عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج، بازگشایی مرز سیف و ایجاد گمرک را مهم‌ترین مطالبه مردم شهرستان سقز عنوان کرد.

 بازگشایی مرز «سیف» مهم‌ترین مطالبه مردم سقز

به گزارش قدس انلاین، خالد فرجیان  اظهار کرد: کردستان با دارابودن بیش از ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و منابع غنی و بکر در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه روابط تجاری با کشورهای خارجی دارد.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی با درک موقعیت استراتژیک این استان همواره در راستای ایجاد بسترهای توسعه و آبادانی آن گام برداشته که از جمله می‌توان به تاسیس معبر مرزی تحت عنوان بازارچه سیف در شهرستان سقز اشاره کرد.

فرجیان خاطرنشان کرد: بازارچه سیف سقز بر اساس مصوبات دولت در سال ۷۳، بنابر پیشنهاد وزارت بازرگانی وقت و به استناد ماده ۲۳ قانون مقررات صادرات و واردات ایجاد شد، از سال ۷۵ عملیات زیربنایی آن شروع و در سال ۷۷ با موافقت شورای عالی امنیت ملی فعالیت خود را شروع کرد.

به گفته این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج، این بازارچه بعد از ۱۵ سال فعالیت و با وجود سرمایه‌گذاری کلان بخش‌های دولتی و خصوصی و قرار گرفتن در فهرست مرزهای مجاز زمینی و اختصاص سهمیه‌های ارزی متاسفانه از سوم اسفندماه ۹۱ فعالیت این بازارچه متوقف شده است.

وی ادامه داد: شهرستان سقز در سنوات گذشته دارای اداره گمرک مستقل بود اما امروز هیچ اثری از این نهاد به چشم نمی‌خورد و فعالین اقتصادی برای انجام برخی امورات گمرکی به شهرهای سنندج و بانه و مریوان مراجعه می‌کنند.

فرجیان عنوان کرد: این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده که بخش بزرگی از بازار هدف اقلیم کردستان عراق از دست تجار ایرانی خارج شده و این پدیده موجب از بین رفتن فرصت‌های متعدد و به چالش کشیده شدن روند توسعه این شهرستان شده و مردم عادی و فعالان بازرگانی سقز برای تامین معیشت و ادامه فعالیت تجاری به سایر مرزهای کشور مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: شهرستان سقز با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر، ۳ تعاونی مرزنشین با ۲۷ هزار نفر عضو، قرارداشتن در موقعیت کلیدی شمال - جنوب و دارا بودن ۶۵ کیلومتر مرز مشرک با عراق، محروم از داشتن معبری تجاری و گمرکی است که سال‌هاست مردم، نهادها و تشکل‌های صنفی و نمایندگان مجلس پیگیر حل مشکلات مذکور هستند اما تا کنون این تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده است.

فرجیان اظهار داشت: عموم مردم سقز اعم از اصناف، بازاریان، مدیران واحدهای تولیدی، بازرگانان، اعضای تعاونی مرزنشینان، پیله‌وران و سایر تشکل‌های صنفی خواستار بازگشایی مجدد مرز سیف و ایجاد اداره گمرک در این شهرستان هستند.

انتهای پیام

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.