اواخر آوریل سال جاری میلادی بود که بوریس جانسون در نطقی اظهار کرد: «از امروز این امکان وجود دارد همه افرادی که به طور غیرقانونی وارد بریتانیا می‌شوند و همچنین کسانی که از اول ژانویه به طور غیرقانونی وارد کشور شده‌اند به روندا فرستاده شوند».

تقلب ملکه از روی دست اسرائیل

به گفته نخست‌وزیر بریتانیا کشور آفریقایی رواندا طی سال‌های آینده می‌تواند میزبان ده‌ها هزار نفر از پناهجویانی باشد که وارد بریتانیا می‌شوند. 
طرح دولت بریتانیا برای اعزام پناهجویان به رواندا که شامل اتباع همه کشورها از جمله ایران، سوریه و اریتره خواهد شد واکنش اعتراض‌آمیز گروه‌های مدافع حقوق پناهجویان را به دنبال داشت. این گروه‌ها تصمیم دولت بوریس جانسون را «غیرانسانی» می‌دانند. آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید پیشنهاد لندن برای اعزام پناهجویان غیرقانونی این کشور به رواندا، غیرقابل قبول و ناقض قوانین بین‌المللی است. سازمان خیریه «پزشکان بدون مرز» این طرح را شرم‌آور و خطرناک توصیف کرده است. این سازمان گفته: اجرای نخستین موارد انتقال پناهجویان، فصل تاریکی را در حقوق جهانی پناهندگان رقم خواهد زد. براساس گفته سازمان «کیرفورکاله» (Care۴Calais) حدود ۳۵ سودانی، ۱۸ سوری، ۱۴ ایرانی، ۱۱ مصری و همچنین ۹ افغان در میان بیش از ۱۳۰ پناهجویی هستند که این سازمان از انتقال احتمالی آن‌ها مطلع شده‌است.

صدای اتحادیه اروپا هم در آمد
با وجود انتقاد مدافعان حقوق بشر، سازمان ملل و نهادهای مردم‌نهاد، دولت محافظه‌کار بوریس جانسون برخلاف موازین بشردوستانه مدعی است می‌خواهد با این پروژه از عبور مهاجران از کانال مانش جلوگیری کند! نظام قضایی بریتانیا نیز روز جمعه ۲۰خرداد با رد درخواست انجمن‌های حامی حقوق بشر مجوز طرح جنجالی دولت برای فرستادن پناهجویان به رواندا را تأیید کرد. جاناتان سوئفت، قاضی دادگاه عالی بریتانیا که به‌صورت فوری به این پرونده رسیدگی می‌کرد، گفت: «از نظر منفعت عمومی مهم است که وزیر کشور بتواند دستورات مربوط به کنترل مهاجرت را اجرایی کند». سخنگوی بوریس جانسون می‌گوید این طرح «رویکرد درستی به‌ویژه برای مقابله با گروه‌های تبهکاری که از مهاجران در سواحل فرانسه سوءاستفاده می‌کنند، است». جالب آنجاست اعزام پناهجویان به کشور رواندا در حالی است که دولت بریتانیا خود پیشتر در گزارش‌هایی به موارد متعدد نقض حقوق بشر در این کشور آفریقایی اشاره کرده است.
دولت بریتانیا اعلام کرده ۳۲ مهاجر هفته آینده به رواندا منتقل می‌شوند و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده پروازهای بیشتری انجام شود. اما نکته جالب‌تر آن است که پیش از این، طرح مشابهی را برای انتقال پناهجویان به رواندا انجام داده بود اما در سال ۲۰۱۸ دادگاه عالی اسرائیل این سیاست را متوقف کرد و گفت این برنامه با کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل مطابقت ندارد. 
با وجود همه اظهارنظرهای مسئولان انگلستان، دادگاه حقوق بشر اروپا روز گذشته به لغو پرواز برای اعزام به رواندا حکم داد و نخستین پرواز برای اخراج اجباری پناهجویان از انگلیس به رواندا لغو شد. انگلیس در واکنش به این موضوع، از لغو این پرواز ابراز ناامیدی کرد. هفت پناهجو قرار بود با این پرواز جنجالی بریتانیا را ترک کنند اما منابع آگاه دولتی تأیید کرده‌اند همه آن‌ها از هواپیما خارج شده‌اند و پرواز لغو شده است. این پس از آن بود که دادگاهی در بریتانیا گفت پرواز می‌تواند انجام شود. پیشتر یک رشته شکایات در بریتانیا برای جلوگیری از این انتقال، شکست خورده بود.

خبرنگار: زینب اصغریان 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.