کمیسیون اروپا از نامزدی اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت؛ اما پذیرش نامزدی گرجستان را مشروط اعلام کرد.

اوکراین و مولداوی رسما نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شدند

به گزارش قدس آنلاین، اوکراین چهار روز بعد از شروع عملیات ویژه روسیه دراوکراین در ۲۴ فوریه، خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و در کمتر از یک ماه بعد از دیدار «اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا از کی یف، تایید این نهاد را برای طی مراحل عضویت دریافت کرد.

مولداوی و گرجستان هم رسما خواهان عضویت در اتحادیه اروپا شده اند.

امروز در نشستی به ریاست فون درلاین، کمیسیون اروپا توصیه به پذیرش نامزدی مولداوی و اوکراین کرد؛ اما پذیرش نامزدی گرجستان را مشروط اعلام کرد.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نهایت در نشستی در روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن باید درباره این وضعیت نامزدی رسمی اوکراین برای الحاق به اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند؛ آغاز مذاکراتی که ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد.

روز گذشته و در جریان سفر رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی به کی یف و دیدارهایی که با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی شان داشتند، ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حمایت کرد.

وی گفت: مهمترین پیام سفر ما این است که ایتالیا خواهان عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است و این موضع را در شورای اروپای آینده حفظ خواهد کرد.

پیشتر، «آنتونیو کاستا» نخست وزیر پرتغال هم گفته بود اتحادیه روپا با نامزدی اوکراین انتظارات نادرستی را ایجاد می کند و این اتحادیه باید بر حمایت عملی از کی یف متمرکز شود.

زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیروز گفت که با رهبران اتحادیه اروپا در خصوص هماهنگی برای حمایت از این کشور و بازسازی آن پس از جنگ صحبت کرده است.

وی رهبران جهان را برای مجبور کردن پوتین برای توقف جنگ علیه اوکراین فراخواند و گفت: تنها تلاش‌های یکپارچه می‌تواند پوتین را مجبور کند تا جنگش علیه ما را متوقف کند و هیچ رهبری در جهان به تنهایی این کار را نکرده است.

زلنسکی تاکید کرد: روسیه تلاش‌ها برای برقراری صلح را مسدود می‌کند و تنها خواهان جنگ است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.