با وجود بحران در روابط الجزائر و اسپانیا، کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان و ایتالیا به دنبال تقویت و توسعه روابط با الجزائر هستند. کلید این اقبال بی‌سابقه، گاز الجزائر است.

چرخش بی‌سابقه کشورهای اروپایی به سمت الجزائر  به خاطر گاز!

به گزارش قدس آنلاین، در سایه بحران جاری میان الجزائر و اسپانیا، سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان به دلیل موقعیت راهبردی الجزایر به دلیل گاز، در حال تقویت روابط خود با این کشور هستند.

گاز؛ کلید تقویت روابط الجزائر با کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، قاعدتا می‌بایست، بحرانی که بین الجزائر و اسپانیا به وجود آمد، دیگر کشورهای اروپایی را از تقویت روابط با الجزایر و توسعه روابط در زمینه مسائل سیاسی و پرونده‌های اقتصادی باز می‌داشت اما پس از ایتالیا، اکنون نوبت به فرانسه و آلمان رسیده که بر روی تقویت روابط با الجزائر متمرکز شوند و گاز، کلید کیفیت این روابط به شمار می‌رود.

روابط بین الجزایر و اسپانیا در هفته‌های اخیر به دلیل  تداوم حمایت‌دولت اسپانیا از مواضع خصمانه پادشاهی مغرب در پرونده‌های مورد مناقشه با الجزائر، دچار بحران و ناکامی شد تا جایی که الجزائر، توافقنامه دوستی و حسن‌ همجواری با اسپانیا را به به حال تعلیق درآورد.

ریاست‌جمهوری الجزائر، چهارشنبه پیش، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام این تصمیم گفت:  «مقامات اسپانیا موضع اتخاذی خود در قبال صحرای غربی را که با تعهدات قانونی، اخلاقی و سیاسی آن به عنوان یک قدرت مدیریتی در منطقه مغایرت دارد، توجیه می‌کنند و مسئولیت این امر تا زمانی که سازمان ملل پایان استعمارزدایی از صحرای غربی را اعلام نکند، برعهده پادشاهی اسپانیا است».

عدم همراهی کشورهای اروپایی با اسپانیا در مقابل الجزائر

بر اساس این گزارش، با وجود هشدار اتحادیه اروپا به الجزائر در مورد ممنوعیت واردات از اسپانیا، کشورهای اروپایی که منافعی در الجزایر دارند، با اسپانیا همدردی و همراهی نکردند. در حالی که هنگامی که بحران اسپانیا با مغرب بر سر هجوم بی سابقه مهاجران مغربی به شهر سئوتای اسپانیا در شمال مغرب در تابستان گذشته آغاز شد، اتحادیه اروپا روابط خود را با پادشاهی مغرب را کاهش داد. اما اکنون اتحادیه اروپا که مشغول پرونده جنگ روسیه در اوکراین در جبهه شرقی است، به منظور جلوگیری از تشدید جبهه جنوبی مرزهای اروپایی، ترجیح می‌دهد که منتظر بماند.

کارمندان کمیساریای اروپا دشواری تشدید تنش با الجزائر یا مشارکت در حمایت قابل توجه از اسپانیا را تصدیق می‌کنند، زیرا کمیساریا معتقد است که بهتر است اکنون درهای گفت‌وگو را باز گذاشته و به میانجیگری سایر کشورها فرصتی برای غلبه بر بحران داده شود.

به نوشته رأی الیوم، به نظر نمی‌رسد که کشورهای اروپایی بخواهند میانجیگری کنند، بلکه روابط خود را با الجزایر که به لطف گاز، موقعیت خود را در رابطه با اتحادیه اروپا تقویت کرده، تحکیم می‌کنند.

فرانسه به برقراری تماس با الجزائر روی آورد

بر همین اساس نیز، «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه دو روز پیش، ابتکار عمل برای برقراری تماس با همتای الجزایری خود، «رمطان لعمامره» به منظور تقویت روابط بین دو کشور را به دست گرفت. الجزائر نیز تاکید داشت که نشان دهد این تماس از طرف فرانسوی بوده است. وزارت امور خارجه الجزائر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر لعمامره از سوی همتای فرانسوی خود کاترین کولونا تماس تلفنی دریافت کرد و  طی این گفت‌وگوها که در نوع خود بی‌سابقه بود، اجازه داده شد تا درباره کیفیت و افزایش روابط الجزائر و فرانسه رایزنی شود. 

در بیانیه دستگاه دیپلماسی الجزایر تاکید شده است: «در طول این تماس، لعمامره بر پایبندی الجزائر به این واقعیت تاکید کرد که روابط بین شرکای منطقه مدیترانه باید مطابق با قانون بین‌المللی باشد و این روابط به دور از هرگونه تشدید در نتیجه اقدامات غیرمسئولانه  و سیاست‌های فرار رو به جلو باشد»

بر اساس این گزارش، منظور لعمامره از این سخنان، طرف اسپانیایی بود که در بیانیه هفته پیش ریاست جمهوری الجزائر موضع مادرید در حمایت از خودمختاری در صحرای غربی، فرار رو به جلو توصیف شده بود.

همراهی آلمان با الجزائر 

از سوی دیگر، پس از ستایش الجزایر از قدرت آلمان و تمایل برای توسعه روابط با آن، برلین از سالروز شصتمین سالگرد آغاز روابط دوجانبه استفاده کرد و «کاتیا کیول» معاون وزیر امور خارجه این کشور که بخشی از دوران کودکی خود را در الجزائر سپری کرده و  به حمایت از قضیه صحرای غربی معروف است، عازم این کشور کرد. وزیر امور خارجه الجزائر نیز با این مقام آلمانی در خصوص توسعه روابط در بخش‌های صنعنی، علمی و فرهنگی رایزنی کرد.

روزنامه الجزائری الشروق نیز با اشاره به این تحولات، در روز سه‌شنبه، با انتشار مقاله‌ای نوشت: «در زمانی که بحران در روابط بین الجزایر و اسپانیا در حال بدتر شدن است، روابط با کشورهای اصلی اتحادیه اروپا (به ویژه آلمان و ایتالیا) در حال تقویت است، اتفاقی که باعث دردسر بیشتر برای دولت پدرو سانچز می شود، که هر روز بیشتر به سمت انزوا پیش می رود».

تعلیق  معاهده دوستی و حسن همجواری با اسپانیا در هفته گذشته، دومین تصمیم دیپلماتیک الجزائر علیه اسپانیا است. نخستین تصمیم به ماه مارس گذشته باز می‌گردد که بر اساس آن، الجزائر سفیر خود را از مادرید فراخواند. این تصمیمات الجزائر به دلیل اعلام نخست وزیر اسپانیا مبنی بر ایستادن در کنار مغرب در موضوع صحرای غربی و حمایت آن از اصل خودمختاری به عنوان مناسب ترین راه حل برای این مناقشه اتخاذ شده است.

روابط میان الجزائر و مغرب چندین دهه است که به دلیل پرونده‌های مرزهای زمینی و منطقه مورد منازعه صحرای غربی با تنش‌های و اختلافات زیادی همراه است.الجزائر از حامیان جبهه پولیساریو است و خواستار آن است که اسپانیا به عنوان یک نیروی سابق استعمارگر در صحرای غربی از گزینه تعیین سرنوشت به جای تشکیل حکومت خودگردان تحت نظارت مغرب در این منطقه حمایت کند.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.