قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از تشرف بیش از ۳ میلیون زائر به شهر مشهد مقدس در دهه کرامت امسال خبر داد و گفت: در این مدت تمام سعی خادمان و خادمیاران حضرت رضا(علیه السلام) این بود که خدمات شایسته‌ای به زائران ارائه دهند و به معنای واقعی کلمه «خادم‌الرضا(علیه السلام)» باشند.

میزبانی شایسته از ۳ میلیون زائر حضرت رضا(ع) در دهه کرامت

به گزارش قدس انلاین، مالک رحمتی که در برنامه «صف اول» شبکه خبر حضور یافته بود، افزود: خدا را شاکریم که پس از پشت سر گذاشتن بحران کرونا و دو سال محرومیت مردم از زیارت حرم علی بن موسی الرضا(علیه السلام)، امسال همزمان با ایام دهه کرامت پذیرای خیلی عظیمی از زائران و ارادتمندان به این امام همام بودیم.

اطعام و اسکان زائران، دستگیری از محرومان

رحمتی در ادامه به برنامه‌های آستان قدس رضوی به مناسبت این دهه فرخنده اشاره و اظهار کرد: تکریم زائران، رسیدگی به محرومان، اعزام ۷۰ کاروان «زیر سایه خورشید» به ۱۵۰۰ نقطه کشور، برگزاری نشست‌های علمی و همایش گفتگو با ادیان، اسکان شبانه ۵ هزار نفر در زائرسرا و زائرشهر رضوی، اختصاص برخی رواق‌ها و صحن‌ها برای استراحت شبانه زائران فاقد محل اسکان مناسب، اطعام انبوه زائران حاضر در حرم با غذای حضرتی و بسته‌های متبرک رضوی، توزیع روزانه ۱۲ هزار چای در چایخانه‌های حرم مطهر با مشارکت خیران و همت تشکل‌های مردمی از جمله اقدامات انجام شده در این ایام برای خدمت‌رسانی به زائران بوده است.

رحمتی همچنین گزارشی از اقدامات تحولی انجام شده در آستان قدس رضوی، طی دو سال اخیر نیز ارائه کرد و گفت: تدوین سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی و در دسترس قرار دادن آن برای مشاهده و اظهارنظر عموم مردم و نخبگان، گسترده کردن بستر زیارت مجازی در طول دوره کرونا و انجام روزانه ۴ هزار زیارت نیابتی در این ایام، بازآرایی و مرمت بناهای حرم مطهر رضوی و مزین شدن کتاب گزارش این اقدامات به تقریظ پر مهر رهبر معظم انقلاب و همچنین تشکیل یگان حفاظت از موقوفات از جمله اقدامات مهم در دو سال اخیر بوده است.

رویکرد آستان قدس رضوی؛ تحقق زیارت آسان

وی در ادامه مقوله زیارت ارزان قیمت را از دیگر ماموریت‌های آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: در این ماموریت مهم پنج محور اسکان، حمل و نقل، تغذیه، سوغات و اصل زیارت همراه با معرفت مورد توجه بوده و به همین منظور آستان قدس رضوی تمام امکانات و ظرفیت‌های خود را پای کار آورده است. 

به گفته رحمتی، فعال کردن مجدد کارگروه ملی زیارت، تشرف ۲۰۰ هزار زیارت اولی‌ به حرم مطهر، توسعه زائر شهر و زائر سرای رضوی، اسکان شبانه زائران در حرم، میزبانی از زائران در ۲۱ مجتمع میان راهی و مشارکت با تشکل‌های مردمی در برپایی موکب‌های میزبانی از زائران و مجاوران، برخی از اقدامات آستان قدس رضوی برای تسهیل زیارت بوده است. 

رحمتی اظهار کرد: در حوزه املاک و اراضی نیز مهم‌ترین رویکرد، ارتقای بهره‌وری و جلوگیری از خام فروشی بوده تا موقوفات تحت اختیار آستان قدس رضوی به بهترین شکل ممکن مدیریت شود و عواید آن برای توسعه خدمت به زائران حضرت مورد استفاده قرار بگیرد. 

وی افزود: تدبیر ویژه تولیت معزز آستان قدس در این خصوص نیز این بوده است که موقوفات امام رضا(علیه السلام) از نظر مقیاس عددی هرگز کم نشود و مثلا اگر بخشی از موقوفات برای افزایش بهره‌وری واگذار می‌شود، ضمن رعایت نیات واقفان و ناذران نه تنها به همان میزان بلکه با ۳۰ درصد افزایش، ظرفیت جدید ایجاد شود و با مشارکت بخش خصوصی درآمد حاصله را در راستای اصل نیت واقف و ناذر هزینه کنیم. 

توجه ویژه به حوزه دانش‌بنیان 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به نگاه ویژه آستان قدس رضوی به حوزه دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: این موضوع طی دو سال اخیر مدنظر آستان قدس رضوی بوده و در سیاست‌های کلان آستان نیز بر آن تصریح شده، اما در سال جاری با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» با جدیت بیشتری در این مسیر حرکت خواهیم کرد. 

وی افزود: علاوه بر اقدامات دو سال گذشته، در سال جاری نیز حمایت از ۱۳ شرکت دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده‌ایم و رویکرد ما نیز این بوده که این حمایت و مشارکت به شکل سهام داری زیر ۵۰ درصد باشد چرا که آستان قدس رضوی به دنبال تصدی گری در این حوزه نیست و به همین دلیل سهام بیشتر متعلق به خود شرکت‌ها و فعالان اقتصادی خواهند ماند تا مدیریت بر عهده بخش خصوصی خلاق باشد و ما همان نقش حمایتی را داشته باشیم.

فعالیت اقتصادی با دو رویکرد مهم

وی به فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های آستان قدس رضوی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی در خصوص ساماندهی شرکت‌ها، بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی شکل گرفت که با محوریت اقتصاد مقاومتی در حال فعالیت است. 

رحمتی درباره دلیل حضور آستان قدس رضوی در برخی حوزه‌های اقتصادی نیز گفت: برخی از شرکت‌های آستان قدس رضوی از جمله شرکت کشاورزی رضوی، با هدف مدیریت موقوفات گسترده این عرصه ایجاد شده است و در ایجاد و فعالیت سایر شرکت‌ها نیز دو اصل و رویکرد مهم مد نظر است که شامل «حل مسائل و مشکلات کشور» و یا «پاسخ به نیازهای آستان قدس رضوی» است و علاوه بر آن، توجه به زنجیره ارزش و زنجیره تولید نیز از موضوعات مهم مورد توجه در این حوزه است. 

رحمتی همچنین تصریح کرد: آستان قدس رضوی به هیچ وجه رقیب بخش خصوصی کشور نیست و تنها در عرصه‌هایی حضور پیدا می‌کند که یا بخش خصوصی انگیزه حضور در آن را ندارد و یا ریسک سرمایه‌گذاری در آن را نمی‌پذیرد. 

وی افزود: تمرکز فعالیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، دارو و سلامت است و علاوه بر اینکه در هر کدام از این حوزه ها موقوفه داریم، تولیدات و سرمایه‌گذاری ما با هدف حل مسائل و مشکلات آستان قدس رضوی و کل کشور بوده و نمونه آن را در تولید سرم های تزریقی برای عبور کشور از بحران کمبود سرم مشاهده کردیم.

همه شرکت‌های آستان قدس مالیات پرداخت می‌کنند

وی به اهمیت عملکرد شفاف شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی نیز اشاره و اظهار کرد: تمامی شرکت‌های آستان قدس مالیات پرداخت می‌کنند ضمن آنکه ما آماده نظارت و مشارکت مردم در بخش اقتصادی هستیم. با تکمیل روند ورود این شرکت‌ها به بورس، میزان شفافیت و نظارت عمومی بر عملکرد آنها تقویت خواهد شد.

اقدامات شاخص آستان قدس رضوی در حوزه خدمات اجتماعی

رحمتی همچنین گزارشی از فعالیت‌های اجتماعی آستان قدس رضوی ارائه کرد که اجرای ۹۰۰ طرح اشتغالزایی در استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان، اختصاص ۵ هزار متر مربع فضای ورزشگاهی در شهرستانهای موقوفاتی و ۳ هزار متر مربع برای ساخت مدرسه در مناطق محروم، تهیه و اهدای ۸۸۸ سری جهیزیه به زوج های احسان پذیر، پرداخت ۱۰ هزار مورد تسهیلات بلاعوض، توزیع دو میلیون بسته معیشتی، بازسازی ۸۰۰ خانه نیازمند مرمت، ویزیت رایگان ساکنان مناطق موقوفه شهرستانهای کم برخوردار و همچنین آزاد سازی ۱۳۸ نفر از زنان جرایم غیر عمد از جمله آنها بود.

به گفته رحمتی، بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی آستان قدس رضوی تبدیل به گفتمان و پویش در سراسر کشور شده و بسیاری از خیران و نیکوکان در آن مشارکت می کنند تا بتوانیم در کنار هم و زیر پرچم حضرت رضا(علیه السلام)، بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.