نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: من فکر می‌کنم همچنان باید به آینده باغستان امیدوار باشیم چون بخش مهمی از باغستان زنده است و می‌شود آن را احیا کرد و اگر به فکر توسعه هستیم باید متناسب با زیست باغستان برای طرح‌های توسعه‌ای برنامه داشته باشیم.

توسعه شهر قزوین متناسب با زیست باغستان سنتی باشد

فاطمه محمدبیگی در حاشیه اکران خصوصی مستند «ماریان» که با موضوع باغستان سنتی قزوین تولید شده است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اینکه برای ساخت یک مستند ۵۰ دقیقه‌ای از کتب و اسناد تاریخی، نظر اساتید دانشگاهی و فعالان محیط زیست بهره برده شده و از زوایای مختلف مردم و باغدارها به موضوع باغستان سنتی قزوین پرداخته شده، قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: به عنوان فردی که در قزوین متولد شده و در کنار این باغستان زندگی کرده از زاویه دید دیگری باغستان را دیدم و افتخار می‌کنم که میراث‌دار باغستان بیش از ۱۰۰۰ ساله هستم.

در طرح‌های توسعه شهری آینده‌نگر باشیم

این نماینده مجلس عنوان کرد: من فکر می‌کنم ما نتوانستیم در احیا و پاسداشت باغستان حق مطلب را ادا کنیم، متأسفانه ما نتوانستیم این میراث ارزشمند و زنده را به عنوان ریه‌های شهر به فرزندانمان به درستی معرفی کنیم.

وی افزود: به عنوان خادم مردم در خانه ملت یک سال است موضوع ردیف ملی بودجه باغستان را پیگیری می‌کنم و منبعد هم این موضوع را با جدیت و قوت بیشتری ادامه خواهم داد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: یادمان باشد در توسعه شهری آینده‌نگرانه فکر کرده و به صورت همه جانبه‌ نگاه کنیم، قدمای ما در بسیاری موارد تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند، مثلاً در مهار سیل به وسیله باغستان تهدید سیل به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی تبدیل شد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ما در سده اخیر به جای اینکه تهدیدها را به فرصت کنیم، فرصت‌ها را تبدیل به تهدیدکردیم، حال با تولید چنین مستندهایی باید اهمیت باغستان سنتی قزوین را برای مسئولان تبیین کنیم، حتی می‌توان باغستان را به عنوان یک میراث کهن و ماندگار و به عنوان یک موجود زنده در تدوین کتب درسی قزوینی‌ها مدنظر قرار داد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: یکی از معضلات قزوین آن است که مدیران بومی کمتر داریم لذا متأسفانه مدیران غیربومی اهمیت‌ باغستان را درک نمی‌کنند به همین دلیل الگوهای توسعه شهری به سمتی پیش می‌رود که این موجود زنده را نابود کند.

وی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم همچنان باید به آینده باغستان امیدوار باشیم چون بخش مهمی از باغستان زنده است و می‌شود آن را احیا کرد و اگر به فکر توسعه هستیم باید متناسب با زیست باغستان برای طرح‌های توسعه‌ای برنامه داشته باشیم.

حفظ باغستان درگرو خشکاندن ریشه فساد است

سخنگوی فراکسیون محیط زیست در مجلس در خصوص وجه مشترک توسعه شهری و حفظ باغستان سنتی قزوین بیان کرد: با وعده‌ها نمی‌شود مردم و باغداران باغستان را امیدوار کرد، وعده‌ها باید به عمل تبدیل شوند و زمانی تبدیل به عملیات می‌شوند که اعتقاد به حفظ باغستان وجود داشته باشد و وقتی می‌توانیم به حفظ باغستان اعتقاد داشته باشیم که اهمیت آن را درک کرده باشیم.

وی تأکید کرد: باغستان باید در پروژه‌های توسعه‌ شهر مورد توجه قرار بگیرد، وقتی ما وارث تاریخ هزاران ساله قزوین هستیم می‌توانیم توسعه و حفظ باغستان را در کنار هم داشته باشیم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس تصریح کرد: ما در تاریخ ثابت کردیم که می‌توانیم با طبیعت زندگی کنیم، در خشکاندن ریشه‌ درختان باغستان به نظر می‌رسد که با بی‌سلیقگی‌ها، سوءمدیریت‌ها، خودخواهی‌ها و انحصارطلبی‌ها مواجه‌ هستیم و برای حفظ باغستان باید در راستای خشکاندن ریشه‌های فساد، رانت‌خواری و زمین‌خواری تلاش کنیم و در این راه هم اقدامات ایجابی و سلبی لازم است.

وی گفت: قطعاً باید راهکاری بیندیشیم که باغ‌ها برای صاحبانش اقتصادی‌تر شود تا برای خانواده‌هایی که از باغستان ارتزاق می‌کنند سود اقتصادی و نشاط را به دنبال داشته باشد.

محمدبیگی در پایان با اشاره به اینکه حوزه هنری در پرداختن به نظام مسائل استان نقش خود را یافته و به خوبی در حال فعالیت است تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع باغستان سنتی قزوین، اکران خصوصی مستند ماریان در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در دستور کار بنده قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.