزارشی از حرکت گام به گام آمریکا به سوی جنگ داخلی با توجه به افزایش حملات با اهداف نژادپرستانه منتشر شد.

در این گزارش با اشاره به شکاف‌های اجتماعی آمده است: «امروز، ایالات متحده به شرایطی که جنگ داخلی آن در سال ۱۸۶۱ روی داد بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که بیشتر آمریکایی‌ها جرئت اعتراف به آن را دارند». 

گفتنی است حملات مسلحانه اخیر در آمریکا عمدتاً توسط برخی سفیدپوستان برترطلب‌ و علیه رنگین‌پوستان انجام شده است. در آخرین مورد، اوایل خردادماه سال جاری بود که تیراندازی در شهر بوفالو ایالت نیویورک آمریکا جنجال‌برانگیز شد. پیتون گندرون، جوان ۱۸ساله آمریکایی که عامل این کشتار بود خود را یک فاشیست و سفیدپوست برتری‌طلب می‌دانست. نکته جالب توجه آن بوده که وی دستورالعمل ۱۸۰ صفحه‌ای داشته که در آن از سفیدپوستان درخواست کرده بود علیه سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان آمریکایی به پا خاسته و آن‌ها را به قتل برسانند. به نظر می‌رسد تنفر نژادی، نوک کوه یخ غول‌پیکری است که به روشنی نمایان شده و بیش از پیش ایالات متحده را به سوی نزاع داخلی نزدیک می‌کند. اگر در گذشته کوکلاس‌کلان‌ها (Ku Klux Klan) با ایده برتری نژاد سفید دست به کشتار بی‌رحمانه سیاه‌پوستان می‌زدند این روزها هم سفیدبرترپنداران آمریکایی مخالفت با حق حیات نژاد سیاه را مطالبه می‌کنند.
 

سیاهان هم دست به اسلحه شده‌اند
در همین راستا با وجود آنکه شورای روابط خارجی آمریکا به‌تازگی تعداد گروه‌های شبه‌نظامی مسلح در آمریکا را ۳۰۰ گروه ذکر می‌کند اما تحقیقات «مرکز مطالعات فقر در جنوب» نشان می‌دهد این گروه‌ها از سال ۱۹۹۵ رشد قارچ‌گونه داشته‌ و از ۸۰۹ گروه به حداقل هزارو۳۶۰ گروه تا سال ۲۰۱۲ رسیده‌اند. پس از سال ۲۰۱۶ و روی کار آمدن دونالد ترامپ با توجه به اینکه گروه‌های راست افراطی در آمریکا جان تازه‌ای گرفتند بسیار منطقی است که تعداد این گروه‌ها نیز افزایش پیدا کرده باشد. نژادپرستان سفیدبرترپندار سابقه طولانی در کشتار و آشوب داخلی در آمریکا دارند. شبکه «سی ان ان» نیز چندی پیش بخش‌های غیرمحرمانه یک گزارش داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا را منتشر کرد که در آن نوشته شده است: «سفیدبرترپنداران همچنان مهلک‌ترین تهدید در سال‌های پیش رو برای ایالات متحده خواهند بود».
نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است که تنها گروه‌های شبه‌نظامی راست افراطی نیستند که ممکن است آتش جنگ داخلی را کلید بزنند؛ بلکه در جامعه به‌شدت دوقطبی شده آمریکا بر اساس گزارش‌ها جامعه سیاهان نیز در ماه‌های گذشته و به‌خصوص پس از قتل وحشیانه «جورج فلوید» دست به اسلحه شده‌اند. روزنامه روسی «گازیتا رو» به نقل از «فیلیپ اسمیت» رئیس انجمن آفریقا -آمریکای دارندگان سلاح نوشت: «شمار اشخاصی که امسال به این انجمن پیوستند به ۳۰هزار نفر رسید در حالی‌که در گذشته این رقم سالانه فقط ۲هزار نفر بود. دیگر آن زمان گذشت که شهروندان آفریقایی‌الاصل آمریکا در انتظار منجی باشند، آنان از این پس منجی خودشان هستند». 

خبرنگار: جاویدان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.